Coraz częściej płacimy kartą za e-zakupy
Pandemia koronawirusa wpłynęła na zmianę zwyczajów zakupowych u konsumentów – zarówno w kwestii wyboru kanału zakupowego (zwrot w kierunku e-commerce), jak i formy regulowania należności. Według raportu „Jak COVID-19 zmienił zwyczaje zakupowe i płatnicze Europejczyków?” na zlecenie spółek Grupy EVO Payments prawie co piąty mieszkaniec naszego kontynentu częściej niż przed pandemią planuje korzystać z płatności kartą podczas dokonywania e-zakupów[1].
Trend ten widoczny jest także w naszym kraju. Według danych w opracowaniu Adyen Retail Report aż 44 proc. polskich konsumentów preferujących gotówkę przeszło na płatności bezdotykowe oraz portfele elektroniczne[2].
Mimo że dokonywanie płatności za e-zakupy przelewem w momencie składania zamówienia jest uznawane za wygodne i bezpieczne, wielu konsumentów ceni możliwość uregulowania należności dopiero po otrzymaniu paczki. Taka forma płatności zabezpiecza przed potencjalnymi oszustami, czyli fałszywymi platformami pobierającymi opłatę za nieistniejący produkt. Jak wskazał raport Grupy EVO Payments, 20 proc. polskich respondentów zamierza korzystać z płatności kartą podczas zakupów online częściej niż przed pandemią. 13 proc. badanych deklaruje częstsze płatności telefonem na terminalu przy odbiorze. Z naszych obserwacji wynika, że konsumenci coraz chętniej korzystają też z możliwości opłacenia zamówienia w punkcie nadań i odbiorów, które stają się coraz popularniejszym miejscem doręczenia.
Podczas pandemii konieczne stało się z przyczyn sanitarnych eliminowanie fizycznego obrotu gotówkowego. Jak wskazało badanie Grupy EVO Payments, aż 43 proc. Europejczyków zaczęło częściej płacić bezgotówkowo z obawy przed koronawirusem.
– Trend związany ze zwiększonym
zainteresowaniem płatnościami bezgotówkowymi stawia wyzwanie przed firmami z
branży kurierskiej, które muszą być gotowe na przyjmowanie płatności
elektronicznych na terminalu u kuriera. DPD Polska była pierwszą firmą na rynku,
która już kilka lat temu wprowadziła taką możliwość do swojej oferty i jeśli
tylko sklep internetowy uruchomi tę opcję, odbiorcy mogą z niej korzystać. Od marca
2020 limit płatności bez kodu autoryzującego PIN został zwiększony do 100
złotych. Bezgotówkowe rozliczenia zapewniają łatwy
transfer środków z pobrań na konta e-dostawców – komentuje Rafał
Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.
[1] https://www.eservice.pl/badania?s=03
[2] https://www.adyen.com/pl_PL/landing/online/pl/retail-report-nowe-poczatki?gclid=CjwKCAjwhaaKBhBcEiwA8acsHG-hOyraw0eevQAxrWE0N5t2Wmw_LOhhx2aFqAN4LmjOQagjAA38SBoCke0QAvD_BwE
(DPD)