Czy rozwiązaniem na utrzymanie łańcuchów dostaw jest logistyka kontraktowa?

Czy rozwiązaniem na utrzymanie łańcuchów dostaw jest logistyka kontraktowa?

Covid-19 przyniósł zmiany w wielu obszarach. Czy rozwiązaniem na utrzymanie łańcuchów dostaw jest logistyka kontraktowa? Na pewno jest dobrą alternatywą dla przedsiębiorstw zderzających się z barierami cyfryzacji oraz brakiem kapitału na inwestycje w nowoczesne technologie magazynowe.

Wydarzenia związane z pandemią, która zaczęła się ponad rok temu, przyniosły dramatyczne zmiany w wielu obszarach. Ograniczenia związane z koronawirusem, za wyjątkiem niektórych branż produkcyjnych jak np. automotive, napędziły koniunkturę w sektorach specjalizujących się w utrzymaniu łańcuchów dostaw. Renomowani usługodawcy logistyki kontraktowej, tacy jak firma Geis, są przygotowani na sytuacje awaryjne – sprawnie reagują na dynamiczne zmiany i wielu z nich odnotowało znaczący wzrost sprzedaży w 2020 roku.

Zasoby niezbędne do obsłużenia złożonych procesów magazynowych są kosztowne i bardzo trudne do optymalizowania, zwłaszcza w sytuacjach znaczących wahań sprzedaży. Logistyka kontraktowa jest dobrą alternatywą dla przedsiębiorstw zderzających się z barierami cyfryzacji oraz brakiem kapitału na inwestycje w nowoczesne technologie magazynowe lub tych, które chcą skupić się na swojej kluczowej roli, tj. produkcji i handlu. Operacje magazynowe stanowią jedynie fragment wewnętrznych procesów wspomagających biznes i często nie mają priorytetowego charakteru. U dostawcy usługi logistyki kontraktowej stają się kluczowym elementem działalności gdzie wysoka produktywność jest kluczem do sukcesu. Dzięki temu procesy magazynowe zyskują też na jakości.

Korzystają z najnowocześniejszych rozwiązań informatycznych i wieloletniego know-how operatora. Istotną wartością dodaną są również usługi towarzyszące, które powszechnie świadczą firmy logistyczne, takie jak Geis – od sortowania, znakowania po pakowanie przesyłek przy użyciu najnowocześniejszych technologii.

Coraz większe znaczenie mają inwestycje związane z technologiami magazynowymi oraz systemami informatycznymi. W grę wchodzą bardzo duże nakłady finansowe i ryzyka strat w przypadku wyboru nietrafionych inwestycji. Można ich uniknąć poprzez tzw. outsourcing i skorzystanie z istniejących rozwiązań, których koszty mogą być współdzielone przez wielu użytkowników. Digitalizacja przedsiębiorstw w dobie pandemii stała się już koniecznością, a nie przysłowiowym nice to have. Dzięki nowym technologiom cyfrowym każde przedsięwzięcie jest znaczniej bardziej stabilne i odporne na nowe ryzyka, których należy spodziewać się w coraz szybciej zmieniającym się otoczeniu gospodarczym.

Firmy o ugruntowanej pozycji, jak Geis, wykazują dużą elastyczność personelu niezbędnego do obsługi niezwykle zmiennej ilości zamówień. Powszechną praktyką jest to, że wahania ilości pracowników osiągają nawet kilkadziesiąt procent dziennie. Klient z segmentu drogeryjnego, dla którego Geis zarządza centralnym magazynem obsługującym zamówienia e-commerce, zwiększył ponad trzykrotnie liczbę obsługiwanych zamówień z Czech i Słowacji w okresie Covid. Ta nadzwyczajna sytuacja wymagała szybkiej reakcji. W krótkim czasie Geis nabył kolejną część automatycznego przenośnika rolkowego, co pozwoliło zoptymalizować transport wewnętrzny. Dzięki tym zmianom magazyn osiągnął dużo większą przepustowość i zamówienia kupujących mogły być realizowane w oczekiwanym przez klienta czasie, przy praktycznie stuprocentowej jakości.

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Polecamy