Czy warto korzystać z obsługi przesyłek cargo we Frankfurcie?

Czy warto korzystać z obsługi przesyłek cargo we Frankfurcie?

Lotnisko we Frankfurcie stanowi jeden z najważniejszych węzłów przesiadkowych dla pasażerów w Europie. Z największego lotniska u naszego zachodniego sąsiada, można się dostać właściwie w każdy rejon świata. Z racji dużej ilości połączeń pasażerskich, miejsce to jest również bardzo ważnym i atrakcyjnym punktem w zakresie transportu towarów. Można uznać, że lotnisko we Frankfurcie pełni rolę centralnego „hubu” dla większości krajów europejskich.

Dzięki świetnemu umiejscowieniu geograficznemu tj. zarówno wobec połączeń z krajów azjatyckich, a także obu Ameryk, Frankfurt jest bardzo atrakcyjny pod kątem importu towarów. Świadczą o tym także liczby. O ile w 2019 roku, a więc w roku przed pandemią, Frankfurt obsłużył ponad 70 mln pasażerów, o tyle w 2020 pasażerów było ich niespełna 19 mln. Zupełnie inaczej sprawa wygląda jeśli chodzi o obsługę towarów. Okazuje się, że pandemiczny rok 2020 przyniósł spadek operacji w zakresie obsługi towarów tylko o niewiele ponad 8% w porównaniu z rokiem 2019

– Mimo brakujących pasażerów samoloty liniowe osiągnęły wypełnienie towarowe niemal na poziomie sprzed roku. Zwłaszcza podczas pierwszego lockdownu ważny był transport środków medycznych na długich dystansach – podkreślał w zeszłym roku Stefan Schulte, przewodniczący zarządu Fraport AG.

Statystyka ta pokazuje więc jak ważną rolę pełni lotnisko w południowo-zachodnich Niemczech. Spedytorzy TSLOGISTIC oferują rozwiązania z destynacją na lotnisku we Frankfurcie, ponieważ jest to miejsce bardzo atrakcyjne także dla polskich importerów korzystających z transportu lotniczego. Wpływ na to ma kilka czynników:

1) Dobra lokalizacja. Połączenia drogowe z Frankfurtu są bardzo dobre niemal w każdy rejon Polski. Niezależnie, czy odbiorcą towaru jest importer z Polski centralnej, północnej, czy południowej, transport mniejszych partii towarów, nie wymagających użycia pojazdów z tachografem trwa kilkanaście godzin, więc towar po szybkiej odprawie we Frankfurcie otrzymujemy niemalże z dnia na dzień.

2) Wielu importerów korzysta z odpraw fiskalnych, co powoduje możliwość odroczenia płatności podatku VAT i braku konieczności opłacenia podatku przy odprawie.

3) Lotnisko we Frankfurcie daje możliwość bardzo szybkich rozwiązań, szczególnie wśród przesyłek terminowych. Duża ilość rejsów bezpośrednich, głównie z krajów azjatyckich umożliwia bardzo szybki transport towarów, co przy wspomnianej powyżej szybkiej dostawie do Polski, pozwala zamknąć całkowity transport towarów door to door w zaledwie kilka dni. Jest to na pewno dużo tańsze rozwiązanie niż korzystanie np. z połączeń czarterowych a w wielu sytuacjach dające pewność skutecznej realizacji transportu. Tym bardziej jakiekolwiek zachwiania i kłopoty w operacjach na lotnisku we Frankfurcie, mogą mieć wpływ na szybkość, ale także na na skuteczność obsługi np. przy transporcie przesyłek terminowych.

Frankfurt nie zawsze znaczy szybko

W ostatnich latach pojawiały się kłopoty w obsłudze handlingowej Fraportu tj agenta obsługującego większość linii azjatyckich. Problemy te dotyczyły opóźnień w rozładunku towarów z samolotów oraz tzw. „check in’ach” czyli notyfikacji przesyłek w magazynach Fraport. Problemy te były jednak rozwiązywane i jakość obsługi wracała do „normalności”. Jednakże w ostatnim czasie problemy z przepustowością obsługi cargo we Frankfurcie powróciły i przyczyniły się do ogromnych zatorów wśród wielu linii lotniczych. Wpływ na to miało kilka czynników, a więc:

  • kłopoty z niewystarczającą ilością pracowników operacyjnych-ten problem pojawia się od lat i jest doraźne „łatany” na jakiś czas
  • bardzo duża ilość towarów z Azji między i po chińskich świętach z końca września i początku października
  • budowa i przenosiny do nowego magazynu jednej z największej azjatyckich linii lotniczych, czyli narodowego przewoźnika Chin: Air China
  • zmiany w niemieckim systemie celnym

Wszystkie powyższe powody wpłynęły na czas rozładunku, sprawdzania i umiejscawiania przesyłek w magazynach czasowego składowania, odpraw i załadunków po odprawach. Niektóre przesyłki zostały odebrane przez odbiorców dopiero po kilkudziesięciu dniach, co przy wyborze transportu lotniczego jest niewątpliwie bardzo długim oczekiwaniem.

Transport lotniczy w szponach pandemii

Sytuacji tej na pewno nie pomagały różnego rodzaju sytuacje związane z istniejącym przecież ciągle zagrożeniem COVID-19, a więc zamykanie chińskich portów lotniczych, odwoływanie rejsów, obostrzenia mające wpływ na rozkład lotów i transport lotniczy pasażerów. Sytuacje te powodują więc zachwiania łańcuchów dostaw, a ponieważ rynek nie lubi niszy, konieczności szukania innych, często droższych rozwiązań, co z pewnością także wpływa na wzrost finalnych i tak zresztą już wysokich cen produktów. Spedytorzy TSLOGISTIC szukają jednak najlepszych rozwiązań dla swoich klientów również jeśli w grę wchodzi konieczność odprawy we Frankfurcie.

Korzystając z wysoko wykwalifikowanej agencji celnej, a także ze znanych i sprawdzonych przewoźników drogowych, czas obsługi i transportu ulega maksymalnemu skróceniu nawet w obliczu wyżej wymienionych problemów.

Niestabilna sytuacja na lotnisku we Frankfurcie a także całej przestrzeni transportu towarów drogą powietrzną na pewno szybko się nie skończy. Nikt nie ma odwagi na jakiekolwiek prognozy w tej kwestii, natomiast zarówno spedycje jak i ich zleceniodawcy muszą się powoli przyzwyczajać do podejmowania decyzji na podstanie danej chwili, co bardziej dziś przypomina loterię, aniżeli zaplanowany system zamówień, transportu i mieszczenia się w widełkach budżetowych.

Poleć ten artykuł:

Polecamy