Dachser i Ochsner: tworząc przyjemny klimat
Pompy ciepła Ochsner zapewniają przyjemną temperaturę w mieszkaniach i domach. By mieć gwarancję, że towary firmy będą sprawnie dostarczane do klientów w całej Europie i coraz częściej także w innych częściach świata, austriacka firma już od dekady współpracuje z operatorem logistycznym Dachser.
Wszystko zaczęło się w 2009 roku. Firma Ochsner, specjalizująca się w pompach ciepła, zdecydowała się na zmodernizowanie swojego łańcucha logistycznego. W tym celu postanowiła poszukać nowego operatora obsługującego przesyłki drobnicowe, który „będzie w stanie zapewnić więcej niż przewóz towarów z punktu A do punktu B”. Odpowiedzią na oczekiwania firmy okazał się Dachser. Austriackiemu przedsiębiorstwu zależało na wykorzystaniu całej swojej powierzchni na potrzeby produkcji, dlatego firma zrezygnowała z magazynowania pomp u siebie – W tamtym czasie był to dla nas ogromny krok, bo coraz mocniej przywiązywaliśmy się do naszego partnera – wspomina Marco Schäfer, dyrektor zarządzający w Ochsner. Wraz z Karlem Ochsnerem – większościowym udziałowcem firmy, koncentruje się on na rozwoju w zgodzie ze środowiskiem. – Dlatego zależy nam na partnerze logistycznym, który też przywiązuje wagę do zrównoważonego wzrostu oraz inwestuje w tym obszarze – wyjaśnia Schäfer.
Dachser doskonale spełnia te wymagania – m.in. dzięki wykorzystywaniu alternatywnych układów napędowych, ciągłej optymalizacji wykorzystywanej przestrzeni ładunkowej w pojazdach czy aktywnym działaniom mającym na celu minimalizowanie emisji spalin.
Idealnie połączone IT
We wszystkie dni robocze gotowe pompy ciepła trafiają do centrum logistycznego Dachser w Linz, gdzie czekają w magazynie, by wyruszyć w dalszą drogę do europejskich klientów. Dachser ma w Austrii sześć oddziałów, co czyni ten kraj ważnym węzłem transportowym do całej Europy. Korzysta na tym Ochsner, który notuje stabilne wzrosty na Starym Kontynencie. Systemy informatyczne do zarządzania magazynem i transportem obu firm są połączone w sposób, który umożliwia im automatyczną komunikację. Ochsner może zatem w dowolnym momencie sprawdzić aktualny status swoich towarów w magazynie lub na trasie przewozu, mając pewność, że pompy ciepła zostaną dostarczone do klientów w całej Europie prosto pod drzwi i na czas.
– Nasza współpraca w dużej mierze opiera się na technologiach informatycznych, ale bardzo cenimy sobie także komunikację interpersonalną” – mówi Günther Plank, kierownik sprzedaży w Dachser Austria w Hörsching. Obie firmy spotykają się regularnie, by omówić najróżniejsze kwestie biznesowe – od wyników w zakresie wydajności po przyszłe warunki współpracy czy sposoby na dalsze podnoszenie jakości. Ta ostatnia kwestia jest dla Ochsner szczególnie ważna.
Wspólnie podbijając Chiny
Schäfer podkreśla, że poziom obsługi Dachser jest w pełni satysfakcjonujący. Rozpoczął się już także kolejny etap tej współpracy: Dachser będzie wspierać Ochsner na rynku chińskim. Pierwsze pompy ciepła Ochsner trafiły tam już trzy lata temu, jednak to 2019 rok był początkiem regularnych dostaw do najludniejszego kraju na Ziemi. – Oferujemy Ochsner pełen zakres usług, w tym transport do Chin, magazynowanie, odprawę celną i dystrybucję na miejscu – mówi Plank. Przesyłki docierają z Linzu do Hamburga, a stamtąd drogą morską do Szanghaju.
Globalna sieć Dachser to kolejny aspekt, który Ochsner docenia u swojego operatora. Systemy logistyczne w Chinach są dokładnym odwzorowaniem tych europejskich – jedyną różnicą jest fakt, że magazyn dystrybucyjny znajduje się niedaleko Szanghaju, a nie w Hörsching w Austrii. – Panuje tam odmienna kultura i inna strefa czasowa, ale poza tym wszystkie podstawowe procesy działają w ten sam sposób. To idealne warunki do odtworzenia naszego udanego modelu współpracy również na innych kontynentach – mówi Schäfer. W ciągu najbliższych pięciu lat Ochsner planuje zainwestować w swoje lokalizacje 10 mln euro i tym samym chce jeszcze bardziej zintegrować się z Dachser.
– Pompy ciepła to nasza główna specjalizacja, ale we wszystkich innych obszarach potrzebne są nam silne partnerstwa i zintegrowane procesy” – mówi Schäfer.
Günther Plank z Dachser w Austrii dodaje: – Przykład Ochsner pokazuje, że dzięki połączeniu sił można osiągnąć największy postęp. Jeśli klient ma zaufanie do usługodawcy, to da się poczynić istotne kroki w kierunku optymalizacji bilansu logistycznego. Dotyczy to zarówno lepszych wyników biznesowych, jak i kwestii zrównoważonego rozwoju.