Dachser stawia na li-ion
Oddział Dachser Polska w Koninku (koło Poznania) jako pierwszy w Polsce rozpoczął wdrożenie całkowitego przejścia na wózki widłowe wyposażone w akumulatory li-ion marki Triathlon – strategicznego partnera firmy na całym świecie. Technologia pomoże zwiększyć bezpieczeństwo operatorów i usprawni pracę w magazynach, dzięki bardziej elastycznej infrastrukturze ładowania.
Operator od lat stawia na rozwój technologiczny m.in. stale rozbudowując i ulepszając swoją globalną sieć IT, czy wdrażając kolejne rozwiązania w obszarach cyfryzacji i digitalizacji. Dachser jako duży operator floty wózków widłowych i podnośników, konsekwentnie wdraża też technologię litowo-jonową. Ten kamień milowy nie byłby postawiony bez strategicznego partnera w rozwoju – firmy Triathlon, która m.in. do 2022 roku dostarczy akumulatory li-ion do 6000 podnośników wykorzystywanych w terminalach i magazynach w całej Europie.
Zmiana w oddziale Dachser Polska w Koninku zbiegła się z rozbudową terminala pod koniec 2018 roku. Kilka miesięcy wcześniej firma testowała wózek litowo-jonowy firmy Jungheinrich, co pozwoliło zdiagnozować zmiany konieczne do wprowadzenia technologii na szerszą skalę. Jak mówi Łukasz Krystkiewicz, kierownik magazynu przeładunkowego w oddziale: – Przede wszystkim musieliśmy stworzyć całą infrastrukturę ładowania, co wiązało się z montażem specjalnych stanowisk z prostownikami dla wózków z akumulatorami li-ion. Na potrzeby nowej infrastruktury dostosowaliśmy również naszą instalację elektryczną, zwiększając natężenie prądu z 32 do 64 A. Ponadto sama przebudowa wymagała ponownej analizy przepisów BHP i ppoż. Rok później widzimy, że było warto.
W 2019 roku w oddziale przetestowano jeszcze 2 modele wózków z akumulatorami li-ion, które ostatecznie przekonały do stopniowej wymiany całej floty. Obecnie dysponuje 6 pojazdami firmy Jungheinrich oraz testuje kolejny model do obsługi procesu paletowego, a do 2022 roku oddział powiększy swoją flotę do 25 urządzeń z akumulatorami litowo-jonowymi.
Jak wskazuje Michał Kujik, lider zmiany w oddziale w Koninku, odpowiedzialny za obszar związany z zarządzaniem flotą wózków widłowych: – Przede wszystkim warto podkreślić korzyści płynące z elastycznej struktury ładowania, czyli oszczędność miejsca w terminalu i możliwość ładowania niemalże w całym obiekcie. Ponadto sam proces jest zdecydowanie krótszy, a żywotność baterii dużo lepsza. Istotna jest także znacznie prostsza kontrola stopnia naładowania, z poziomu prostownika.
Poza tym Michał Kujik zwraca też uwagę, że technologia li-ion to większy poziom bezpieczeństwa operatorów płynący m.in. z braku konieczności wymiany, a także ze stosowanego w bateriach wewnętrznego systemu gaśniczego oraz wygoda użytkowania. Korzystanie z nowoczesnych akumulatorów pozwala uniknąć procesów charakterystycznych dla baterii kwasowych, jak wyciąganie oparów wodoru czy uzupełnianie wody demineralizowanej.
(Dachser).