Dziewięć krajów UE uderza w polski transport
31 stycznia 2017 roku Ministrowie Transportu Francji, Austrii, Belgii, Danii, Niemiec, Włoch Luksemburga, Norwegii i Szwecji podpisali wspólną deklarację „Alliance du routier”.
Dotyczy ona planu wspólnych działań na rzecz wspólnego rynku transportu drogowego, który w lepszy sposób gwarantuje prawa socjalne oraz bardziej efektywne kontrole.
W deklaracji czytamy, iż przyszłość UE nie opiera się jedynie na rynku jednolitym ale także na poszanowaniu praw fundamentalnych w tym praw socjalnych. Jest to o tyle istotne,o ile w wielu krajach Europie rośnie wątpliwość co do konstrukcji Unii Europejskiej.
Kraje podpisujące deklarację chcą szybciej podążać drogą Europy zintegrowanej, w której transport drogowy towarów jest wykonywany w strefie ekonomicznej, gdzie konkurencja ekonomiczna jest zrównoważona i zdrowa pomiędzy graczami rynkowymi i gdzie prawa socjalne są lepiej gwarantowane.
Zawarta deklaracja, według państw ja zawierających, pozwala na:
- konwergencję niektórych norm stosowania przepisów europejskich, w tym socjalnych, by ułatwić ich stosownie;
- ogłębianie praktyki kontrolnej na bazie wymiany wzajemnych doświadczeń i wzmocnienie kontroli, by zwalczanie oszustw w sferze socjalnej , bezpieczeństwa i praktyk abuzywnych było bardziej efektywne;
- zdefiniowanie wspólnych stanowisk dotyczących przyszłości europejskiej polityki transportowej w zakresie transportu drogowego zmierzających do
– zwalczania dumpingu socjalnego i promowania uczciwej konkurencji
– brania pod uwagę bezpieczeństwa drogowego jako priorytetu europejskiej polityki transportowej
Należy wzmocnić bezpieczeństwo pojazdów w ramach transportu drogowego pojazdów i promować poszanowanie i zrozumienie reguł pomiędzy kierowcami pojazdów cięższych i lekkich.
Państwa podpisujące wspólną deklaracje przyjęły następujące działania:
Działanie nr 1
Wprowadzenie w życie rozwiązań gwarantujących prawo kierowców do równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym poprzez m.in sankcjonowanie spędzania weekendów w pojeździe czy też przyjęcie, na poziomie europejskim, nowych praktyk zmierzających do ułatwiania kierowcom powrotów weekendowych do domu.
Działanie nr 2
Wzmocnienie norm dotyczących pojazdów o tonażu poniżej 3,5 tony w międzynarodowym transporcie towarów.
Działanie nr 3
Szerszy zakres stosowanie e-listów przewozowych (eCMR) celem zwiększenia efektywności kontroli.
Działanie nr 4
Wymiana informacji między instytucjami kontrolnymi (z zachowaniem poszanowania ochrony danych osobowych).
Działanie nr 5
Wspólna wymiana informacji o innowacyjnych inicjatywach pozwalających oszacować zjawisko kabotażu jak i systemach kontroli gwarantujących transport wysokiej jakości.
Działanie nr 6
Wymiana informacji/nowości dotyczących praktycznych aspektów krajowych kontroli w walce przeciw oszustwom (wzmacnianie wspólnych platform przeciw nielegalnej pracy).
Działanie nr 7
Wymiana informacji transgranicznych dotyczących stosowania norm (prawnych) w transporcie międzynarodowym celem zwalczania oszustw do. spółek-skrzynek pocztowych.
Działanie nr 8
Wspólna obrona w ramach Międzynarodowego Forum Transportu na rzecz ciągłości rozwoju rynku.