Eksperci zapowiadają rok przełomu w logistyce
Eksperci z renomowanego instytutu badawczego Gartnera są jednomyślni: Sztuczna Inteligencja (SI) nie tylko rewolucjonizuje procesy logistyczne, ale robi to z niezwykłą prędkością. Zaawansowane algorytmy już nie są tematem z fantastyki naukowej, to nowa rzeczywistość, która jest bliżej niż mogłoby się wydawać. Okazuje się, że w branży logistycznej to Polska wyznacza nowe standardy, wykorzystując potencjał Sztucznej Inteligencji.
W ciągu najbliższego roku możemy być świadkami prawdziwej rewolucji w branży logistycznej! Aż połowa największych firm z branży planuje wdrożyć najnowszą technologię generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), co może całkowicie zmienić sposób, w jaki zarządzamy dostawami. Ankieta przeprowadzona przez Gartner jednoznacznie wskazuje, że za deklaracjami branży logistycznej stoi także gotowość do wdrożenia sztucznej inteligencji. Środki, jakie zostały zabudżetowane na rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję są o niemal 6 proc. większe niż w roku ubiegłym. W przypadku miliardów euro czy dolarów, daje to ogromne kwoty. Czy to oznacza, że już niedługo zaawansowane algorytmy AI będą wspierać logistyków w ich codziennej pracy? – W miarę upowszechniania i lepszego zrozumienia, jaki potencjał drzemie w SI, ta technologia ma szansę istotnie zaznaczyć swoją obecność w przyszłości handlu i logistyki — zauważa Bartłomiej Rychtarski zajmujący się rozwiązaniem opartym o SI w poznańskiej spółce PSI Polska. Jego zdaniem zmiany, które nas czekają, będą tak duże, że firmy, które nie zdecydują się na wdrożenia, mogą mieć kłopoty na rynku. – W obliczu tak dynamicznych zmian technologicznych, firmy, które nie przyjmą innowacji, ryzykują utratę konkurencyjnej przewagi na rynku – kończy Rychtarski.
Polacy wyznaczają trendy
Prognozy prognozami, ale jaka jest rzeczywistość? Okazuje się, polska firma LPP, znana z marek takich jak Reserved, Cropp, czy House, jest już o krok przed konkurencją, adaptując inteligentne algorytmy w praktyce. W wybranych magazynach obsługujących sprzedaż e-commerce LPP, działa system Warehouse Intelligence firmy PSI Polska, bazujący na sztucznej inteligencji. A jak funkcjonuje system? – Platforma WI, analizuje różne scenariusze operacji magazynowych i dostarcza rekomendacje do ich usprawnienia. A to wszystko przy pomocy rozwiązań sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego zintegrowanych bezpośrednio z PSIwms. To przekłada się na poprawę wydajności w rzeczywistych procesach – w skrócie wyjaśnia Bartłomiej Rychtarski. Jednak mechanika działania jest znacznie bardziej zaawansowana niż opis managera z PSI Polska. Dla branży logistycznej i handlowej ważniejsze od technologicznych niuansów są możliwości systemu związane z poprawą efektywności. Kluczową cechą Warehouse Intelligence jest jego zdolność do usprawnienia procesu kompletacji zamówień. Podczas pierwszych testów w centrum dystrybucyjnym LPP, system wykazał zdolność do skrócenia tras kompletacji zamówień o około 30 proc., dotychczasowe działania algorytmów WI pozwoliły usprawnić procesy o ponad 20%. Jest to szczególnie istotne, biorąc pod uwagę pozycję LPP jako ważnego gracza na rynku e-commerce w Polsce i Europie, obsługującego około 44 miliony zamówień rocznie.
Budżet wskaźnikiem zmiany
Czy branża logistyczna stoi na progu rewolucji, którą przewiduje Gartner? Wszystko wskazuje na to, że zmiany są bliskie. Połowa głównych firm z sektora już planuje inwestycje w Sztuczną Inteligencję i zarezerwowała na to środki w swoich budżetach. Przykład LPP może niebawem stać się standardem w branży. To sygnalizuje, że era, w której zaawansowane algorytmy SI wspomagają zarządzanie dostawami, staje się codziennością. Wkrótce nasze codzienne zakupy mogą być zarządzane przez nowoczesne technologie.