Eksportowy rekord KROSSa

Eksportowy rekord KROSSa

Co czwarty rower sprzedany w ubiegłym sezonie w Polsce pochodził z fabryki KROSS. Firma jest numerem 1 w Polsce i Czechach oraz w pierwszej trójce na Słowacji, Węgrzech i w Rumunii. Strategia zakłada, że w ciągu 4 lat KROSS będzie liderem na każdym z rynków w Europie Środkowej. Rośnie eksport, rowery tej marki są już obecne w 50 krajach na całym świecie. Spektakularny sukces firma zawdzięcza odważnym decyzjom zarządu oraz zaangażowaniu całego zespołu. Menadżerowie KROSS dostrzegli szansę w ograniczeniach dostaw w czasie pandemii i przebudowując większość procesów w firmie, znakomicie wykorzystali sytuację.

KROSS jest liderem rynku rowerowego w Polsce. Firma powstała w 1990 roku, produkuje rowery we własnej fabryce niedaleko Warszawy. Obecnie jest to kilkaset tysięcy sztuk rocznie. Firma w 2017 roku przejęła holenderską markę Multicycle, posiadającą w swojej ofercie miejskie rowery premium oraz wysokiej klasy rowery elektryczne. Jako jeden z nielicznych producentów w Europie ma własną linię do produkcji ram karbonowych. Dzięki temu rowery produkowane w fabryce w Przasnyszu, są na bieżąco testowane i modyfikowane, tak żeby zapewniać najwyższą jakość. Konstrukcje rowerów z wykorzystaniem ram karbonowych powstają dzięki ścisłej współpracy ze sportowcami z KROSS ORLEN Cycling Team, jednej z najlepszych grup kolarstwa górskiego na świecie. Wieloletnie i wszechstronne doświadczenie, pozwala zaoferować rowery najwyższej jakości, które cieszą się coraz większą popularnością, co potwierdza ponad 120% wzrost eksportu rok do roku.

KROSS wzmocnił swoją pozycję dzięki temu, że już na początku 2020 roku dostrzegł kłopoty z dostępnością podzespołów i zareagował na tę sytuację szybciej niż konkurenci. Firma przemodelowała większość procesów zakładając, że po pandemii sytuacja nie wróci do normy. KROSS przygotował strategię do 2026 i wizję rozwoju sięgającą 2030 roku. W ciągu 4 najbliższych lat KROSS chce być liderem na każdym, ze środkowoeuropejskich rynków, na którym firma jest obecna. Eksport rowerów KROSS wzrósł o 120% r/r a dalszy wzrost w tym obszarze firma szacuje na 30-50% rocznie w kolejnych latach. Za 4 lata około połowa przychodów KROSS będzie pochodziła z eksportu.

KROSS jest także największym sprzedawcą rowerów w polskim Internecie. Firma odebrała właśnie prestiżową nagrodę Digital Excellence Award, przyznawaną co roku liderom cyfrowej transformacji. Eksperci KROSS w niecałe dwa lata, od podstaw zaprojektowali niezbędne procesy i stworzyli system sprzedaży rowerów online, który obecnie stanowi trzecią siłę sprzedażową polskiego KROSS. Liczba rowerów kupionych przez Internet w KROSS wzrosła z kilkuset sztuk w 2019 r. do wartości pięciocyfrowej w 2021 r. Tak spektakularny sukces był możliwy dzięki dobremu zaprojektowaniu zmian oraz konsekwentnemu ich wprowadzaniu, przy zbudowanym wsparciu całej załogi KROSS. Dzięki zbudowaniu tego kanału sprzedaży od podstaw, rozwiązanie jest zaprojektowane zgodnie z najnowszymi trendami i potrzebami klientów. Już w tym roku KROSS planuje zwiększać swoją obecność w tym obszarze na rynkach zagranicznych.

– KROSS jest liderem sprzedaży rowerów w Polsce. Naszym klientom oferujemy rowery rekreacyjne, wyczynowe, miejskie, górskie, ale stawiamy także na produkcję wysokiej jakości rowerów elektrycznych, które zawojują rynek. Jesteśmy niekwestionowanym liderem sprzedaży rowerów przez Internet. Dzięki zaangażowaniu naszego zespołu e-commerce, KROSS w dwa lata zbudował rozwiązanie numer jeden do sprzedaży on-line z wykorzystaniem własnego kanału i osiągnął wiodącą pozycję sprzedażową przez platformy marketplace. Znacząco przebudowaliśmy wewnętrzne procesy i organizację. Dziś nasz e-commerce jest wysoko oceniany przez konsumentów – mówi Filip Wojciechowski, prezes KROSS.

Rok 2020 i 2021 przyniosły ogromny boom na rowery na całym świecie. Pandemia i ograniczenia w mobilności sprawiły, że wiele osób przesiadło się na rowery. W ten sposób można bezpiecznie dojeżdżać do pracy, a poza tym, jazda na rowerze jest doskonałą formą na aktywne spędzanie czasu wraz z całą rodziną, co w czasach pandemii ma kluczowe znaczenie. Wiele miast w Europie natychmiast podążyło za potrzebami mieszkańców. Obserwowaliśmy przyspieszenie budowy ścieżek rowerowych, czy wytyczanie pasów dla rowerów w miejscach, gdzie wcześniej panował ruch samochodowy. W konsekwencji konsumenci szturmują sklepy rowerowe od 2020 roku. Polski KROSS w odpowiednim czasie przewidział nie tylko zwiększone zainteresowanie klientów, ale także właściwie zdiagnozował problemy z łańcuchem dostaw. Przebudowując swoje procesy i kontrakty z dostawcami, jako jedyny polski producent jest w stanie dostarczać rowery na poziomie przekraczającym 90% zamówień. Firma stale rozbudowuje ofertę rowerów rekreacyjnych dla całej rodziny oraz poszerza liczbę modeli rowerów elektrycznych. To właśnie ten segment staje się przyszłością transportu.

Poleć ten artykuł:

Polecamy