Elektroniczny list przewozowy E-CMR

Elektroniczny Międzynarodowy List Przewozowy e-CMR od dawna przewija się w rozmowach o transporcie drogowym. Przybrał na znaczeniu szczególnie w 2020 roku, kiedy cyfryzacja i usprawnienie elektronicznego obiegu dokumentów w biznesie stały się kluczowe w nowej rzeczywistości związanej z pandemią COVID-19.

Na przełomie marca i kwietnia ubiegłego roku znaczna liczba nadawców ładunków, z formy wysyłki dokumentów transportowych pocztą tradycyjną, przeszła na wysyłkę w wersji elektronicznej za pośrednictwem poczty e-mail lub innych dedykowanych do tego platform. Dotyczy to jednak takich dokumentów jak np. zlecenia transportowe.
Do protokołu dodatkowego e-CMR Polska przystąpiła w 2019 roku. Spośród państw europejskich w procesie prac nad ratyfikacją wciąż znajdują się m.in.: Niemcy, Włochy, Chorwacja i Grecja. Czy po dołączeniu wymienionych państw w końcu zacznie funkcjonować w pełnym wymiarze, wypierając papierowe druki? Szacuje się, że obecnie elektroniczna wersja dokumentu stanowi niecały 1% wszystkich listów przewozowych w skali samej UE. Ciekawym pozostaje również pytanie, kto szczególnie oczekuje tej zmiany? Nie wszyscy chętni są cyfrowym rozwiązaniom.

Polski Instytut Transportu Drogowego przeprowadził badanie mające odpowiedzieć na pytanie o to, komu i dlaczego najbardziej zależy na wprowadzeniu cyfryzacji dokumentów CMR i sprawdzenie, w jaki sposób wypełniany jest list przewozowy, a także kto najczęściej go wypełnia. Podjęto próbę sprawdzenia, na jakim faktycznie etapie postępu w kontekście cyfryzacji znajduje się obecnie branża transportu drogowego. Wnioski z badania znajdują się w raporcie „Elektroniczny list przewozowy E-CMR”.
Z badania wynika między innymi, że to kierowcy najczęściej wypełniają list przewozowy CMR, a branża TSL nie do końca jest przekonana do wprowadzenia elektronicznego listu przewozowego e-CMR. Na problem niekompletności danych w liście przewozowym CMR zwracają uwagę także kierowcy.

Zachęcamy do zapoznania się ze wszystkimi wnioskami badania przeprowadzonego przez Polski Instytut Transportu Drogowego zebranymi w raporcie „Elektroniczny list przewozowy E-CMR”. Raport można pobrać TUTAJ

Poleć ten artykuł:

Polecamy