Entuzjaści Lean
Wyjątkowa atmosfera, jaka towarzyszy działaniom związanym z realizacją zasad Lean Management, sprzyja zacieśniania więzi między entuzjastami tej metody. Na początku roku oficjalnie zarejestrowana została organizacja skupiająca miłośników Lean, której działaniom Logistyka...
Stowarzyszenie Lean Management Polska (SLMP) z siedzibą we Wrocławiu powstało w 2014 r. z inicjatywy kilkunastu praktyków Lean Management (szczupłego zarządzania), reprezentujących różne organizacje i branże. Stowarzyszenie zostało zarejestrowane w KRS 6 lutego 2015 r.
Popularyzacja szczupłego zarządzania w Polsce
Głównym celem działalności SLMP jest popularyzacja koncepcji szczupłego zarządzania w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem osób i organizacji, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z Lean lub chciałyby dalej rozwijać się w tym ciekawym obszarze zarządzania operacyjnego. W zakres tych działań wchodzi promowanie doświadczeń i najlepszych praktyk Lean firm działających w Polsce i za granicą, upowszechnianie wiedzy i informacji o nowych trendach w stosowaniu tej koncepcji na świecie, interesujących publikacjach, nowych książkach, a także praktycznych wynikach badań naukowych dotyczących Lean. W grudniu 2014 r. opublikowaliśmy nasz pierwszy praktyczny raport na temat doświadczeń polskich firm z programami sugestii pracowniczych. Opracowanie jest dostępne na stronie internetowej SLMP w wersjach: polskiej i angielskiej na wolnej licencji (CC BY-SA 3.0-pl), dzięki czemu może być swobodnie i bezpłatnie wykorzystywane przez wszystkich w dowolnym celu. Kolejnym badaniem, nad którym rozpoczęliśmy wstępne prace, będzie badanie dotyczące stosowania w polskich organizacjach kluczowych wskaźników efektywności (KPI).
Planujemy także rozwinięcie ok. 50 istniejących oraz stworzenie nowych haseł w Wikipedii dotyczących Lean oraz stosowanych w tej koncepcji narzędzi (w standardzie, jakie już mają stworzone wcześniej hasła muda, gemba, KPI czy Taiichi Ono). W planach jest także zorganizowanie raz w roku intensywnej i praktycznej konferencji, dotyczącej zagadnień Lean.
Nie tylko eliminacja marnotrawstwa
W SLMP przyjęliśmy definicję Lean, która zaczyna dominować we współczesnej literaturze zarządzania. Jednym z jej prekursorów był zespół realizujący w latach 90. w amerykańskim sektorze lotniczym sławny projekt badawczy Lean Aerospace Inititiative. Ta definicja mówi o tym, że celem wdrożenia Lean Management jest już nie tylko eliminacja marnotrawstwa, obniżenie kosztów, poprawa jakości, zwiększanie elastyczności w dostosowywaniu się do szybko zmieniających się warunków rynkowych i optymalne wykorzystanie posiadanych zasobów (co leżało u podstaw Systemu Produkcyjnego Toyoty, i co w sytuacji ostrej konkurencji kosztowej oczywiście nadal pozostaje kluczowym elementem szczupłego zarządzania). Jednak Lean to nie tylko eliminowanie marnotrawstwa. Pełne wykorzystanie potencjału tej koncepcji jest możliwe wyłącznie przez położenie tak samo silnego nacisku na stworzenie i/lub zwiększanie wartości dla klienta, trwałą zmianę kultury organizacyjnej oraz wdrożenie tych rozwiązań i narzędzi Lean, które z pozwolą firmie odróżnić się od innych firm na rynku. Lean może zatem pomóc w zbudowaniu i utrzymaniu przez organizację przewagi konkurencyjnej.
Stowarzyszenie Lean Management Polska jest otwarte dla wszystkich, którzy uważają Lean management za zdroworozsądkową koncepcję zarządzania, którą może wdrożyć każda polska organizacja, lubią działać i współpracować na zasadach wolontariatu, poznawać nowych ludzi o podobnych zainteresowaniach oraz pogłębiać i dzielić się wiedzą. Więcej informacji na naszej stronie internetowej: www.leanpolska.org Serdecznie zapraszamy.