ID Logistics poprawia ergonomię pracy
ID Logistics, lider na rynku logistyki kontraktowej, zarządza centrami dystrybucji e-commerce, wykorzystując nowoczesne rozwiązania z zakresu automatyzacji i robotyzacji. Jednak, ze względu na specyfikę towarów, nie zawsze możliwa jest pełna automatyzacja procesów, a kluczowe zadania muszą być wykonane przez pracowników. Przykładem jest centrum dystrybucji e-commerce w Rokitnie, w całości dedykowane obsłudze tzw. artykułów niesortowalnych. ID Logistics testuje i wdraża tu nie tylko zautomatyzowane, ale przede wszystkim ergonomiczne rozwiązania, które mają zapewnić pracownikom optymalne, bezpieczne i komfortowe warunki pracy.
Centrum dystrybucji e-commerce w Rokitnie koło Gorzowa Wlk. o powierzchni 80 tys. mkw. zostało uruchomione w 2021 r. i zatrudnia dziś ponad 800 osób. W magazynie realizowane są zamówienia online dla klientów z Polski i innych krajów Europy, głównie Niemiec.
Tym, co wyróżnia centrum dystrybucji e-commerce w Rokitnie, jest obsługiwany asortyment. Są to towary niesortowalne i ponadgabarytowe w niestandardowych wymiarach, przede wszystkim sprzęt RTV AGD i elektronika, narzędzia domowe oraz ogrodnicze. Ze względu na wymiary, nieregularny kształt, wagę czy kruchość nie mogą być sortowane automatycznie za pomocą sortera. Do ich obsługi dostosowana jest powierzchnia magazynowa, z m.in. strefami do składowania towarów ponadgabarytowych, wysokiego składowania oraz pick tower (antresola do składowania, konfekcjonowania i kompletowania towarów).
– W magazynie wykorzystujemy innowacyjne rozwiązania, które mają dostosować operacje magazynowe i zoptymalizować powierzchnię. Jednocześnie, ze względu na rodzaj asortymentu, nie jest możliwe zautomatyzowanie wszystkich procesów, co wymaga dodatkowego zaangażowania pracowników. Dlatego też ważne jest dla nas stosowanie rozwiązań, które zwiększą komfort, bezpieczeństwo i wygodę pracy – mówi Marcin Łukasik, dyrektor centrum dystrybucji ID Logistics w Rokitnie.
Należą do nich stacje pakowania z automatycznym podajnikiem papieru do wypełniania kartonów, podciśnieniowy i automatyczny podnośnik tubowy pozwalający na proste i szybkie podnoszenie oraz przenoszenie najcięższych paczek oraz wózki widłowe z bateriami litowo-jonowymi. W magazynie stosowane są także gumowe maty ergonomiczne, które zmniejszają zmęczenie nóg, a dla pracowników zostały wyznaczone specjalne strefy wypoczynku.
Egzoszkielet i mobilny tłumacz
Ciekawym przykładem ergonomicznego rozwiązania, stosowanego w magazynie w Rokitnie, jest także nowoczesny egzoszkielet. Jego zadaniem jest wspieranie pracowników w wykonywaniu fizycznych zadań, typu podnoszenie ciężkich kartonów. Urządzenie pomaga utrzymać właściwą postawę ciała i wspiera pracę mięśni nóg i pleców, redukując o 20 proc. ich obciążenie, co minimalizuje ryzyko urazów. Co więcej, jest lekki, można go szybko założyć, dzięki regulacji dostosować do wzrostu, a użytkownicy zachowują dużą mobilność. Wdrożenie poprzedziły praktyczne testy przeprowadzone na stanowiskach pracy w trzech strefach: przyjęć towaru, pakowania i wysyłki.
– Urządzenie najlepiej sprawdziło się w pracy opartej na powtarzalnych czynnościach, nie wymagającej przemieszczania się, czyli w strefie pakowania, gdzie nasi pracownicy przygotowują zamówienia towarów, o wadze do 30 kg. Po testach, 75% osób biorących w nich udział, wskazało na mniejsze zmęczenie i lepszy komfort pracy – mówi Norbert Borowicz, manager operacji magazynowych, centrum dystrybucji ID Logistics w Rokitnie.
Innym przykładem może być obecnie testowany uniwersalny tłumacz mobilny. Jego zadaniem jest wsparcie komunikacji między pracownikami różnych narodowości. Ułatwia rozmowę w 76 językach, a przy tłumaczeniu tekstowym w ponad 100 .