Innowacje w logistyce – podsumowanie z Międzynarodowych Targów Techniki  Pakowania  i   Logistyki  TAROPAK

Innowacje w logistyce – podsumowanie z Międzynarodowych Targów Techniki Pakowania i Logistyki TAROPAK

Artykuł jest nawiązaniem do wydarzenia jakie miało miejsce w dniach 8-11 października w Poznaniu odbyła się 7 już edycja Międzynarodowych Targów Techniki Pakowania i Logistyki. Odbywające się co dwa lata, największe w tej części Europy targi branży opakowaniowej i...

W Poznaniu pokazały się firmy oferujące różnego rodzaju usługi, a w tym poligraficzne i telekomunikacyjne. Podczas tegorocznej, rekordowej edycji targów w centrum uwagi gości targowych było niemal 130 nowości rynkowych, z których wiele miało swoją premierę właśnie w Poznaniu. Zaprezentowane zostały produkty nagrodzone Złotym Medalem Międzynarodowych Targów Poznańskich, których przyznano aż 15 podczas tej edycji targów. Przyjazd na targi TAROPAK wiązał się nie tylko z możliwością zapoznania się z ofertą kilkuset czołowych producentów i dostawców, ale także z możliwością uczestnictwa w ciekawym programie wydarzeń, obejmującym szereg konferencji, warsztatów, szkoleń oraz pokazów o specjalistycznym charakterze. Wśród nich warto wskazać na inspirujące pokazy In4Log oraz Sztaplar Show, dedykowane branży logistycznej, oraz organizowany po raz pierwszy w Polsce Kongres Przemysłu Opakowań. Kolejna edycja już za 2 lata w roku 2014 Podsumowując tegoroczną edycję, chcę przypomnieć zainteresowanym, że wielki sukces odniosła również 6 edycja targów konferencja Innowacje w Logistyce, której motto brzmiało Cały świat to Twój dział badawczo-rozwojowy i miało zapoczątkować rewolucję w logistyce. W ciągu kilku godzin prelekcji goście zapoznali się m.in. z tematami nowoczesnych technologii wspomagających zarządzanie dokumentami. Zaprezentowano także nowe platformy internetowe, wdrażane w przedsiębiorstwach, umożliwiające monitorowanie współpracy przedsiębiorców z dostawcami, wspierające gospodarowanie przetargami w transporcie oraz ułatwiające przepływ informacji w firmie i skomplikowane dotychczas procedury. Nie tylko kwestie rozwiązań informatycznych były tematem

Firma STILL (reprezentowana podczas konferencji przez Marię Zubowicz) przedstawiła nową koncepcją zestawów transportowych. Równie innowacyjny jak sam temat prelekcji był sposób prezentacji systemu. Na prezentowanym przez nią materiale: operator wykonujący swoje codzienne obowiązki w takt rockowego utworu, pokazywał główne cechy zestawu transportowego. Bohater nagrania pokonuje wąskie ścieżki magazynu, zawraca na niewielkiej przestrzeni oraz odłącza i przyłącza do zestawu kolejne ramy. Na ekranie w ślad za dynamicznym obrazem pojawiały się hasła informujące o szybkości zestawu oraz bezpieczeństwie i prostocie transportu. Dane techniczne o modułowej budowie, umożliwiającej dostosowania systemu do konkretnych pomieszczeń, czy niewielkie parametry promienia skrętu (niecałe 4m) albo szybkości wózka (15km/h) uzyskać można było z, już konwencjonalnie przedstawionych przez Zubowicz, slajdów. Konferencja miała charakter interaktywny, obecni byli eksperci dzięki czemu jej uczestnicy mogli uzyskać dodatkowe informacje zaraz po prezentacji. Główne jej punkty potwierdziły zarysowujące się w branży tendencje dostosowywania rozwiązań transportowych do potrzeb poszczególnych zakładów. Przedstawione przez prelegentów systemy mogą umożliwić maksymalne sprofilowanie zaplecza sprzętowego, tak by przedsiębiorca mógł dostać dokładnie to, czego potrzebuje. Po tegorocznej edycji konferencji można śmiało powiedzieć, że logistyka innowacyjna, to logistyka uszyta na miarę.

Choć koszty wdrażania innowacji mogą stanowić poważną barierę, coraz więcej firm przekonuje się o ich opłacalności. Oczekują jednak sprawdzonych rozwiązań i konkretnych zysków. Dlatego wśród najnowszych trendów techniki magazynowej największe znaczenie przypisuje się automatyzacji oraz optymalizacji. To one stanowią klucz do zmniejszenia ponoszonych kosztów i zwiększenia wydajności pracy. Z jednej strony funkcjonujące już rozwiązania są stale udoskonalane, aby wykonywać zadania efektywniej, skuteczniej i taniej. Z drugiej, coraz częściej zastępuje się człowieka maszyną, którego działanie jest mniej kosztowne, nieobarczone ryzykiem błędów i pozwalające na pracę praktycznie 24h na dobę.

Automatyzacja procesów logistycznych jest procesem, który postępuje na coraz szerszą skalę. Regały wyposażone w sterowane satelitarnie platformy transportujące palety w odpowiednie miejsce czy samobieżne wózki widłowe to tylko niektóre z dostępnych na rynku rozwiązań. Także tradycyjnie stosowane kody kreskowe okazują się nieefektywne i zastępowane są innymi metodami automatycznej identyfikacji. Technologią przyszłości, która z powodzeniem wdrażana jest w polskich magazynach jest transmisja danych za pomocą fal radiowych. System RFID w magazynie stosuje się w celu lokalizacji wózków widłowych oraz składowanych towarów. Informacje odczytywane są dzięki czujnikom, które mogą być umieszczone zarówno na masztach wózków widłowych, w podłodze lub bramkach w magazynie, jak i w przewożonych paletach. W zależności od zastosowania, RFID może służyć do generowania informacji na temat eksploatacji floty, rewizji towarów w magazynie czy powierzchni wykorzystanego miejsca na regałach.

Wewnątrz magazynu Kolejnym obszarem, w którym skupia się większość innowacji proponowanych przez branżę, są rozwiązania w urządzeniach transportu wewnątrzmagazynowego. Nowoczesne technologie napędu, systemy zmniejszające zużycie energii dzięki kontroli odbiorników elektrycznych czy parametryzowany program jazdy ułatwiający operatorowi sterowanie to tylko niektóre z propozycji, jakie oferuje rynek. W zeszłym roku do seryjnej produkcji wszedł pierwszy model wózka widłowego z napędem hybrydowym, który odzyskuje uwalnianą podczas hamowania energię. Powstają także modele pojazdów zasilanych na wodór, wyposażonych w ogniwa paliwowe. Z kolei dla elektrycznych wózków widłowych opracowywane są nowe rodzaje akumulatorów (np. baterie litowo-jonowe), coraz to bardziej wydajne i ekonomiczne. Same pojazdy stają się wielozadaniowe i uniwersalne. Nowatorskie koncepcje wózków widłowych zakładają możliwość ich dowolnej adaptacji, dzięki czemu jeden model posiada funkcjonalność kilku różnych urządzeń techniki magazynowej.

Dobór systemów komputerowych Innowacyjny magazyn nie ogranicza się jedynie do infrastruktury – to także sposób planowania pracy i zarządzania kolejnymi etapami procesów logistycznych. Inteligentne systemy komputerowe podejmują decyzje skąd pobrać i dokąd dostarczyć daną jednostkę paletową za człowieka. Na rynku dostępne są programy na bieżąco analizujące stan techniczny wózków widłowych i informujące serwis o usterkach, pozwalające zarządzać flotą i określać zadania poszczególnych jednostek, czy udostępniające wszystkie dane i koszty związane z użytkowaniem poprzez przeglądarkę internetową. W nowoczesnym magazynie szczególne znaczenie zyskuje także pełna dostępność posiadanych na wyposażeniu urządzeń, dlatego wiele firm powierza odpowiedzialność za stan techniczny maszyn firmie zewnętrznej. Szybszy czas reakcji serwisu oraz gwarancja uzyskania zastępczego urządzenia na czas trwania naprawy sprawiają, że praca magazynu może przebiegać bez przeszkód. Firmy decydujące się na inwestycje, oczekują sprawdzonych rozwiązań i konkretnych zysków. Choć większość z nich deklaruje chęć korzystania z nowinek technicznych, brak czasu uniemożliwia bieżące śledzenie nowości rynkowych. Dlatego coraz większą popularnością cieszą się kompleksowe usługi doradcze, często oferowane bezpłatnie w ramach zakupu danej technologii. Ich celem jest dobór rozwiązań pod kątem potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa oraz zaproponowanie koncepcji optymalizacji funkcjonowania magazynu. Musze jednak odnieść się do realnych kosztów ponoszonych przez firmy, z analizy kosztów wynika, że magazyn to nadal największy koszt w logistycznym łańcuchu dostaw, dlatego innowacje w tym obszarze szczególnie interesowały uczestników konferencji. Jednostki zewnętrzne pomagają także w procesie wdrażania, a nawet zatrudniania specjalistów pod dany projekt logistyczny. Każda inwestycja powinna być poprzedzona szczegółową kalkulacją kosztów i oczekiwanych zysków. Innowacyjność, za którą nie idą konkretne korzyści – nie tylko finansowe, ale także w zakresie ekologii, wydajności czy wzrostu bezpieczeństwa pracy – będzie po prostu zbędnym wydatkiem.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy