Interkontynentalny operator

Interkontynentalny operator

Rozmowa z Arturem Pohlem, dyrektorem zarządzającym spółką Ekol Logistics w Polsce.Dlaczego Ekol Logistics, jedna z największych tureckich firm w branży TSL, zdecydował się otworzyć oddział w Polsce dopiero teraz?
 
Ekol Logistics obecny jest w Polsce już od dawna, ale...

Dlaczego Ekol Logistics, jedna z największych tureckich firm w branży TSL, zdecydował się otworzyć oddział w Polsce dopiero teraz?

 

Ekol Logistics obecny jest w Polsce już od dawna, ale dopiero w 2015 roku firma otworzyła swój odział, którym mam przyjemność zarządzać. Dotychczas przedsiębiorstwo działało w Polsce poprzez swoich partnerów. Od kilku lat Ekol Logistics metodycznie otwiera swoje oddziały w różnych krajach w Europie, a to z tego powodu, że Turcja jest dużym rynkiem producenckim dla Europy i stale wzrastają przepływy towarowe w obu kierunkach. W tym roku przyszła kolej na Polskę, ponieważ z jednej strony bardzo szybko rośnie wymiana handlowa między naszymi krajami, a z drugiej strony wzrastają wymagania klientów i trudno jest je zaspokoić działając poprzez partnerów.

 

Czy na rynku usług logistycznych w Polsce jest jeszcze miejsce dla nowych graczy?

Dużym graczom na rynku logistycznym w Polsce wydaje się, że już wszystko zostało podzielone. Tymczasem, jak się okazuje, jest jeszcze sporo miejsca do zagospodarowania. Polska jest bardzo ważnym krajem na mapie logistycznej Europy i coraz więcej firm lokuje tutaj swoje huby. A ostatnie przejęcia w logistyce dowodzą, że logistyczny tort nie został w naszym kraju jeszcze podzielony.

 

Jakie cele biznesowe postawiono przed oddziałem w Polsce?

Naszym głównym celem biznesowym jest rozwijanie transportu intermodalnego. Zamierzamy do końca 2016 roku osiągnąć 15 mln euro obrotów. Planujemy uruchomić połączenia intermodalne nie tylko między Turcją i Polską, ale także z krajami Zachodniej Europy, zwłaszcza tymi, w których Ekol ma swoje oddziały. Ponadto chcemy zoptymalizować dystrybucję poprzez doskonaleniewspółpracy między wszystkimi oddziałami Ekol Logistics w Europie. Między innymi w tym celu utworzono specjalne stanowisko do zarządzania naszymi oddziałami w krajach europejskich, na które powołano Wojciecha Brzuske, General Managera wchodzącego w skład zarządu Ekol w Europie.

 

Ekol Logistics działa już na rynku 25 lat, ale ekspansję firmy na innych rynkach obserwujemy dopiero od 2010 roku. Wcześniej tylko w Niemczech otwarto oddział.

Po okresie rozwoju firmy na rodzimym rynku i ogromnych inwestycjach infrastrukturalnych przyszła naturalna kolej rozwijania biznesu poza granicami własnego kraju. Poza Niemcami firma posiada swoje oddziały we Francji, Grecji, Hiszpanii, Bośni i Hercegowinie, Rumunii, Włoszech, na Ukrainie, Węgrzech i od maja w Polsce. Ekol Logistics jest dostawcą zintegrowanych usług logistycznych głównie w branży motoryzacyjnej oraz przemysłowej . Poza wymienionymi sektorami Ekol obsługuje klientów min. z branży odzieżowej, FMCG, farmaceutycznej.

 

Czym głównie będzie się zajmował polski oddział?

Polska w pierwszej kolejności będzie rozwijała usługi intermodalne wewnątrzunijne. Z oczywistych względów interesuje nas zwiększenie udziału w korytarzu Północ-Południe Europy, jednakże również korytarze Wschód-Zachód są w zasięgu naszych planów. Ostatnio powiększyliśmy nasze portfolio kolejowe o kolejne połączenie z Niemiec na Węgry.

Niezależnie od rozwiązań nowatorskich zamierzamy zwiększyć nasz udział w przewozach tradycyjnych – drogowych. Właśnie rusza budowa naszego magazynu cross-dockowego na Śląsku o pow. 1,5 tys. mkw. Kolejny terminal planujemy uruchomić w Poznaniu.

Ekol w Polsce zamierza również zainwestować w rozwój usług logistyki kontraktowej w oparciu o zaawansowane technologicznie rozwiązania informatyczne i procesowe, które od dawna stosujemy na rynku macierzystym.

 

Jakie kraje w tej części świata będą następne w ekspansji Ekol Logistics?

Trzeba pamiętać, że Turcja jest największym producentem AGD w Europie i jednym z największych producentów automotive. Kraj jest ogromny i dysponuje potężnym rynkiem. W samej Turcji dysponujemy 40 oddziałami. Dla jednego z naszych klientów z branży automotive chcemy być jedynym dostawcą, który posiadając własną flotę jedocześnie jest obecny we wszystkich krajach europejskich, w których firma jest ulokowana. Dlatego myślę, że kolejny nasz oddział w niedalekiej przyszłości może być ulokowany w Czechach i na Słowacji. W Ostrawie znajduje się już partnerski terminal przeładunkowy.

 

Czym firma będzie się wyróżniała na rynku usług logistycznych w Polsce?

Jesteśmy jedynym operatorem świadczącym usługi intermodalne z Turcji do Polski i z powrotem. Zdecydowanie na rynku będzie nas wyróżniać oferta intermodalnych usług i to nie tylko na trasie Turcja-Polska, ale także w Europie. Zgodnie z polityką Unii Europejskiej, we wszystkich naszych przetargach oferujemy opcje intermodalnych dostaw. Na poparcie tego dodam, że posiadamy 5 własnych statków typu Ro-Ro, które pływają pomiędzy Turcją, Grecją, Włochami i Francją. Miesięcznie organizujemy 65 pociągów rozwożących towar naszych klientów po Europie.

 

Proszę szerzej opisać profil działalności Ekol Logistics.

Ekol Logistics jest wiodącym dostawcą zintegrowanych usług logistycznych w Turcji i Europie. Firma dysponuje 500 000 mkw powierzchni magazynowej w Turcji, 100 tys. mkw powierzchni w innych krajach europejskich. Dzięki temu firma oferuje wszystkie rodzaje usług, na które istnieje popyt w skali międzynarodowej. Ekol Logistics zapewnia także swoim klientom rozwiązania w dziedzinie transportu, zarządzania magazynem czy też zarządzania łańcuchem dostaw. Firma zatrudnia 5000 pracowników w Turcji i 1200 w Europie. W 2014 r. firma wygenerowała ponad 400 mln euro obrotów. Główne branże, które obsługuje Ekol, to przemysł m.in. motoryzacyjny, przemysłowy FMCG, farmaceutyczny, odzieżowy.

 

Nazwa firmy kojarzy się z ekologią – jakie działania proekologiczne prowadzi firma?

Firma podejmuje wiele działań związanych z ochroną środowiska, a najbardziej dobitnie świadczy o tym oferta usług intermodalnych. Ponadto przedsiębiorstwo dysponuje flotą liczącą 4000 własnych środków transportu, w tym ponad 1000 ciągników, wszystkie spełniają normy emisji spalin Euro 5. Jednak nie od ekologii wywodzi się nazwa, lecz z języka francuskiego – od szkoły. Firma duży nacisk kładzie na edukację i szkolenia. Cały czas się uczymy – sami od siebie i od naszych klientów.

 

Ekol Logistics jest jedyną firmą logistyczną w Turcji, która ma swoje własne centrum badań i rozwoju – w jakim celu powstało to centrum?

Zadaniem centrum badań i rozwoju jest prowadzenie badań w celu zwiększenia wydajności i rozwoju nowych modeli biznesowych. Ekol Logistics wyszedł z założenia, że po to, aby dostarczać dla klienta rozwiązań „szytych na miarę”, sama firma musi je tworzyć, bo tylko wówczas można być pewnym, że będą one spełniały wymagania odbiorców usług. Dlatego w ramach Ekol Logistics powstają nasze własne programy i rozwiązania dla transportu i magazynowania. Warto dodać, iż w tym dziale nad ponad setką projektów pracuje ponad 80 osób. Rozwiązania wypracowane przez te osoby bezpośrednio przenoszą się na korzyści dla klientów.

 

Turcja nie należy do UE, czy nie stanowi to przeszkody w rozwoju działalności tureckiej firmy na obszarze Unii Europejskiej?

Tureckie procedury celne są dość skomplikowane, ale jeśli posiada się własną reprezentację i doświadczenie na terenie tego kraju, trudności nie są już tak duże.

Ponadto w Turcji wdrażana jest procedura jednego okna odprawy, która pozwala przyspieszyć cały proces. Dużą przewagą Ekol jest ułatwienie w odprawach, które uzyskujemy dzięki intermodalowi. Nasze promy wpływające do Istambulskiego portu Haidarpaşa, położonego w azjatyckiej części miasta, mogą być odprawiane zaraz po wyładunku.

Poleć ten artykuł:

Polecamy