Jak optymalizator tras zwiększa satysfakcję klientów z usług dostawy?

Jak optymalizator tras zwiększa satysfakcję klientów z usług dostawy?

Parametry dostaw często są dla spedytorów głównym wyznacznikiem efektywności pracy. Tymczasem to zadowolenie klienta powinno odgrywać kluczową rolę, bo gwarantuje jego powrót i ponowne skorzystanie z usługi, a także stwarza szanse na zyskanie reklamy w postaci polecania. Dlatego, chcąc poprawić pozycję firmy na rynku, należy kontrolować czynniki satysfakcji klienta i wdrażać usprawnienia, które pozwolą uzyskać pozytywną opinię o dostawie. Jak tego dokonać?

Jakie są czynniki satysfakcji klienta?

Pozytywne opinie klientów zależą od kilku aspektów. Badania rynkowe wykazały, że w ubiegłym roku aż 43% klientów, którzy dokonali zakupów w sklepach online, oczekiwało dostawy towaru następnego dnia. Obecnie doręczenie w ciągu dwudziestu czterech godzin jest niemalże standardem w przypadku odbiorców prywatnych. W dużych miastach pojawia się również opcja same day delivery, czyli dostawy w ten sam dzień. Propozycja ta, choć oferowana przez największe firmy, staje się być oczekiwaną przez rosnącą liczbę klientów.

Nieco więcej cierpliwości mają klienci biznesowi jak np. właściciele zakładów produkcyjnych, którzy oczekują na dostawę materiałów potrzebnych do pracy. Tacy kontrahenci najczęściej zamawiają towar z wyprzedzeniem, aby nie dopuścić do zastojów produkcyjnych. Ten przykład nie oznacza, że proces planowania dostaw w b2b jest prostszy niż w przypadku klientów indywidualnych. Często dostawa w określonym czasie jest uwzględniona w umowie a jej brak obarczony jest karami finansowymi. Dyspozytorzy muszą w planowaniu dostaw uwzględnić okna czasowe tzw. „FIX” czy godziny otwarcia punktu. ETA (Estimated Time of Arrival) czyli przybliżony czas przybycia do punktu docelowego jest istotnym wskaźnikiem kontroli floty i jakości obsługi.

Zadowolenie klienta b2b można uzyskać przez dokładne określenie terminu dostawy i dopełnienie warunków. Komunikacja bywa kluczowa. Rzetelna informacja dotycząca tego, kiedy nastąpi dostawa, jest determinantem jakości całego procesu.

Wymagania wobec firm transportowych się zmieniają. Oczekiwania kontrahentów rosną, a spedytorzy, chcąc uzyskać pozytywną opinię o dostawie, muszą je spełnić. Dawno minęły czasy, gdy wystarczyło podać zakres kilku dni, w których odbędzie się doręczenie towaru. Obecnie bardzo często nawet zawężenie informacji do jednego dnia nie jest zadowalające dla adresata przesyłki. Należy zatem dążyć do wskazania nie tylko konkretnego dnia, ale również przedziału godzinowego.

Podsumowując zatem, czynniki satysfakcji klienta z dostaw na dzisiejszym rynku to:
– realizacja doręczenia następnego dnia,
– terminowość dostaw, brak spóźnień,
– rzetelna informacja o dacie i przybliżonych godzinach przyjazdu kuriera/kierowcy.

Dobrym posunięciem jest również udostępnienie odbiorcy możliwości śledzenia przesyłki i komunikacji sms.

Jak spełnić oczekiwania, by zyskać zadowolenie klienta?

Sprostanie wymaganiom dzisiejszego kontrahenta nie jest łatwe. Warunkuje je optymalne planowanie tras, bieżąca kontrola przebiegu realizowania wyznaczonego planu pracy przez kierowcę oraz dobrze układająca się z nim współpracy.

Wyznaczanie trasy musi być szczegółowe i nie może zawierać błędów logistycznych, które mogłyby opóźnić dostawę. Należy planować z uwzględnieniem wielu punktów na mapie, brać pod uwagę zarówno dystans jak i szybkość trasy. Tak wykonana praca pomoże ustalić przybliżone godziny przyjazdu kierowcy oraz zapewni możliwość wywiązania się z nich.

Ręczne stworzenie idealnego planu doręczeń jest nie tylko czasochłonne ale i niewykonalne, człowiek nie jest w stanie przeanalizować wielu kombinacji wymaganych do wyboru optymalnego planu. Pomocna okazuje się technologia. System Routimo, wspierany przez solidne algorytmy sztucznej inteligencji, pomaga firmom świadczącym usługi dostawcze w realizacji terminowych dostawy dla swoich klientów i podnoszeniu ich zadowolenia. Jeżeli jest do dostarczenia wiele paczek / towarów w ciągu jednego dnia system Routimo automatycznie zaplanuje trasy dla kierowców uwzględniając takie czynniki jak: harmonogramy pracy kierowców, okna czasowe, godziny otwarcia punktów, ładowność i typ pojazdów, rentowność tras. Gotowe plany są przesyłane na urządzenia mobilne kierowców kierując ich krok po kroku po kolejnych punktach dostaw. Oprogramowanie zapewnia również łatwy kontakt między spedytorem a kierowcą, który stwarza możliwości błyskawicznego reagowania na wszelkie zmiany czy zaistniałe problemy. Korzystanie z aplikacji Routimo pomoże uzyskać pozytywną opinie o dostawie i wpłynie na poprawę „Customer Experience”.  

Chcesz wiedzieć więcej o automatycznym planowaniu tras? Odwidź stronę routimo.com 

Poleć ten artykuł:

Polecamy