
Jak prosto zautomatyzować magazyn?
Powszechna automatyzacja wydaje się odpowiedzią na wyzwania, przed którymi stoi dzisiejsza intralogistyka. Mając tego świadomość, wiodący dostawcy rozwijają skalowalne rozwiązania automatyzacyjne o niskim progu wejścia.
Presja na wydajność i minimalizację kosztów w obliczu kadrowych niedoborów jest już stałym elementem logistycznego otoczenia konkurencyjnego. Prekursorami wdrożeń automatyzacji są duże, pracujące intensywnie przedsiębiorstwa, które mogą najwięcej na niej zyskać. Konieczność wykonywania operacji transportowych taniej, szybciej i bez błędów dotyczy jednak coraz większej liczby firm. Śledzący trendy dostawcy rozwiązań transportu wewnętrznego dostrzegają w tej sytuacji potencjał wynikający z systemowego obniżania progu wejścia w automatyzację. – W STILL jesteśmy głęboko przekonani, że automatyzacja w intralogistyce stwarza ogromne możliwości – tłumaczy Managing Director STILL, dr Florian Heydenreich. – Główną barierą jej upowszechnienia – szczególnie pośród mniejszych firm – jest przekonanie, że automatyzacja jest trudna do wdrożenia, droga i skomplikowana. Prawda jest jednak taka, że przy odpowiednich warunkach i z właściwym partnerem technologicznym każda firma obsługująca procesy transportowe może zautomatyzować część zadań i na tym skorzystać – dodaje.
Dobry partner warunkiem udanej automatyzacji
Z technologicznego punktu widzenia automatyzacja magazynu jest coraz bardziej dostępna. Obniżają się jednostkowe koszty czujników i skanerów, powstają uniwersalne interfejsy automatyzacji, a oprogramowanie rozwija się, standaryzuje i upraszcza. Wszystko to pozwala skrócić czas wdrożenia i ułatwia serwisowanie rozwiązań automatyzacji. Dla jej udanego przeprowadzenia kluczowy jest dobór dobrego doradcy intralogistycznego i partnera, który pomoże z szerokiej gamy rozwiązań dobrać ten najbardziej adekwatne, a następnie zapewni wsparcie w całym procesie wdrożenia i eksploatacji. – Głównym źródłem niepowodzeń w projektach automatyzacyjnych jest czynnik ludzki. Problemy nie wynikają zazwyczaj z niedoskonałości technologii, a raczej nieodpowiedniego przygotowania, nierealistycznego planowania lub wadliwej komunikacji pomiędzy klientem a dostawcami – wyjaśnia Managing Director firmy STILL. Kluczowy jest zatem dobór partnera wdrożenia, który wesprze przedsiębiorstwo poszukujące usprawnień już na etapie kształtowania specyfikacji oraz dopasowania technologii do wymagań i rzeczywistych warunków.
Kompetentny i dostępny serwis sekretem bezproblemowej eksploatacji
Sam wybór i uruchomienie rozwiązań to dopiero początek cyklu życia automatyzacji. Kluczowa dla klientów – szczególnie mniejszych firm, nieposiadających odrębnych działów zajmujących się kwestiami technicznymi i automatyzacyjnymi – jest dostępność na co dzień osoby kontaktowej potrafiącej rozwiązać najczęściej zdarzające się problemy. Wybierając partnera technologicznego wdrożenia, warto upewnić się, jak wygląda kwestia serwisowania pojazdów i systemów automatyzacji, ile trzeba czekać na interwencję i z jakimi kosztami się ona wiąże. Część rozwiązań automatyzacyjnych opracowuje się od podstaw z myślą o tym, by generowały jak najmniej kosztów w całym cyklu życia produktu. Przykładem jest linia produktów wyróżnionych nagrodą IFOY 2024 w kategorii robotów mobilnych.
Automatyzacja dla każdego – na przykładzie robota mobilnego roku IFOY 2024
Nagrodę IFOY 2024 w kategorii robotów mobilnych otrzymał „pierwszy seryjnie produkowany, automatyczny podnośnikowy wózek widłowy”: STILL EXV iGo. Wśród jego cech kreujących wartość dla klienta jury konkursu doceniło szczególnie:
- szybkie uruchomienie,
- intuicyjny interfejs użytkownika oparty na przeglądarce internetowej,
- możliwość opłacalnej automatyzacji operacji magazynowych w przypadku firm z mniejszymi flotami i niewielkim lub żadnym doświadczeniem w automatyzacji,
- znormalizowane komponenty, szybki dostęp do serwisu i części zamiennych.
W uzasadnieniu przyznania rozwiązaniu nagrody pisano także o możliwości:
- prostego uruchomienia wózka w trybie mieszanym wraz z wózkami ręcznymi
- oraz przełączania się w dowolnym momencie na obsługę ręczną.
Jest to szczególnie pomocne w stopniowym wprowadzaniu pracowników w automatyzację oraz zmniejszaniu niepewności i budowaniu ich zaufania do nowych technologii. Zautomatyzowany wózek podnośnikowy EXV stał się w ostatnim czasie jednym z domyślnych rozwiązań STILL dla wdrożeń automatyzacyjnych na niewielką skalę. Reprezentowane przez pojazd portfolio rozwiązań iGo easy zostało stworzone z myślą o szybkim i łatwym uruchomieniu na zasadzie Plug and Play oraz intuicyjnej obsłudze, umożliwiającej korzystanie z wózków samojezdnych organizacjom bez wcześniehszych doświadczeń w zakresie automatyzacji. Korzyści z zastosowania rozwiązań klasy iGo easy w swoim przedsiębiorstwie można oszacować dzięki dostępnemu u ekspertów STILL cyfrowemu kalkulatorowi.