Jak spowolnić zużywanie się zimówek

Jak spowolnić zużywanie się zimówek

Na eksploatację opon należy zwracać szczególną uwagę, ponieważ nierównomierne zużycie może stanowić zagrożenie i powodować zbędne koszty. Firma Nokian Tyres określiła różnicę w tempie zużywania się opon przednich i tylnych.

Z testów terenowych przeprowadzonych przez Nokian Tyres wynika, że opony kół napędzanych mogą zużywać się w zimie cztery razy szybciej od opon kół nienapędzanych. W związku z tym należy stosować rotację opon między osiami, nawet w trakcie sezonu. – Pomiędzy osią przednią a tylną występuje znaczna różnica w zużywaniu się opon, co oznacza, że trzeba je zmieniać rotacyjnie. Poważne różnice w przyczepności między przodem a tyłem negatywnie wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Rotacja opon przynosi też oszczędności finansowe, ponieważ tego samego zestawu można używać dłużej – mówi Matti Morri, menedżer ds. obsługi technicznej klientów w Nokian Tyres.

Testy wykazały, że opony zimowe kół przednich pojazdu z przednim układem napędowym mogą zużywać się nawet cztery razy szybciej niż opony kół tylnych. W przypadku opon letnich tempo zużycia opon przednich może być mniej więcej dwukrotnie większe w porównaniu z tylnymi.

Spokojnie i proaktywnie

Ostrożna i proaktywna jazda zmniejsza zużycie opon. Staraj się unikać ostrego hamowania, przyspieszania i gwałtownych ruchów kierownicą. – Nie jest to problem marginalny. Agresywna jazda i pojazdy z silnikiem o wysokiej mocy poddają opony większemu niż zwykle obciążeniu, co może powodować nierównomierne zużywanie się opon zimowych – mówi Matti Morri.

Stosowanie ciśnienia w oponach odpowiedniego do obciążenia zmniejsza zużycie opon, obniża opór toczenia i zwiększa stabilność prowadzenia pojazdu. W niskiej temperaturze ciśnienie spada, dlatego podczas pompowania opon zimowych należy dodać 0,2 bara (20 kPa) ponad wartość zalecaną przez producenta. Wartość tę można znaleźć na przykład w instrukcji obsługi pojazdu. Ciśnienie w oponach należy korygować wtedy, gdy opony są zimne, czyli przed wyruszeniem w daleką drogę.

Przed założeniem opon zimowych trzeba sprawdzić pozostałą ilość bieżnika w głównych rowkach. Opony zimowe Nokian Tyres mają przydatny wskaźnik Driving Safety Indicator – kiedy symbol płatka śniegu na bieżniku się wytrze, czas na zakup nowych opon zimowych. Warto też sprawdzić datę produkcji wskazaną z boku opony. Wiek opony określa sekwencja czterech cyfr: dwie pierwsze wskazują tydzień produkcji, a dwie ostatnie rok. Jednego zestawu opon należy używać przez maksymalnie sześć sezonów zimowych.

Starsze samochody wymagają…

… dobrych opon. Zużywanie się opon rzutuje na przyspieszanie, hamowanie i przyczepność poprzeczną. – Nowoczesne auta mają układy kontroli stabilizacji jazdy, które pomagają kierowcy, ale nawet one podlegają prawom fizyki. Układ taki może pomagać tylko wtedy, gdy opony zapewniają przyczepność — mówi Martin Dražík, ekspert i menedżer produktu na Europę Środkową w Nokian Tyres.

Wielu kierowców uważa, że do starego lub drugiego samochodu w rodzinie wystarczą niemal dowolne opony. Uzasadnić to można tym, że szkoda wydawać pieniądze na drogie opony do taniego auta, albo rzadkim używaniem drugiego pojazdu. Z punktu widzenia bezpieczeństwa jest jednak odwrotnie. Kiedy środek lokomocji nie ma nowoczesnych technologii, dobre opony mogą być jeszcze ważniejsze niż w przypadku nowego pojazdu. Drugiego czy trzeciego samochodu w rodzinie może używać najmniej doświadczony kierowca. Dobre opony to niezbędny element bezpiecznej jazdy.

– Opony całoroczne często są używane w drugim samochodzie w rodzinie. To idealny wybór w obszarach o łagodniejszym klimacie. W tym roku zaprezentowaliśmy nową linię całorocznych opon premium – Nokian Seasonproof i Nokian Seasonproof  SUV – podkreśla Martin Dražík.

Warto zapamiętać
  • Co pewien czas zmieniaj rotacyjnie opony między osią przednią a tylną. Należy to robić najpóźniej co 10 000 kilometrów.
  • Unikaj ostrego hamowania i gwałtownego przyspieszania oraz dynamicznych ruchów kierownicą.
  • Zadbaj o właściwe ciśnienie w oponach. Zimą zwiększ ciśnienie o 0,2 bara ponad wartość zalecaną przez producenta samochodu. Zawsze mierz ciśnienie, gdy opony są jeszcze nierozgrzane.
  • Nie przechowuj opon na świeżym powietrzu w świetle słońca. Korzystaj z przechowalni opon lub innych zaciemnionych miejsc z kontrolowaną temperaturą. Powierz zakładanie opon specjaliście, który będzie mógł też ocenić ich stan.
Poleć ten artykuł:

Polecamy