Jak usprawnić pakowanie w magazynie?

Jak usprawnić pakowanie w magazynie?

Pakowanie jest newralgicznym procesem magazynowym, często stanowiącym wąskie gardło realizacji wysyłek. Efektywne pakowanie jest szczególnie ważne dla operatorów logistycznych, czy firm działających w e-commerce.

Proces pakowania jest kluczowy dla przedsiębiorstw działających w ramach e-commerce, gdzie dominują liczne zamówienia o niewielkim wolumenie produktów, jak również dla tych operatorów logistycznych, którzy wyspecjalizowali się w świadczeniu usług z zakresu co-packing (Contract Packaging). Usługi co-packing, oprócz pakowania i przepakowywania produktów, często obejmują także projektowanie opakowań, tworzenie zestawów, dodawanie próbek i innych materiałów marketingowych, etykietowanie, kontrolę jakości, czy utylizację towarów. Optymalizując proces pakowania, warto przyjrzeć się różnym działaniom, które mogą przyczynić się do poprawy procesu. Poniżej kilka z nich.

Przygotowanie stanowiska pracy

Ergonomia stanowiska pracy bezpośrednio przekłada sią na wydajność pracowników. Pakowanie wiąże się zazwyczaj z długotrwałym przebywaniem w pozycji stojącej. Aby poprawić komfort pracowników, można przy stanowiskach pakowania zainstalować specjalne maty antyzmęczeniowe. Wpływają one korzystnie na krążenie w kończynach dolnych, amortyzują i chronią kolana, biodra i kręgosłup. Takie maty posiadają ponadto właściwości antypoślizgowe.
Jeśli w magazynie pakowane są towary o znacznej masie, przydatne może byś skorzystanie z urządzeń mechanicznych. Manipulatory pneumatyczne pozwalają na precyzyjne operowanie nawet bardzo ciężkimi ładunkami, nie wymagają użycia znacznej siły ani podłączenia do prądu.

Wybór odpowiednich opakowań

Na podniesienie efektywność pakowania pozwalają również specyficzne rozwiązania w konstrukcji opakowań. Przykładem są kartony z automatycznym dnem. Aby przygotować taki karton do użytku, wystarczy ścisnąć go z obu stron. Nie wymaga on dodatkowych akcesoriów, a taśma klejąca służy wyłącznie do zaklejenia kartonu na górze. Ich przewagą nad klasycznymi, klapowymi kartonami jest także większa wytrzymałość. Dzięki temu lepiej sprawdzą się do pakowania ciężkich przedmiotów.
Od lat coraz większą uwagę przywiązuje się do jak najlepszego doboru wielkości opakowania w stosunku do rozmiaru towaru. Dzieje się tak w związku z rosnącą świadomością ekologiczną społeczeństwa, a także chęcią racjonalizacji kosztów transportu.

Optymalne pakowanie przy wsparciu systemu WMS

Do poprawy wydajności procesu pakowania można wykorzystać narzędzia informatyczne, takie jak informatyczny system zarządzania magazynem WMS (Warehouse Management System). System WMS może zautomatyzować i wspomóc wiele elementów procesu pakowania, w tym m.in.:
Dobór nośnika w zależności od wielkości wysyłki. Oprogramowanie WMS automatyzuje proces doboru nośnika w zależności od wielkości towaru. Optymalizacja doboru nośnika możliwa jest na dwa sposoby:

  • poprzez podanie możliwych nośników w typie kompletacji – system bierze pod uwagę rozmiary wagę wysyłki i dobiera odpowiedni typ nośnika; przykładowo, w zależności od wielkości wysyłki system automatycznie przypisze jej mały karton, duży karton lub paletę;
  • przez algorytm kompletacji kartonowej – jest to specjalny algorytm używany w przypadku wykorzystywania dużej liczby kartonów o różnorodnych rozmiarach – system dobierze optymalny karton, uwzględniając wagę i rozmiar artykułów, rozmiary i limity wagowe kartonów oraz parametry dodatkowe, takie jak na przykład tolerancja zapakowania kartonu.

Konsolidacja. System WMS wspomaga proces konsolidacji nośników i ich przepakowanie. Konsolidację można obsługiwać zarówno z poziomu komputera, jak i terminala radiowego. Jak to wygląda w praktyce? Przykładowo, mamy w magazynie miejsce, gdzie równocześnie trafiają artykuły przeznaczone do wielu wysyłek. Pracownik otrzymuje listę dostarczonych artykułów wraz z informacją, które wysyłki mogą zostać spakowane. Po wyborze wysyłki następuje wybór pustego kartonu docelowego. Przepakowanie potwierdzane jest skanowaniem kodu kreskowego. Cały proces kończy się wydrukiem listy z zawartością kartonu i etykiety wysyłkowej.
Komunikacja z firmami kurierskimi. Oprogramowanie WMS może posiadać specjalny moduł, odpowiedzialny za komunikację online z systemami firm kurierskich. Takie rozwiązanie znacząco ułatwia i przyspiesza wymianę informacji związanych z realizacją wysyłki. Jak może wyglądać schemat takiej komunikacji?
Gdy do magazynu spływa nowe zamówienie, program WMS wysyła komunikat do firmy kurierskiej, który zawiera szacowaną liczbę kartonów do danej wysyłki i adres odbiorcy. System informatyczny firmy kurierskiej odpowiada, nadając przesyłce jednoznaczny identyfikator. Następnie odbywa się proces kompletacji i pakowania. Po spakowaniu każdego kartonu wysyłany jest komunikat z prośbą o etykietę. W odpowiedzi firma kurierska odsyła komunikat z etykietą w postaci pliku binarnego. Plik ten zapisywany jest w bazie systemu WMS i kierowany do wydruku. Wydrukowana etykieta naklejana jest na karton z przesyłką.

Pakowanie – automatyzacja

Gdy mamy do czynienia z dużą skalą i wysoką powtarzalnością procesu pakowania, warto zastanowić się nad jego przynajmniej częściową automatyzacją. Automatyzację procesu pakowania często wprowadza się w przypadku tych produktów, które wymagają spełnienia wysokich norm sanitarnych, czyli m.in. spożywczych, farmaceutycznych i kosmetycznych.
Do popularnych rozwiązań automatyzujących pakowanie zaliczają się:
• zgrzewarki do folii – automatyczne lub półautomatyczne maszyny służące do pakowanie produktów w folię termokurczliwą;
• wypełniacze kartonów – maszyny wypełniające karton materiałami, które chronią znajdujące się w nim produkty przed uszkodzeniami; do wypełniania kartonów stosuje się szerokie spektrum materiałów, w tym m.in. poduszki powietrzne, folię bąbelkową, styropian, wypełniacz tekturowy, wiórki papierowe czy wełnę drzewną;
• owijarki paletowe – automatyczne lub półautomatyczne urządzenia służące do owijania spaletyzowanych ładunków folią stretch; w pełni automatyczna owijarka składa się z transportera podawczego, paletyzatora, układu automatycznego podawania palet i transportera odbiorczego załadowanych palet;
• roboty pakujące – w pełni automatyczne urządzenia do pakowania, paletyzacji i depaletyzacji; roboty pakujące pozwalają na znaczne zwiększenie tempa pracy, zmniejszając jednocześnie ryzyko uszkodzeń mechanicznych, ich dużą zaletą jest wysoka odporność na warunki otoczenia, dzięki temu często znajdują zastosowanie w chłodniach, w składach materiałów niebezpiecznych, czy przy obsłudze towarów wymagających wysokiej sterylności;
• kartoniarki – zautomatyzowane linie pozwalające obsłużyć wszystkie czynności związane z lokowaniem produktów w kartonie; kartoniarki potrafią formować pudełka, umieszczać w nich towary i sklejać całość, zaawansowane kartoniarki mogą przy pomocy interfejsu komunikować się z system zarządzania magazynem.


KOMENTARZE

Arkadiusz Buczek
Co-packing Processes Director Central Europe, FM Logistic

Kluczowym czynnikiem i wyzwaniem w procesie pakowania jest oczywiście dobór odpowiedniego opakowania do parametrów fizycznych produktu (waga, materiał, stan: płynny, sypki itp.) oraz łańcucha dostaw (transport drogowy, morski, ilość przeładunków, transport na paletach lub nie itp.). W samym już procesie pakowania trochę inne aspekty są istotne dla obsługi e-commerce, a inne dla co-packingu. W FM Logistic, świadcząc usługi w obu tych obszarach, wyraźnie te różnice widzimy.
W przypadku e-commerce opakowanie musi spełniać więcej funkcji tj. produkt nie tylko musi dotrzeć do odbiorcy nieuszkodzony, ale też ważna jest konstrukcja opakowania zarówno w celu przyspieszenia pakowania zamówienia, jak i w przypadku zwrotu. Konstrukcja ma umożliwić ponowne zamknięcie przesyłki i odesłanie jej bez uszkodzeń. Ze względu na dużą różnorodność (wielkość) zamówień e-commerce stosuje się też jednostki konstrukcyjne umożliwiające złożenie kartonu na kilka sposobów czyli kilka pojemności.
W co-packingu natomiast czas składania kartonu docelowego nie ma tak dużego znaczenia jak czas poświęcony na obsługę komponentu, czyli częstotliwość (wynikająca z ilości produktu wewnątrz) i czas otwarcia opakowania z komponentami będącymi częściami składowymi nowo pakowanego zestawu. Kluczowe jest więc szukanie takich rozwiązań, aby ten czas skrócić. Najlepszy scenariusz to wykorzystanie kartonu z komponentami, ewentualnie modyfikując jego konstrukcję i dodając nowe elementy łączące czy „uszlachetniające”. W niedalekiej przyszłości natomiast, wraz z wejściem w życie ustawy o rozszerzonej odpowiedzialności producenta, wprowadzającej tzw. opłatę opakowaniową uzależnioną od wagi opakowania, na znaczeniu zyska też precyzja przy projektowaniu opakowań dla co-packingu, gdyż dziś często są one dość przypadkowe.


Michał Bąk
Dyrektor handlowy, członek zarządu, MultiLogistyka

W ostatnich latach na rynku odnotowujemy stały wzrost zapotrzebowania na usługi co-packingowe głównie dla sektora spożywczego i kosmetycznego, a wzrost podyktowany jest wymogami sieci, aby odpowiednio wyeksponować sprzedawany produkt, ale również zadowolić klienta końcowego atrakcyjną ofertą.
Producenci, chcąc skoncentrować się tylko na efektywnej produkcji, zlecają usługi przepakowania profesjonalnym co-packerom, którzy stoją przed wyzwaniem optymalizacji procesów, tak aby maksymalnie wykorzystać powierzchnię magazynową i czas niezbędny na przepakowanie asortymentu. Nie możemy zapomnieć o mocno rozwijającym się sektorze e-commerce, który również coraz częściej korzysta z usług co-packingu.
Aby stawić czoła wyzwaniom niezbędne jest wykorzystanie nowych technologii w postaci parku maszynowego, ciągłego doskonalenia procesów oraz nieustannego szkolenia pracowników.
MultiLogistyka jako profesjonalny co-packer na co dzień współpracuje z wieloma bardzo znanymi producentami, którym zapewnia kompleksową, profesjonalną obsługę, partnerskie podejście, doradztwo oraz bardzo szybką reakcję na często zmieniające się potrzeby (nawet podczas samego procesu przepakowania).
Kluczem do sukcesu w obszarze co-packingu, jak i satysfakcji klienta jest stałe podnoszenie efektywności poprzez ciągłe doskonalenie procesów, dobór odpowiedniego personelu jak i wykorzystanie nowoczesnego parku maszynowego.


Artykuł ukazał się w czasopiśmie Eurologistics nr 5/2021.

Poleć ten artykuł:

Polecamy