Jestem kobietą, kieruję

Branża transportowa od lat zmaga się z problemem niedoboru pracowników – liczba kierowców zawodowych wciąż jest, zwłaszcza w kontekście rozwoju tej gałęzi gospodarki, zbyt niska. Fundacja Truckers Life ruszyła z kampanią, której celem jest zwrócenie uwagi na kobiety w branży transportowej oraz zachęcenie do przekwalifikowania się tych kobiet, które z różnych względów stanęły przed koniecznością zmiany stylu swojego dotychczasowego życia.

Od października 2018 do stycznia 2019 niedobór kierowców w przedsiębiorstwach specjalizujących się w przewozach towarów osiągnął poziom 21%. Problem nieustannie się pogłębia – według badania przeprowadzonego przez OCRK już ponad połowa polskich przewoźników ma problem z zapełnieniem wakatów, a popyt na usługi transportowe stale rośnie.

Jestem kobietą, kieruję to kampania społeczna Fundacji Truckers Life, która ma wpłynąć na poprawę tych statystyk. – Wiadome jest, że polska branża transportowa zmaga się z problemem niedoboru kierowców. Fundacja zainicjowała kampanię, która ma na celu zachęcić kobiety, by tego zawodu – wyjaśnia Natalia Janiszewska z Fundacji Truckers Life.

Przyczyny zaistniałej sytuacji są złożone, ale jedną z nich jest negatywny i obrośnięty stereotypami wizerunek kierowców zawodowych. Według badań przeprowadzonych przez IRU 60% mężczyzn i aż 63% kobiet przyznaje, że zły wizerunek zawodowych kierowców zniechęca ich do podjęcia pracy w tym zawodzie.

W miniony piątek na kanale YouTube Fundacji Truckers Life miała miejsce premiera filmu dokumentalnego, którego bohaterkami są 3 kobiety – truckerki.  – Poprosiliśmy Hanię, Renatę i Anetę, aby podzieliły się z nami swoimi refleksjami na temat tego czym jest dla nich zawód truckerki, jak sobie radzą i z czym muszą się mierzyć. Chodzi o pokazanie specyfiki, wielopłaszczyznowości tego zawodu i pokazać go właśnie z perspektywy kobiet, która na co dzień go wykonują. Nasze przypuszczenia się potwierdziły – tę profesję można kochać, a problemem tak naprawdę są narosłe wokół niego negatywne stereotypy. – wyjaśnia Natalia Janiszewska

– Jeśli dzięki temu uda się zmienić cokolwiek w życiu jednej kobiety to będę bardzo szczęśliwa – dodaje Hania Burzyńska, bohaterka filmu.

Film” Jestem kobietą, kieruję” inicjuje tym samym kampanię społeczną o tym samym tytule. W ramach kampanii przewidziany jest także szereg spotkań kobiet – truckerek z kobietami przebywającymi w ośrodkach pomocy społecznej, zakładach penitencjarnych oraz centrach praw kobiet. Spotkania te mają na celu zachęcić kobiety do wyboru zawodu kierowcy.

Kampania została sfinansowana ze środków Kulczyk Foundation.

Poleć ten artykuł:

Polecamy