Kiedy słonie milkną w buszu. Rola systemów informatycznych w komunikacji poziomej.

Kiedy słonie milkną w buszu. Rola systemów informatycznych w komunikacji poziomej.

GFMP Management Consultants prowadząc w latach 2011-2012 badania nad komunikacją w firmie, postawił proste pytanie: "Na jakich projektach Pani/Pana firma koncentrowała się w ostatnim czasie w zakresie komunikacji z pracownikami?" Z uzyskanych odpowiedzi wynika, że zdecydowana...

Rozwój firmy i komplikacja poszczególnych procesów wymuszają konieczność rozbudowy niezbędnych struktur oraz zespołów ludzkich. Komplikacja procesów i zależności w organizacji, w naturalny sposób prowadzi do stopniowego wydzielania określonych kompetencji i zamykania ich w odrębne jednostki (działy). I wszystko byłoby dobrze, gdyby nie kilka błędów popełnianych przez menedżerów i właścicieli w trakcie rozbudowy i przebudowy firmy. Często zapominają oni o konieczności rewizji istniejących systemów komunikacji w momencie zmiany struktury firmy. Dominującą formą komunikacji staje się komunikacja odgórna. Jednak brak (z pozoru błahej) informacji operacyjnej, od której zależy płynność pracy danego człowieka, może urosnąć do rangi problemu dla całej firmy. W momencie pojawienia się problemów w danym dziale, wina często przerzucana jest na inne działy, co dodatkowo wyzwala frustracje i powoduje, że między działami zaczyna działać zasada „my” i „oni”. Pozornie pozytywna konkurencja między działami, którą tak często akceptują przełożeni, to z biegiem czasu ogromny problem dla całej firmy. Wcześniej czy później, pracownicy nastawieni na osiąganie określonych celów tylko wewnątrz działu, traktują innych jako zło, które niepotrzebnie zajmuje czas.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy