Kokpity menedżera magazynu – system WMS
Kokpity menedżerskie są nieodłącznym elementem wielu systemów informatycznych. Obecnie, ze względu na coraz większą intensyfikację tempa pracy, a także złożoność operacji logistycznych, kokpity te stają się podstawą zarządzania w nowoczesnych magazynach.W odróżnieniu...
W odróżnieniu od kokpitów analitycznych, przeznaczonych do identyfikacji wąskich gardeł i wspierających podejmowanie decyzji o wymiarze strategicznym, kokpity (ekrany) menedżerskie są narzędziem zarządzania operacyjnego. Prezentowane w nich parametry i wskaźniki dotyczą bieżącego funkcjonowania magazynu, a za gromadzenie i przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym odpowiada system zarządzania magazynem WMS (Warehouse Management System).
Łatwa interpretacja danych
Aby korzystanie z kokpitu menedżerskiego było efektywne, powinien on wyświetlać tylko te informacje, które są kluczowe dla sprawnego funkcjonowania danego obiektu. To dostosowanie zakresu prezentowanych informacji do potrzeb, powinno stanowić istotny element analizy przedwdrożeniowej systemu WMS. Przed podjęciem decyzji, warto zapoznać się z opiniami przyszłych użytkowników kokpitów, jak i doświadczeniami dostawcy oprogramowania, wyniesionymi z realizacji podobnych projektów w innych przedsiębiorstwach.
Ważnym aspektem budowy ekranów menedżerskich jest proste i łatwe w interpretacji komunikowanie treści. Jest to szczególnie istotne ze względu na to, że natura prezentowanych informacji często wymaga od użytkownika podjęcia szybkich decyzji. Przykładem takich danych, może być na przykład ilość wolnych miejsc w strefie buforowania, czy ilość zleceń po terminie wysyłki. Do przekazywania bardziej złożonych informacji, kokpity menedżerskie wykorzystują łatwe w interpretacji wykresy i tabele. Elementem mogącym dodatkowo zwiąkszyć czytelność przekazu, jest zastosowanie dynamicznie zmieniających się kolorów, a więc przykładowo zmiana koloru z zielonego na czerwony, po przekroczeniu zdefiniowanej przez użytkownika wartości granicznej.
Monitorowane pracy magazynu
Systemy zarządzania magazynem WMS, oferują zazwyczaj standardowo pewną ilość predefiniowanych parametrów i wskaźników, które mogą wejść w zakres prezentowanej na kokpicie treści. Niektóre spośród nich, pozwalają również na samodzielne tworzenie i dodawanie wskaźników przez użytkownika, za pomocą łatwych w obsłudze konfiguratorów.
Wśród przykładowych wskaźników, jakie mogą być ujęte w ramach kokpitu menedżerskiego znajdują się między innymi:
- lość bieżących zleceń wydania – ilość pozycji bieżących zleceń wydania z podziałem na przewidziane do realizacji, w trakcie realizacji i już zrealizowane. Przykładowa forma wizualizacji – słupki w różnych kolorach.
- Zajętość magazynu – wskaźnik obrazujący zajętość magazynu oznaczonego jako domyślny. Przykładowa forma wizualizacji – wykres kołowy. Wycinek czerwony może przykładowo odpowiadać miejscom zajętym, a niebieski wolnym.
- Ilość wykonanych zleceń transportowych na użytkownika – ilość zleceń transportowych wykonanych przez poszczególnych użytkowników. Przykładowa forma wizualizacji – dwukolorowe słupki, dolna cześć obrazuje proste zlecenia transportowe, górna zlecenia złożone.
- Ilość wysyłek w poszczególnych dniach – ilość wysyłek zamkniętych w ciągu kilku ostatnich dni. Brane są pod uwagę wyłącznie dni, w których w ogóle realizowano wysyłki.
- Stan magazynowy (ilość nośników) – ilość nośników na wszystkich magazynach dziś i w poprzedzających dniach. Przykładowa forma wizualizacji – słupki. Pierwszy słupek odzwierciedla aktualny stan magazynowy i jest odmiennego koloru od pozostałych.
- Ilość miejsc w obszarach – ilość miejsc przypadająca na poszczególne obszary magazynu domyślnego. Przykładowa forma wizualizacji – słupki w różnych kolorach.
Kokpity menedżerskie są skutecznym narzędziem bieżącej kontroli, umożliwiającym podjęcie natychmiastowych działań w przypadku wystąpienia nieprawidłowości. Dzięki zwiększeniu szybkości w przekazywaniu informacji o stanie magazynu, ekrany pozwalają przenieść zarządzanie na nowy, w pełni operacyjny poziom.
Wykorzystanie kokpitów menedżerskich jest drogą do zwiększenia jakości pracy magazynu. Bieżące monitorowanie procesów i ścisła kontrola, jakie zapewniają, pozwala uniknąć kosztownych błędów czy opóźnień w realizacji, a w konsekwencji związanych z nimi strat materialnych i wizerunkowych przedsiębiorstwa.