Koszty na drugim planie

Koszty na drugim planie

Firma Monitor ERP System przeprowadziła wśród polskich przedsiębiorstw produkcyjnych badanie na temat oczekiwań związanych z użytkowaniem systemów ERP oraz kluczowych cech dostawców oprogramowania wspomagającego zarządzanie.Badania dotyczyły między innymi najważniejszych cech...

Badania dotyczyły między innymi najważniejszych cech systemu ERP oraz wymagań stawianych dostawcy. Badanie zostało zrealizowane w 2015 r. a swoją opinię wyraziło 72 przedstawicieli małych i średnich zakładów produkcyjnych.

Najważniejsze cechy systemu ERP

Zdaniem badanych to wygoda i elastyczność są kluczowe w użytkowaniu systemów klasy ERP, na co wskazało 2/3 respondentów. Niemal co drugi ankietowany zwraca uwagę na dobre wsparcie techniczne (43 proc.) i stabilność pracy aplikacji (46 proc.). Prawie jedna trzecia menedżerów z firm produkcyjnych wskazała systematyczny rozwój systemu ERP oraz jego kompleksowość, czyli objęcie swoim zakresem wszystkich obszarów działania organizacji takich jak: produkcja, sprzedaż, zakupy, magazyny czy finanse. Co ciekawe, jedynie co dziesiąty przedstawiciel firm produkcyjnych uczestniczących w badaniu wskazuje, jako najważniejszą cechę systemu koszt użytkowania. Oznacza to, że producenci są skłonni więcej zapłacić za wygodę obsługi systemu i jego cechy funkcjonalne.

Najważniejsze cechy dostawcy systemu ERP

W drugim pytaniu, zadaniem ankietowanych było wybranie 3 cech jakimi powinien charakteryzować się idealny dostawca systemów ERP i określenie stopnia ważności tych cech w skali od 1 do 6. Wyniki pokazują, że najważniejszy jest wysoki poziom merytoryczny (5,60) i doświadczenie zespołu (5,33) wdrożeniowego. Niemniej ważna jest sprawdzona metodologia (5,00) i umiejętności zarządzania projektem (4,95). Co ciekawe, ankietowani najrzadziej wskazywali cenę (4,20), co świadczy o dojrzałości polskich przedsiębiorstw produkcyjnych, które szukają przede wszystkim sprawdzonych rozwiązań i gwarancji ich sprawnego wdrożenia.

Wsparcie w planowaniu

Polscy producenci koncentrują się obecnie na zapewnieniu jak najszybszej reakcji na zapytania ze strony klientów. Oznacza to konieczność wprowadzenia rozwiązań pozwalających na wysoką elastyczność produkcji, w tym szybkie przezbrojenia maszyn. Dodatkowo presja ze strony producentów i odbiorców wyrobów finalnych rodzi potrzebę spełnienia wysokich wymogów jakościowych oraz sprawnej komunikacji z partnerami.

 

Hanza jest jednym z największych europejskich producentów wyrobów elektronicznych. Firma posiada zakład produkcyjny m.in. w Brzegu Dolnym specjalizujący się w dostarczaniu rozwiązań z zakresu mechaniki, elektroniki, wiązek kablowych i montażu końcowego. Mariusz Nowak, prezes zarządu, Hanza Electronics Poland, zauważył przydatność ERP na etapie planowania: – Wzrost efektywności odnotowaliśmy przykładowo w procesie planowania produkcji. Duży mix produktowy oraz produkcja gniazdowa stawia ogromne wyzwanie przed osobami, które zajmują się planowaniem zasobów produkcyjnych. Właściwa ocena obciążenia poszczególnych gniazd produkcyjnych przy skomplikowanej strukturze produkcji nie byłaby możliwa bez wsparcia ze strony systemu ERP.

Kluczowa elastyczność

Firma Mobile Climate Control specjalizuje się w inżynierii systemów HVAC (ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja). Dostarcza indywidualnie zaprojektowane systemy kontroli klimatyzacji m.in. dla autobusów, autokarów, pojazdów przemysłowych oraz sektora wojskowego. Firma tworzy niestandardowe rozwiązania, począwszy od pojedynczych komponentów, po zaawansowane systemy klimatyzacyjne.

 

Elastyczne reagowanie na zmiany popytu rynkowego i oczekiwań klientów to warunek konieczny funkcjonowania na rynkach międzynarodowych. Potwierdza to Mariusz Król, President Europe w Mobile Climate Control. – Bazując na sygnałach od naszych klientów, jesteśmy w stanie planować zapotrzebowanie z odpowiednim wyprzedzeniem. Wysoki poziom integracji wielu procesów – produkcji, logistyki, finansów oraz innych, wsparty zaawansowaną analizą oraz możliwościami wyciągania nowych wniosków, pozwalają nam działać dynamicznie i elastycznie.

 

– Kluczowym wyzwaniem dla naszej firmy jest rozbudowany łańcuch dostaw – dodaje Mariusz Król. – W naszym przypadku jest to ponad 250 globalnych dostawców podzespołów, zlokalizowanych w Europie, Chinach czy w Stanach Zjednoczonych, którzy zaopatrują nas w ponad 5000 części. Następnie tworzymy z nich indywidualne rozwiązania dla ponad 200 naszych klientów, którzy również są rozprzestrzenieni po całym świecie. Tworzy to konieczność optymalnego planowania i wykorzystania zasobów.

 

Jego opinię podziela Dawid Kozioł, szef informatyki z MCC. – Na działalność przedsiębiorstwa o charakterze produkcji jednostkowej z dużą ilością przezbrojeń, składa się szereg zaawansowanych procesów, które nierzadko są od siebie bardzo dalekie. Istotne jest, by odpowiedni system ERP był w stanie spinać je wszystkie i odpowiednio wspierać.

ERP kręgosłupem

System ERP stanowi swoisty „kręgosłup”, który odpowiada za funkcjonowanie pozostałych elementów organizmu. Swoimi doświadczeniami w tym zakresie dzieli się również Michał Kmiotek, kierownik produkcji w firmie FANN, specjalizującej się w dostarczaniu nowoczesnych i zarazem w pełni ekologicznych systemów oczyszczania ścieków. – Proces produkcyjny charakterystyczny dla nawszej firmy jest dość długi. Musimy dokładnie analizować co i kiedy będzie wytwarzane, tak, aby sprostać oczekiwaniom klientów. Dodatkowo precyzyjnie planujemy stany magazynowe dostępne dla odbiorców. Przy nagłym i dużym napływie zamówień i braku odpowiedniego stanu magazynowego moglibyśmy mieć problem z właściwą odpowiedzią na potrzeby rynku.

 

Michał Kmiotek zwraca uwagę na konieczność wykorzystania atutów sprawnego systemu wspomagającego zarządzanie: – Z jednej strony, firma ma możliwość zarządzania stanami magazynowymi, z drugiej dysponuje dokładną informacją dotyczącą bieżących zamówień klientów oraz prognoz sprzedaży. Na tej podstawie, następuje planowanie produkcji i zakupów. W efekcie wdrożenia systemu, doprowadziliśmy do obniżenia stanów magazynowych oraz poprawy terminowości dostaw dla klientów.

Sprawność operacyjna i jakość

Polskie firmy produkcyjne cały czas pracują nad doskonaleniem procesów wytwórczych, zapewnieniem najwyższej wydajności operacji biznesowych oraz minimalizacji kosztów wytworzenia. Przedsiębiorstwa są również zmuszone do ciągłej kontroli jakości i utrzymania standardów branżowych oraz wymogów definiowanych przez odbiorców międzynarodowych. To właśnie w tych obszarach swoje największe możliwości pokazują systemy ERP. Zwraca na to uwagę Jakub Schwartz, lider działu planowania i zakupów w firmie PanLink, produkującej wiązki kablowe. – Posiadając w ofercie tak różnorodne produkty i komponenty oraz tak wymagające normy określane przez odbiorców, funkcjonowanie bez systemu ERP jest po prostu niemożliwe. Trudno opanować taką złożoność procesów. System bardzo przyspiesza pracę i pozwala zapanować nad dużą ilością komponentów.

 

Wyjątkowej sprawności operacyjnej towarzyszy szczególna dbałość o jakość produktów. Właśnie na ten element zwraca uwagę Robert Kaleta, Quality Director Europe w Mobile Climate Control. – Częsta zmienność produkcji, wynikająca z dopasowywania rozwiązań do indywidualnych potrzeb naszych klientów niemal za każdym razem implikuje złożone ryzyko popełniania błędów. W naszym przypadku, proces zapewnienia jakości towarzyszy wszystkim kolejnym etapom działalności. Każdy element związany z jakością pojawia się u nas już podczas budowania procesów – stanowi swoisty kod DNA każdego z nich, czy to procesu produkcyjnego, działu HR, technicznego czy obsługi klienta.

Poleć ten artykuł:

Polecamy