Kryteria wyboru dostawców

Kryteria wyboru dostawców

Od kiedy istnieje logistyka zaopatrzenia, doskonalenie oceny dostawców staje się wyzwaniem dla wielu przedsiębiorstw. Ma to związek z nieustanną konkurencją kosztową oraz presją na wzrost szeroko rozumianej jakości. Maksymalizacja satysfakcji klienta stanowi jeden z podstawowych...

Ocena dostawców jest problemem niezwykle ważnym dla skuteczności i efektywności funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. W obszarze logistyki zaopatrzenia przedsiębiorstw odbywa się ona dwukrotnie: w fazie wyboru dostawcy (przed rozpoczęciem z nim współpracy) oraz w fazie (w trakcie) samej współpracy.

Wybór dostawcy jest dla firmy często decyzją strategiczną, a zwłaszcza dotyczy to dostawców najważniejszych dóbr zaopatrzeniowych, z którymi podpisuje się długoterminowe umowy. Wybór ten powinien uwzględniać wszystkie korzyści i straty, jakie w związku z tym wyborem ponosi firma, a nie tylko jeden element (np. cenę). Dzięki ścisłej współpracy z zaopatrzeniowcami możliwa jest zmiana tradycyjnej relacji typu zwycięzca-pokonany na relację, w której obie strony są zwycięzcami. Pojawia się efekt synergii: dzięki zintegrowanym działaniom suma korzyści jest większa, niż gdyby nie było takiej integracji.

Ocena współpracy z dostawcą

 

Działy zakupów największych przedsiębiorstw posiadają w swoich procedurach kryteria ocen współpracy z dostawcą, które z reguły zawierają: informacje o jakości, ewolucji cen i terminowości dostaw. Istotnym elementem oceny dostawców jest również regularne dostarczanie informacji zwrotnej na temat zadowolenia bądź niezadowolenia ze współpracy. W każdym wypadku ważne jest ustalenie szczegółowej listy kluczowych wskaźników, która umożliwi przejrzystą i zrozumiałą ocenę współpracy. Wyniki ocen poszczególnych dostawców powinny później posłużyć do układania planów współpracy i analizy sposobu zarządzania relacjami z danym partnerem biznesowym. Uzasadnieniem dalszej współpracy powinno być nie tylko spełnienie przez dostawcę podstawowych kryteriów dotyczących ceny, jakości i różnych warunków dostawy, ale również wychodząc poza te kryteria, możliwość otworzenia przed przedsiębiorstwem nowych pól przewagi konkurencyjnej.

Produkty FagorMastercook

Grupa Fagor posiada szeroką gamę produktów dostępnych niemalże na całym świecie. Natomiast sam FagorMastercook posiada na terenie Wrocławia cztery fabryki: sprzętu kuchennego (piekarników, płyt i kuchenek), pralnictwa (pralek top, pralek front i zmywarek), lodówek oraz tłoczni.

Analiza klientów

Analizując klientów firmy, można zauważyć, że nie ma pod tym względem jakiegoś wąskiego grona odbiorców; produkty są adresowane praktycznie do wszystkich. Dzieje się tak ze względu na szeroką gamę właściwości technologicznych oraz rozpiętość wachlarza rozmiarów i kolorów.

Pozycja rynkowa

Od kiedy FagorMastercook wszedł w skład grupy Fagor (a tym samym MCC), posiada odpowiednie wsparcie finansowe, logistyczne i technologiczne gwarantujące kontynuację polityki ekspansji firmy i produktów. Obecnie marka Mastercook zajmuje w Polsce pozycję wicelidera pod względem udziału w rynku AGD oraz wiodącą pozycję w grupie sprzętu kuchennego. W segmencie kuchni wolnostojących od lat zajmuje pozycję lidera.

Obecnie konkurencją dla firmy na polskim rynku są przede wszystkim: Amica (Polska), BSH (Bosch Siemens Hausgeräte – Niemcy), Whirlpool (USA), Electrolux (Szwecja), Grupa Indesit (Włochy). Inne konkurencyjne firmy na arenie europejskiej to: Ardo (Włochy), Arcelik (Turcja), Beko (Turcja), LG (Korea) i Haier (Chiny).

Firma współpracuje z ponad czterystoma dostawcami z niemalże całego świata (m.in. z Niemiec, Czech, Chin).

Analiza dostawców

Przy tak ogromnej liczbie dostawców zarządzanie nimi jest niezwykle trudne i wymaga od FagorMastercook dużego doświadczenia i skoordynowania prac. Tak więc, aby upewnić się, że przedsiębiorstwo robi wszystko, aby poprawiać i ulepszać współpracę, dostawców analizuje się według różnych kryteriów, takich jak np.:

Kraj pochodzenia

– Kraje LCC (Low Cost Countries – kraje niskokosztowe) – jest to głównie Europa Środkowo-Wschodnia oraz Turcja, Daleki Wschód, Chiny, Wietnam; a także niedawno zintegrowani z UE – Polska, Czechy, Słowacja, Słowenia i Węgry. Są to kraje, które wytwarzają niskie koszty przy produkcji danych komponentów. Można stwierdzić, iż te kraje są tanią siłą roboczą dla FagorMastercook.

– Kraje HCC (High Cost Countries – kraje wysokokosztowe) – jest to Europa Zachodnia: Hiszpania, Francja, Włochy.

Wewnętrzni i zewnętrzni dostawcy

– wewnętrzni – dział tłoczni, Fagor Brand, Fagor Domesticos

– zewnętrzni – około 400 dostawców z całego świata.

Bezpośrednio produkcyjni i niebezpośrednio produkcyjni dostawcy

– bezpośrednio produkcyjni, czyli tacy, którzy w prostej linii przyczyniają się do produkcji, np. dostawcy komponentów, różnego rodzaju blach, mechanizmów itp.

– niebezpośrednio produkcyjni, czyli tacy, którzy nie przyczyniają się w prostej linii do produkcji, np. służba porządkowa i ochroniarska, firma papiernicza, firma zaopatrująca w detergenty i środki czystości, firmy transportowe itp.

Przeznaczenie dostaw: dostawcy pralek, dostawcy kuchni, dostawcy lodówek, dostawcy tłoczni.

Charakterystyka dostawców

Niektóre firmy są dostawcami FagorMastercook od wielu lat, a współpraca układa się na tyle efektywnie, że umowy są zawierane na długie okresy. Korzyści ze współpracy z takimi zaopatrzeniowcami są duże, ponieważ firma wie doskonale, czego może się spodziewać w trakcie współpracy.

W celu zapobieżenia nieprzewidzianym zdarzeniom FagorMastercook podejmuje szereg działań zapobiegawczych np. szczegółowy audyt dostawcy (tzw. homologacja) dokonywany przed finalnym wyborem – wybierani są dostawcy jak najlepsi pod względem jakości i organizacji; dywersyfikacja dostawców – maksymalnie trzech dostawców danego komponentu; ściśle kontrolowane zapasy bezpieczeństwa FagorMastercook oraz tych u dostawcy; odpowiednio wcześniej wysyłane zamówienia oraz tworzenie jak najbardziej trafnych prognoz.

W ostateczności, kiedy już dochodzi do opóźnień w dostawach, zwykle istnieje możliwość: przeprogramowania planów produkcji tak, aby opóźnić produkcję wyrobu, w skład którego wchodzi opóźniony komponent od dostawcy, czasem szybkiego sprowadzenia identycznego komponentu z innych fabryk grupy Fagor, czasem zastąpienia brakującego komponentu innym – podobnym (na zasadzie tzw. dopuszczenia).

Kluczowi dostawcy

W przypadku FagorMastercook dostawcy kluczowi wybierani są zasadniczo na podstawie największych obrotów, które generują dla przedsiębiorstwa. Jednak nie zawsze tak jest. Są również inne przesłanki. Niektórzy dostawcy mogą nie mieć dużego obrotu z FagorMastercook, ale jeśli dostarczają kluczowe elementy do produkcji wyrobów gotowych (szczególnie takie, do których produkcji wymagane jest wysokospecjalistyczne i kosztowne oprzyrządowanie), to wówczas mogą być uznani za dostawców strategicznych.

Proces zamawiania komponentów

Aby lepiej zrozumieć powiązanie i zależność między dostawcą a odbiorcą w badanym przedsiębiorstwie, warto przyjrzeć się procesowi zamawiania komponentu u dostawcy. W pierwszej kolejności dostawca otrzymuje zamówienie na konkretną ilość i konkretny dzień, zwykle z 2-tygodniowym wyprzedzeniem, i ustalonego dnia komponent pojawia się w FagorMastercook bądź jest gotowy do odbioru.

W ogólnym zestawieniu kryteria, według których wybiera się dostawców tego samego komponentu, przedstawia poniższa tabela.

Zgodność z normami ISO

Bardzo istotne dla dużych przedsiębiorstw jest kryterium zgodności z normami ISO. Bez tego wybór dostawcy może okazać się błędnym, ponieważ dostarczane komponenty mogą nie spełniać europejskich norm i mogą być wycofane z produkcji sprzętu AGD.

 

Kryteria wyboru dostawców w przedsiębiorstwie FagorMastercook

  • Ogólne:

– czy dostawca jest wiarygodny, czy ma „renomę”; – czy łatwo nawiązuje kontakty i posiada chęć do współpracy z firmą;

  • cenowo-logistyczn:

– czy dostawca jest relatywnie tani, zlokalizowany blisko firmy, co pozwala zminimalizować zapasy magazynowe oraz reagować szybciej w sytuacjach nagłego zwiększenia potrzeb na dany komponent;

  • jakościowe:

– czy dostawca jest w stanie w powtarzalny sposób produkować komponenty o pożądanym przez firmę poziomie jakości;

  • dotyczące niezawodności:

– czy dostawy będą realizowane terminowo, tzn. czy komponenty będą dostarczane na czas, tak aby uniknąć postojów produkcyjnych;

  • inne:

– czy dostawca jest w stanie proponować różnego rodzaju innowacje produkowanych przez siebie komponentów celem podniesienia ich jakości, obniżenia kosztów, zwiększenia funkcjonalności; – jaka jest pozycja finansowa dostawcy, – czy dostawca prowadzi działania proekologiczne, jaka jest etyka dostawcy itp.

Poleć ten artykuł:

Polecamy