Ładunki ponadgabarytowe w Porcie Gdynia

Ładunki ponadgabarytowe w Porcie Gdynia

Port Gdynia to port uniwersalny specjalizujący się nie tylko w obsłudze ładunków drobnicowych, przewożonych w kontenerach i w systemie ro-ro oraz ładunków masowych, ale również dostosowany do przyjmowania i obsługi ładunków ponadgabarytowych, tzw. project cargo.

24 czerwca br. – na terminalu OT Port Gdynia rozładowany został statek z nowymi tramwajami zbudowanymi przez Hyundai Rotem z Korei Południowej, które są specjalną konstrukcją „szytą na miarę” dla Miasta Warszawy – z całkowicie płaską podłogą i skrętnymi wózkami. Do stolicy trafią trzy rodzaje pojazdów szynowych, o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. Będą to najdłuższe tramwaje w stolicy. Ich długość to prawie 33 metry, czyli aż 2,5 metra więcej niż najpopularniejsze w stolicy tramwaje niskopodłogowe. Hyundai Rotem to jeden z największych producentów pojazdów szynowych na świecie. To tylko 2 pierwsze z całego zamówienia 123 tramwajów, które będą odbierane etapami aż do końca kwietnia 2023 roku. Tramwaje ważące 48,6 ton przypłynęły do Portu Gdynia z portu Masan na statku m/v AAL Bangkok. To jednostka drobnicowa zbudowana w 2012 roku, wyposażona w dźwigi statkowe o maksymalnym udźwigu 700 t, trzy duże ładownie oraz ruchomy międzypokład.
Jednym z najczęściej przeładowywanych towarów ponadgabarytowych w Porcie Gdynia są elementy farm wiatrowych. Port jest najbliżej położony (od strony wschodniej) względem obszarów morskich przewidzianych na lokalizację farm wiatrowych. Dlatego też spełnia wszystkie warunki nawigacyjne do obsługi statków instalacyjnych typu „jack-up” oraz „dynamic positioning”. Ponadto Port Gdynia, prowadzi badania służące rozwojowi sektora offshore, w szczególności utworzeniu zaplecza obsługi elementów morskich farm wiatrowych, a także aktywnie uczestniczy w tworzeniu lokalnego zaplecza obejmującego gminy Kosakowo, Rumia oraz Miasto i Gminę Gdynia.
Od 2011 roku Bałtycki Terminal Kontenerowy sprawdza się w przeładunku turbin wiatrowych. Opracowano odpowiednią technologię przeładunkową opartą na dwóch przejezdnych żurawiach stutonowych. Z takimi atutami nie było trudno pozyskać nietypowe zlecenia na nietypowe ładunki, takie jak np. przeładunek 200 czeskich samochodów marki Skoda, które w tranzycie trafiły z gdyńskiego terminalu kontenerowego do Chin. Czeskie Skody przybyły do terminalu koleją i po trzy samochody były pakowane do odpowiednio przygotowanych przez sztauerów z BCT kontenerów.
Również sąsiadujący przez portowy basen Gdynia Container Terminal specjalizuje się w tzw. sztukach ciężkich, gdyż posiada dwa wielkie żurawie o udźwigu: 50 ton i 100 ton. W GCT przeładowuje się nie tylko elementy farm wiatrowych, ale też np. eksportowane do Chin i do Meksyku mechaniczne obudowy górnicze.

(Port Gdynia)

Poleć ten artykuł:

Polecamy