Logistyka bezdotykowa
Kilka miesięcy spędzonych z pandemią Covid-19 wywróciło do góry nogami spojrzenie na pracę i relacje biznesowe. Bezpieczeństwo ze sloganu, spotykanego przede wszystkim w ofertach reklamowych, stało się pierwszoplanowym czynnikiem podczas prowadzenia wszelkiego rodzaju operacji.
Dotyczy to także łańcuchów dostaw. Kilka najtrudniejszych, wiosennych tygodni uświadomiło wszystkim, jak ogromne jest znacznie logistyki dla funkcjonowania gospodarki. Z lekcji tych wyciągnięte zostały odpowiednie wnioski, zarówno przez odbiorców, jak i dostawców usług logistycznych. Ci pierwsi zdają sobie sprawę, pod jaką presją znalazły się firmy transportowe oraz operatorzy logistyczni. Wieloletnia współpraca ze sprawdzonymi i solidnymi partnerami została doceniona, klienci ze zrozumieniem przyjmowali ograniczenia, jakie w łańcuchach dostaw wywołała pandemia Covid-19. Dostawcy usług logistycznych z kolei coraz lepiej potrafią określić zmieniające się wymagania klientów, przygotowując innowacyjne rozwiązania na trudne czasy.
Bezpieczeństwo w dobie Covid-19
Zachowanie płynności działania stało się priorytetem dla wszystkich przedsiębiorców. Stąd tez firmy nie szczędziły środków na jak najlepsze zabezpieczenie swoich pracowników przez rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Praca zdalna to luksus, na który nie mogą sobie pozwolić fabryki, magazyny, warsztaty samochodowe, serwisy mobilne etc. Ważne zatem stało się poszukiwanie kolejnych rozwiązań, które zwiększą bezpieczeństwo pracy w tych obszarach i zlikwidują np. konieczność bezpośredniego kontaktu z dostawcami.
Źródłem inspiracji dla stworzenia nowego rodzaju usługi na rynku logistyki stały się płatności bezdotykowe, które po wybuchu pandemii znacząco zyskały na popularności w sklepach. W ten sposób pojawił się pomysł na logistykę bezdotykową – czyli bezpieczne dostawy w godzinach nocnych, w których w firmie nie ma pracowników. Ta innowacja szybko zdobywa nowych klientów, ceniących nie tylko bezpieczeństwo związane z nową ofertą, ale tez dodatkowe korzyści z niej wynikające.
Wygodna dostawa
W ramach bezkontaktowych, bezpiecznych dostaw nocnych firmy CAT LC Polska, klient otrzymuje możliwość zamówienia dostawy w wyznaczone miejsce. Dostawca pozostawi tam zamówienie bez konieczności jakiegokolwiek kontaktu z pracownikiem firmy. Spektrum miejsc, w których można pozostawić przesyłkę, jest bardzo szerokie. Podstawowym rozwiązaniem jest wyznaczenie pomieszczenia, magazynku, garażu lub innej zamykanej przestrzeni, dedykowanej do umieszczania przesyłek przez dostawcę.
Klucz (względnie kod dostępu) do takiego pomieszczenia jest w posiadaniu dostawcy (firmy logistycznej) i odbiorcy, co całkowicie wyklucza konieczność kontaktu. Pomieszczenie, przygotowane do bezkontaktowego odbioru przesyłek, powinno być suche, zamknięte i zabezpieczone przed ingerencją nieupoważnionych osób. Rozmiary pomieszczenia muszą być oczywiście dostosowane rozmiarami do wielkości oczekiwanych dostaw. Należy także wyznaczyć w nim miejsce na opakowania kartonowe, szyby, zderzaki oraz dokumenty. Ze względu na nocne godziny dostaw, niezbędne jest właściwe oświetlenie miejsca dostaw, nie można ponadto zapomnieć o zapewnieniu właściwych warunków dojazdu i manewrowania dla dostawcy.
Jeżeli firma nie posiada, lub nie jest w stanie przeznaczyć pomieszczenia na potrzeby takich dostaw, może skorzystać z dodatkowego rozwiązania – CAT Night Box, czyli mini magazynku lub skrzyni, dostępnych w czterech wersjach – rozmiarach. Największa odmiana to stawiany na terenie klienta mini magazyn, w którym można pozostawiać wszelkie przesyłki, także paletowe. Jest on już standardowo wyposażony w miejsce na opakowania czy dokumenty. Najmniejsza wersja CAT Night Box ma z kolei formę skrzyni i jest dedykowana mniejszym przesyłkom. Warto zwrócić uwagę, że klienci nie kupują, a dzierżawią CAT Night Box, zaś przy dużych obrotach mogą być całkowicie zwolnieni z opłaty za korzystanie.
Jeszcze jedną opcją jest dostarczanie przesyłek prosto do bagażników np. samochodów serwisowych stojących na terenie firmy czy posesji technika – po udostępnieniu dostawcy zapasowych kluczy lub pilota. To nieoczywiste rozwiązanie może się okazać najprostsze w realizacji. Naturalnie, można zdecydować się na nocne dostawy bez opcji bezkontaktowej – w takiej sytuacji przesyłki trafiają na portiernię i mogą być weryfikowane przez ochronę.
Wierzchołek góry lodowej
Nie można jednak zapominać, że dostawy bezkontaktowe nie mogłyby funkcjonować, gdyby nie rozwijana przez lata oferta dostaw nocnych CAT LC Polska. Usługa ta powstała z myślą o zapewnieniu bezkonkurencyjnego tempa realizacji zleceń, zaś po wybuchu pandemii stała się fundamentem nowego, unikatowego rozwiązania logistycznego.
Night CAT to flagowa usługa dla klientów oczekujących najszybszych dostaw do odbiorców końcowych przed rozpoczęciem dnia roboczego. W jej ramach, gwarantowana jest realizacja dostawy do godz. 8:00 rano (następnego dnia po odbiorze), co jest ofertą absolutnie bezkonkurencyjną. Oczywiście, oferta ta obejmuje cały kraj.
Dostawy nocne zostały opracowane przede wszystkim z myślą o obsłudze branży motoryzacyjnej (warsztaty, serwisy dilerskie etc), ale okażą się przydatne w każdej branży. Sprawne funkcjonowanie usługi to efekty włączenia w proces dystrybucji ponad 500 pojazdów dziennie, funkcjonujących na 150 połączeniach liniowych.
Nie zapominajmy też o kwestiach oczywistych – dostawy nocne, realizowane przy mniejszym ruchu na drodze, są ze swojej natury szybsze i mniej narażone na zakłócenia związane z czynnikami losowymi. Bardzo wysokie wskaźniki jakościowe usług logistycznych CAT LC Polska (bezszkodowość i terminowość dostaw) to przede wszystkich zasługa zespołu zaufanych pracowników i kierowców. Także dzięki nim CAT LC Polska mógł zdecydować się na uruchomienie dostaw bezkontaktowych – usługi, w której zaufanie klienta wobec dostawcy ma znacznie kluczowe.
Po wypróbowaniu nocnych dostaw bezkontaktowych większość klientów nie widzi już powrotu do rozwiązań tradycyjnych. Bezpieczeństwo, ogromna wygoda i elastyczność w sposobie realizacji dostawy oraz bezkonkurencyjne tempo realizacji zleceń powodują, że jesteśmy na progu rewolucji na rynku dostaw, a oferta ta na pewnie nie zniknie z rynku po ustąpieniu pandemii.