Logistyka z ludzką twarzą
Wywiad

Logistyka z ludzką twarzą

Janusz Anioł, Dyrektor Generalny Raben Logistics Polska, podczas Gali Logistyki, Transportu i Produkcji odebrał dla swojej firmy najważniejszą branżową nagrodę – Złote Godło badania Operator Logistyczny Roku 2022. W jaki sposób Raben zapewnił sobie kolejny triumf, dlaczego firma tak mocno inwestuje w zrównoważone rozwiązania oraz w jakich obszarach operacyjnych wspomaga się automatyzacją? Odpowiedzi znajdą Państwo w poniższym wywiadzie.

Panie Januszu, Raben Logistics Polska zdobywa złote godło badania Operator Logistyczny Roku po raz drugi na przestrzeni czterech ostatnich lat. Jakie są pierwsze wrażenia po kolejnym triumfie?

Niezmiernie cieszy mnie zaufanie jakim obdarzają nas klienci. Potwierdza nasze dobre relacje i prawdziwe partnerstwo. To także dowód na to, że koniecznie należy pytać klientów o opinie, bo dzięki nim szybciej dowiadujemy się, które elementy świadczonej przez nas obsługi są na najwyższym poziomie, a które wymagają poprawy. Uzyskane wskazówki pomagają kontynuować to, co działa dobrze i koniecznie poprawiać te obszary, które tego wymagają. Korzystając z okazji chcę jeszcze raz podziękować zarówno naszym klientom, jak i wszystkim pracownikom Raben Logistics Polska, którzy pracują w dziale obsługi klienta i sprzedaży, ale także magazynierom, kierowcom, specjalistom i menedżerom oraz naszym partnerom w biznesie – w końcu wszyscy tworzymy jeden zespół i wspólnie dbamy o klientów i rozwój naszej spółki.

Czy nieustannie wysokie oceny ze strony klientów nie grożą popadnięciem w rutynę – a tym samym obniżeniem tychże ocen?

Przed klientami i sektorem logistycznym, każdego roku, pojawiają się nowe wyzwania i trudności, mimo to cały polski sektor rozwija się dynamicznie. Podobnie jest także na poziomie europejskim. Potwierdzają to nagrody i wyróżnienia przyznane na Gali, stąd nie widzę możliwości popadania w rutynę czy pozostania w strefie komfortu. Wierzę też w zespół Raben nasze wartości i logistyczne DNA naszych ludzi którzy codziennie robią wszystko, aby każdego dnia doskonalić i rozwijać procesy magazynowe i transportowe w zakresie jakościowym i kosztowym, tak aby zadowolić naszych klientów i spełnić ich oczekiwania.

A czy sądzi Pan, że łatwiej zadbać o zadowolenie klienta w tak dużych firmach jak Raben, dysponujących przewagą wynikającą ze skali działania, czy też może mniejsze, bardziej elastyczne przedsiębiorstwa logistyczne mogą być równie dobrze postrzegane wskutek swojej elastyczności.

Każde przedsiębiorstwo na rynku, nie tylko logistyczne i to bez względu na wielkość musi codziennie pracować nad efektywnością i jakością, tak aby rosło zadowolenie klienta, a tym samym rozwijała się sprzedaż i wyniki finansowe. Pewne rozwiązania, które świetnie sprawdzają się w mniejszej firmie, mogą nie zdać egzaminu w dużej i odwrotnie. Jest pewna rzecz, która dobrze działała w Raben gdy byliśmy małą firmą i sprawdza się świetnie także teraz. To bardzo bliski, codzienny kontakt klienta z naszymi opiekunami z działu obsługi. Ludzie z pasją, którzy dbając o potrzeby klientów, proaktywnie rozwiązując ich problemy, czy po prostu odbierając telefon – stali się wizytówką firmy. I to jest coś co nas wyróżnia – logistyka z ludzką twarzą.

Rynek logistyczny funkcjonuje dziś w naprawdę niełatwych czasach. Jakie Pana zdaniem będą najważniejsze wyzwania, z którymi operatorzy będą się zmagać w nadchodzących miesiącach?

Ostatnie lata dały nam wszystkim możliwość pokazania na czym polega prawdziwe partnerstwo. Żyjemy w ciekawych czasach, a zdolność do adaptacji w warunkach obecnej niestabilności gospodarczej i geopolitycznej to jedno z największych wyzwań stojących przed firmami, nie tylko z branży TSL. Potrzeby naszych klientów, a co za tym idzie świat logistyki, dynamicznie się zmieniają. Szybkość reagowania w sytuacjach kryzysowych, partnerska współpraca z klientami oraz elastyczność wszystkich ogniw łańcucha logistycznego, stały się wyznacznikiem skuteczności większości podejmowanych działań.

Dla nas priorytetami są niezmiennie najwyższa jakość obsługi oraz stabilność współpracy z naszymi partnerami. W okresie pandemii w ramach hasła „Zabezpieczamy Twój biznes!”, robiliśmy wszystko, aby towary naszych klientów były właściwie magazynowane, a wszystkie dostawy realizowane bez zakłóceń. Kiedy nauczyliśmy się funkcjonowania w pandemii, wybuchła wojna na Ukrainie i pojawiły się nowe wyzwania. Zarówno teraz, jak i w przyszłym roku dodatkowo będziemy wszyscy zmagać się z wysokimi cenami paliw, gazu i energii elektrycznej. Szacujemy, że koszty energii elektrycznej i gazu stanowią łącznie ok. 25-30% kosztu składowania. Analizując ostatnie zmiany wskaźników makroekonomicznych rozmawiamy z klientami, aby budować świadomość co wzrosty cen energii elektrycznej oraz gazu oznaczają dla logistyki magazynowej i utrzymania terminali przeładunkowych.

W Raben jesteśmy świadomi obecnych wyzwań i jako profesjonalny operator logistyczny podejmujemy działania w kierunku złagodzenia wpływu sytuacji na biznes naszych klientów, w obszarach, którymi zarządzamy. Naszą przewagą jest multi-produktowość, kompleksowa oferta i kompetencje zespołu pracowników Raben. Wierzę, że stabilna firma z ludźmi „z drivem” to gwarancja wysokiej jakości operacji i zabezpieczenie biznesu naszych klientów. Musimy tylko dalej rozwijać się i doskonalić wraz z nimi. Nasi klienci wiedzą, że w obecnych niestabilnych i nieprzewidywalnych warunkach geopolitycznych i ekonomicznych mogą liczyć na Raben – swojego partnera w logistyce.

Raben bierze udział w pionierskim projekcie rozwoju zeroemisyjnego transportu w Polsce, wspólnie z IKEA Industry i Volvo. Proszę opowiedzieć o jego szczegółach.

Rzeczywiście IKEA Industry, Volvo Trucks i Grupa Raben podpisały umowę o współpracy w zakresie zeroemisyjnego transportu towarów w Polsce. W ramach kontraktu, IKEA wprowadza elektryczne samochody ciężarowe Volvo do obsługi wewnętrznych transportów w dwóch fabrykach IKEA Industry w Polsce – w Zbąszynku i Babimoście, położonymi w odległości 12 kilometrów od siebie w zachodniej Polsce. Raben jest operatorem transportowym w tym projekcie. Wnioski z pilotażu zostaną wykorzystane do elektryfikacji operacji transportowych w większej skali. Ciężarówki będą ładowane w zakładach produkcyjnych IKEA Industry za pomocą energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnego źródła zewnętrznego. Pierwsza elektryczna ciężarówka już rozpoczęła pracę, a długookresowy plan zakłada rozbudowę floty o kolejne pojazdy, w oparciu o wnioski z projektu pilotażowego.

Dla Grupy Raben projekt ten jest pierwszym krokiem w procesie dekarbonizacji floty własnej i kolejnym w kierunku realizacji naszych planów redukcji emisji CO2, zatwierdzonych przez ekspertów SBTi. Jako jedna z pierwszych firm logistycznych w Europie i pierwsza w Polsce, podejmujemy ambitne wyzwanie w zakresie eksploatacji ciągnika elektrycznego pracującego z 24 tonową naczepą. W Raben myślimy o przyszłości, nie tylko zabezpieczając zasoby na trudnym rynku, ale i nieustannie wprowadzając innowacje, automatyzując procesy czy realizując kolejne inwestycje. Działamy w oparciu o proekologiczne rozwiązania, bo wiemy, że troszcząc się o środowisko, troszczymy się o przyszłość kolejnych pokoleń.

Realne możliwości zeroemisyjnego transportu są często bardzo krytycznie oceniane. Czy ta inicjatywa ma na celu pokazać, że zamiast krytykować należy szukać obszarów, w których elektryczne ciężarówki naprawdę się sprawdzą?

Zdecydowanie tak. Zamiast narzekać na brak infrastruktury, która umożliwiałaby np. transport samochodami elektrycznymi na szeroką skalę szukajmy rozwiązań, które są możliwe do zastosowania. Dla nas wejście na tę drogę z zaufanymi partnerami – klientami, którzy myślą podobnie jak my, są otwarci i gotowi podejmować odważne decyzję oraz inwestować w przyszłość naszych pokoleń to sposób na szukanie dobrych rozwiązań. Tylko dzięki wspólnym działaniom możemy osiągnąć więcej i zrobić to szybciej.

Śledząc doniesienia z firmy zwróciłem też uwagę na rosnące inwestycje w obszarze Robotic Process Automation. Dlaczego Raben sądzi, że wdrożenie RPA jest nieodzowne w firmie logistycznej?

Robotic Process Automation (RPA) w logistyce to już właściwie konieczność, biorąc pod uwagę charakter wielu zadań i procesów w branży w połączeniu z niedoborem pracowników. Wraz z rozwojem robotyzacji i automatyzacji w logistyce w Grupie Raben wdrażane są rozmaite rozwiązania zwiększające realnie efektywność procesów magazynowania i transportu, m.in. urządzenia mierzące przesyłki, autonomiczne lub półautomatyczne wózki widłowe, ramiona „cobotyczne”, sensory Internet of Things (IoT) czy automatyczne sortery. Niemniej od 2 lat Grupa równie mocno stawia na robotyzację procesów i skupia się na RPA tzw. botach programowych, naśladujących działania użytkowników w systemach IT. Obecnie brygada liczy 20 jednostek, które realizują ponad 60 procesów. To roboty sterowane centralnie, niewymagające interakcji z użytkownikami i faktycznie wcielające się w ich role. Jest w nich w pewnym sensie pierwiastek ludzki: mają wirtualne środowiska pracy, tak jakby dysponowały własnymi komputerami, przypisano im tożsamości, konta, hasła. Co za tym idzie, jako członkowie międzynarodowej rodziny Raben otrzymały imiona charakterystyczne dla regionu, w którym pracują. I tak Jürgen aktualizuje dane w sieci niemieckiej, Bolek opracowuje trasy wahadłowe w Polsce, a Robertas zajmuje się zamykaniem tras. RPA możemy wykorzystywać 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, co w praktyce oznacza co najmniej 50 etatów. Ponadto robot RPA jest w stanie wykonać pracę kilkukrotnie szybciej niż użytkownik, to ogromne udogodnienie. Jeśli dodatkowo weźmiemy pod uwagę elastyczność, wydajność, niezawodność i atrakcyjny koszt RPA, to nie ulega wątpliwości, że automatyzacja będzie przyszłością naszej branży.

W jakich jeszcze obszarach chcieliby się Państwo rozwijać w 2023 roku?

Obecna sytuacja zmusi wszystkie firmy na rynku do zdecydowanej, dalszej optymalizacji i kompleksowego przeglądu procesów: produkcyjnych, magazynowych, transportowych i administracyjnych, szukania oszczędności i rozwiązań pozwalających częściowo ograniczyć wysokie wzrosty kosztów związanych z energią elektryczną, gazem czy rekordowo wysoką inflacją. Od lat stawiamy na innowacje, rozwój i doskonalenie rozwiązań informatycznych i automatyzację i będziemy robić to dalej. Mamy nawet specjalny dział – badań i rozwoju tzw. Genius Lab – zajmujący się szeroko pojętymi innowacjami, śledzeniem nowych trendów i badaniem możliwości ich wdrożenia w firmie. Zgodnie z najlepszymi praktykami pracy, Genius Lab zajmuje się danym rozwiązaniem do etapu zweryfikowanych koncepcji, przekazując je wraz z rekomendacjami do wdrożenia innym zespołom projektowym wewnątrz firmy. Pozwala to na pełną koncentrację sił na innowacyjności.

Klienci doceniają, połączenia i wymianę danych z systemami operacyjnymi i platformą myRaben, którą nieustannie rozwijamy. Pracę naszym zespołom już ułatwia zastosowanie rozwiązań RPA, a planujemy kolejne kroki na tej drodze. Ponadto odpowiadając na potrzeby naszych klientów i trendy dotyczące całego sektora TSL, oraz obserwując rosnące ilości przesyłek eksportowych Raben organizuje kolejne drobnicowe połączenia międzynarodowe. W minionym roku do rodziny Raben dołączyła Grecja, a na początku bieżącego – Austria, czyli czternasty i piętnasty rynek w Grupie.

Nawet największe zawodowe sukcesy nie wystarczą jednak do szczęścia. Proszę zatem na koniec wywiadu podzielić się z naszymi Czytelnikami swoją receptą na udany relaks po satysfakcjonującej pracy.

To jest bardzo ważny element dla mnie i rodziny, dlatego dbam o regularną aktywność fizyczną i z żoną bierzemy udział w zajęciach lub wyjazdach naszej szkoły jogi, a z synem trenujemy na siłowni. Ponadto czytam dużo ebooków lub słucham w podróżach audiobooków. Wolny czas poświęcam też często na odkrywanie nowej muzyki i wykonawców na platformach internetowych Spotify lub Tidal.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał: Witold Zygmunt

Artykuł ukazał się w czasopiśmie Eurologistics 6/2022

Poleć ten artykuł:

Polecamy