Metafizyka BTS
Obiekty build-to-suity stanowiące często jeden z najważniejszych elementów działalności operacyjnej dewelopera stały się oczkiem w głowie wszystkich, którzy uważają, że potrafią je tworzyć. I są one elementem strategicznej gry rynkowej między konkurentami. Stawką tej gry jest...
Obiekty BTS wydają się dość złożonym procesem inwestycyjnym polegającym na dopasowaniu budynku do potrzeb klienta. Jednak zanim dojdzie do realizacji projektu, trwa weryfikacja deweloperów. Droga wyboru jest sumą bardzo wielu czynników biznesowych, które powinny składać się na wizerunek dewelopera-doradcy widzącego korzyści potencjalnego klienta. A to jest sztuką nieco bardziej skomplikowaną. Potrafią jej dokonać tylko wybrani. Na szczęście deweloperzy są różni i różnią się w definiowaniu procesu inwestycyjnego związanego z realizacją projektu BTS. Głównie dotyczy to kwestii związanych z wyborem lokalizacji i specyfikacją techniczną obiektu.
Deweloper rozstrzyga wątpliwości
Projekty build-to-suit w dużej mierze polegają na budowaniu wzajemnego zaufania, a przede wszystkim na zrozumieniu intencji obu stron inwestycji – klienta i dewelopera. Bardzo często rozmowy trwają wiele miesięcy lub nawet lat, zanim zostanie wypracowane docelowe rozwiązanie. W tym czasie trwa również wzajemna ocena obu podmiotów. Podczas gdy deweloper przeprowadza analizę działalności firmy klienta w celu zaproponowania najlepiej dopasowanych rozwiązań, klient ocenia dewelopera pod kątem zrealizowanych projektów, stabilności finansowej lub międzynarodowej obecności. Rolą dewelopera jest również rozwianie wszelkich obaw klienta. Czy można wyobrazić sobie lepsze działanie niż profesjonalną obsługę, w której liczą się pomysły klienta?
Wiarygodny najemca
Proces tworzenia produktu BTS jest bardzo skomplikowany, zwłaszcza gdy bierze w nim udział wiele stron. Każda z nich ma inne wyobrażenie i inne zadanie do wykonania. Aby zamknąć z sukcesem cały projekt, deweloper powinien posiadać kompetencje wynikające zarówno z doświadczenia, jak i psychoanalizy. Winien potrafić odczytywać sygnały werbalne i niewerbalne klienta, które umożliwiają już nie tylko zrozumienie jego potrzeb, ale też ich weryfikację. Nieświadomy swego zachowania deweloper odbierany jest często przez klienta jako strona, która patrzy na projekt subiektywnie, z perspektywy własnych korzyści. W interesie dewelopera jest przeprowadzenie projektu z najemcą wiarygodnym, świadomym swoich potrzeb, do którego można mieć ekonomicznie uzasadnione zaufanie. Deweloper może się bardzo szybko rozczarować, inwestując w relacje i wynajmując obiekty podmiotom, którym tylko się wydaje, że mogą się rozwijać.
Metafizyka w relacjach z klientem
Kiedy wchodzimy w bezpośrednie relacje z klientem, rozpoczyna się powolny proces, polegający na prezentacji najlepszych dla obu stron rozwiązań. Jest to najbardziej skomplikowany okres, w trakcie którego buduje się zaufanie między klientem a deweloperem. Powstaje rodzaj metafizyki, która sprawia, że decyzja podjęcia współpracy i wyboru konkretnego dewelopera jest inicjowana już na samym początku. Proces końcowy podejmowania decyzji nie jest niczym innym jak tylko finalnym efektem tego, co zostało wypracowane podczas obustronnych kontaktów. Sądzę, że świadomość i indywidualne podejście do każdego z projektów i każdego z klientów jest miarą skuteczności rynkowej. Siła tkwi w mentalności i umiejętności tworzenia, przewidywania, zapobiegania, kreowania i komunikacji.
Recaro Aircraft Seating
Inwestycja dla RECARO Aircraft Seating Polska Sp. z o.o. ma charakter obiektu przemysłowego o łącznej powierzchni 10 700 m², z czego 8 800 m² będzie przeznaczone na działalność produkcyjno-magazynową foteli samolotowych. Pozostałą część obiektu (1 900 m²) będzie stanowiła powierzchnia socjalno-biurowa. Planowane ukończenie inwestycji przypada na II kwartał 2012 roku. Jest to najnowszy projekt BTS, którego budowa zaczęła się na początku listopada 2011 r.Nowa hala produkcyjna RECARO Aircraft Seating Polska Sp. z o.o. powstanie w Świebodzinie, przy ulicy Łużyckiej. Jest to część drogi wojewódzkiej nr 276, prowadzącej ze Świebodzina do Krosna Odrzańskiego. Świebodzin to strategiczne miejsce na mapie zachodniej Polski. Krzyżują się tu droga krajowa nr 2 przebiegająca ze wschodu na zachód Polski (Terespol-Świecko) z drogą krajową nr S3 łączącą północny zachód Polski z krańcem południowo-zachodnim (od Świnoujścia do polsko-czeskiego przejścia granicznego w Jakuszycach). W Polsce trasa S3 docelowo będzie miała 500 km długości i będzie łączyła miasta m.in. Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Legnicę. Obecna siedziba RECARO Aircraft Seating Polska Sp. z o.o. mieści się również w Świebodzinie, przy ulicy Sobieskiego, zaledwie kilka kilometrów od nowej fabryki.
Faurecia
Panattoni Europe na zlecenie światowego lidera specjalizującego się w produkcji wyposażenia samochodowego, firmy Faurecia, kończy realizację obiektu produkcyjnego BTS. Obiekt zajmie 17 600 m²: hala produkcyjna, w której będą wytwarzane kokpity wraz z innymi częściami samochodowymi zajmie 14 500 m²; biura będące zewnętrzną częścią budynku rozplanowano na powierzchni 1600 m²; pomieszczenia techniczne na 1500 m². Nowa inwestycja, której budowa rozpoczęła się pod koniec czerwca, jest już drugim obiektem najemcy zlokalizowanym na terenie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej koło Gorzowa Wielkopolskiego. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na grudzień 2011 r.
Obiekt zlokalizowany będzie w regionie o olbrzymim potencjale gospodarczym, w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, niedaleko granicy z Niemcami, przy drodze ekspresowej S3 (E65), europejskiej trasie biegnącej z północy na południe Europy. Jest to doskonałe miejsce na mapie potencjalnych inwestycji przemysłowych biorąc pod uwagę wiele już zrealizowanych obiektów.
Manuli Hydraulics
Będzie to obiekt produkcyjny przeznaczony dla międzynarodowej firmy – lidera w swojej branży. Wykonawcą generalnym jest polski oddział japońskiego koncernu Kajima, a inwestycja jest realizowana w Radomsku na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.Inwestycja Panattoni Europe jest w pełni dedykowana dla nowego inwestora i specyfiki jego produkcji. Obiekt zajmie 32 000 m², w którym hala produkcyjna rozplanowana jest na powierzchni 28 670 m², biura zajmą 2 270 m², a budynek techniczny 1000 m². W obiekcie będzie pracować 400 pracowników w trójzmianowym systemie pracy. Budowa rozpoczęła się w kwietniu, a jej przewidywane zakończenie planowane jest na zimę 2011 r.Ze względu na proces produkcyjny część wytworzonej pary wykorzystana będzie do celów grzewczych. Wymagania zaś procesu technologicznego w zaopatrzenie obiektu w znaczne ilości wody spowodują, że na terenie zakładu powstaną urządzenia do oczyszczania i odzysku wody z procesu technologicznego i jej powtórnego wykorzystania.
Obiekt zlokalizowany jest w parku przemysłowym w Radomsku, w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Park ma bezpośredni dostęp do europejskiej trasy E75, łączącej Warszawę ze Śląskiem, a która w niedalekiej przyszłości będzie częścią autostrady A1. Doskonałość lokalizacji parku doceniły takie firmy jak Jysk czy Indesit. W przyszłości zjazd z trasy A1 w Radomsku będzie usytuowany naprzeciwko parku.