Nadal bez równowagi
Czy na rynku transportu morskiego i lotniczego będziemy mogli oczekiwać stabilizacji? Krzysztof Bielica, Prezes Zarządu DHL Global Forwarding Sp. z o.o., komentuje sytuację tych gałęzi sektora TSL na potrzeby raportu “Operator Logistyczny Roku 2023”.
Rynek morski w 2023 roku po 2 latach zaburzeń związanych z pandemią i z niewydolnymi łańcuchami dostaw stopniowo wracał do równowagi. Importerzy w wielu branżach rozpoczęli rok z nadmiernymi zapasami, które zderzyły się z malejącą konsumpcją na rynku. Spowodowało to ograniczenie zamówień importowych trwające do dziś.
Tak więc popyt spadł, natomiast podaż miejsca na statkach kontenerowych rośnie, rok 2023 i kolejny 2024 będą rekordowe pod względem tonażu wychodzących z produkcji statków kontenerowych. W efekcie rynek ponownie zaczął wychylać się ze stanu równowagi tym razem jednak w drugą stronę.
Zmniejszony wolumen ma korzystny wpływ na odbudowę stabilności i wiarygodności połączeń kontenerowych, odblokowanie portów z kongestii i przepustowości infrastruktury lądowej. Wpłynął również na znaczne ograniczenie cen frachtów, które w bieżącym roku spadały konsekwentnie na wszystkich kierunkach i na większości z nich osiągnęły poziomy w okolicy historycznych minimów.
W transporcie lotniczym również obserwujemy spadki po stronie popytu, przy jednoczesnym wzroście przestrzeni załadunkowej spowodowanej zwiększeniem ilości rejsów pasażerskich, co skutkuje spadkiem wysokości cen w ujęciu globalnym. Wprawdzie zimowy rozkład lotów ograniczył ilość miejsca na samolotach i na wybranych kierunkach można obserwować wzrost cen frachtów lotniczych, jednak na ten moment należy traktować to jako sezonową korektę cen, a nie długoterminowy trend.
Zapoznaj się w całym raportem Operator Logistyczny Roku 2023