Najkrócej czy najszybciej? – skuteczna optymalizacja tras w zależności od branży

Najkrócej czy najszybciej? – skuteczna optymalizacja tras w zależności od branży

Korzystanie z dedykowanych narzędzi IT do planowania tras przejazdów powinno być istotnym elementem organizacji pracy większości przedsiębiorstw z branży TSL.

Zainteresowanie tym rozwiązaniem wynika przede wszystkim z faktu, że nawet pozornie niewielka redukcja kosztów związanych z pojedynczym transportem, w skali makro przekłada się na znaczne oszczędności dla organizacji. Należy jednak wziąć pod uwagę, że nie istnieje uniwersalne rozwiązanie w optymalizacji tras dla wszystkich branż z rynku. W tym kontekście znaczenie dla każdej z nich mogą mieć zupełnie inne czynniki.

Najkrótsza vs. najszybsza trasa. Czy to kryterium powinno być decydujące?

Zestawienie „najkrócej” i „najszybciej” pojawia się wśród osób planujących przebieg danej trasy niezwykle często. Nic dziwnego – w końcu to istotne kryterium wyboru. Nie mniej jednak należy zastanowić się, czy takie podejście zawsze jest słuszne. Niecykliczne trasy realizowane np. prywatnie, nie są oczywiście narażone na duże konsekwencje w razie dokonania złego wyboru. Kiedy jednak mowa o firmach działających w branży logistycznej lub nawet o jednoosobowych działalnościach gospodarczych, dla których istotną częścią codziennych obowiązków są wykonywane trasy, opisane powyżej możliwości wyboru stanowią nadmierne uproszczenie.

W praktyce rekomendowane jest uwzględnienie innych czynników mających realny wpływ na przebieg trasy, jak np. ładowność pojazdu, okna czasowe, priorytety punktów, harmonogramy czy prace drogowe. 

Optymalne typy tras a branże

Firmy świadczące usługi transportu, dostaw towarów/usług kładą nacisk na różne istotne dla siebie aspekty planowania tras, np.

  • Firmy oferujące usługi cateringowe za priorytet ustawiają dotrzymanie zadeklarowanych, restrykcyjnych terminów. Posiłki muszą dojechać na czas, ciepłe i świeże. Dlatego w tym przypadku najlepszą trasą jest taka, która pozwoli na obsługę wszystkich klientów w ustalonym czasie.
  • Przedsiębiorstwa wykonujące cykliczne usługi we wskazanej przez zleceniodawcę lokalizacji, zmuszone są nie tylko dotrzymać ustalonego wcześniej terminu, ale często muszą zadbać także o to, aby za każdym razem usługa była wykonana przez tego samego fachowca.
  • Firmy zajmujące się przewozem gotówki mają obowiązek przestrzegania rozporządzenia regulującego tego typu transport. Określa on wymagania co do maksymalnej wartości załadunku, w zależności od typu bankowozu oraz sposoby jego zabezpieczenia. Ponadto firmy te muszą przestrzegać określonych w umowach harmonogramów i terminów dostawy.
  • Transporty z branży meblowej mają za priorytet maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej pojazdu. Narzędzie do optymalizacji trasy w tym przypadku powinno uwzględniać parametry ładunku: jego wagę oraz wymiary.
  • Firmy świadczące usługi serwisowe na rynku B2C koncentrują się przede wszystkim na kliencie. Podstawowym czynnikiem wpływającym na zaplanowanie trasy jest zatem obecność klienta w miejscu usługi. Przykładowo: serwisant telewizji kablowej może naprawić usterkę dekodera tylko wtedy, kiedy klient ma wolny czas i jest w domu.

Powyższe przykłady są dowodem na to, że wybór pomiędzy trasą najszybszą a najkrótszą nie jest kluczowy. Większy nacisk należy położyć na optymalizację trasy i konkretne rozwiązania z uwzględnieniem specyfiki prowadzonej działalności. Jak odszukać złoty środek? Zaawansowane oprogramowanie do wyznaczania trasy Routimo pozwala odnaleźć optymalny trasy uwzględniające założenia biznesowe w niespełna kilka sekund. Aplikacja powstała w odpowiedzi na oczekiwania różnych branż, uwzględniając ich unikalne potrzeby.

Jeśli interesuje Cię czy aplikacja Routimo spełni oczekiwania Twojej organizacji – wejdź na stronę Routimo lub skontaktuj się z naszym specjalistą hello@routimo.com

Poleć ten artykuł:

Polecamy