Nieruchomości logistyczne i e-commerce zmniejszają ślad węglowy

Nieruchomości logistyczne i e-commerce zmniejszają ślad węglowy

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez MIT Real Estate Innovation Lab – zakupy online przynoszą wymierne korzyści dla środowiska. W 2020 roku za sprawą gospodarki „Zostań w domu” sprzedaż detaliczna w Internecie poszybowała w górę i utrzymywała się na rekordowo wysokim poziomie przez cały ubiegły rok.

Wstępne dane szacunkowe wskazują, że w 2020 r. sprzedaż online na rynku amerykańskim wzrosła o ponad 50% [2] (rok do roku) w okresie wydłużonego świątecznego sezonu zakupowego. Podobne tendencje odnotowano też na innych głównych rynkach e-commerce, m.in. w Chinach, Europie i Japonii. Co więcej, w ciągu najbliższej dekady prognozowany jest wzrost o 80% w dostawach paczek [1]. Jak wynika z uśrednionych danych dotyczących emisji CO2 przedstawionych w badaniu MIT, tak istotne zwiększenie udziałów e-commerce w handlu przyczyniło się do zmniejszenia emisji o 2,4% na paczkę.
Emisje dwutlenku węgla pochodzące z zakupów online są średnio o 36% niższe niż te powstające podczas zakupów w sklepie stacjonarnym. [3] W ponad 75% prób, w scenariuszu bazowym zbadanych przez MIT, handel elektroniczny okazał się bardziej zrównoważoną opcją. Dla każdego scenariusza w badaniu wykorzystano 40 000 prób modelowania rozmaitych zachowań konsumentów metodą Monte Carlo, zawierającą istotne wskaźniki wpływu na środowisko: liczba zakupionych przedmiotów, odległość do sklepu i obiektu logistycznego, zwroty oraz rodzaj wykorzystywanego transportu. Oprócz scenariusza bazowego zbadano też 11 innych, różniących się pod względem zachowania konsumenta lub operacji sprzedawcy.

Konsolidacja dostaw w ramach powtarzalnej trasy zmniejsza emisje związane z transportem o niemal 90%. Transport jest największym źródłem emisji związanych z zakupami w sklepie stacjonarnym [3], wytwarzając 2,5-krotnie więcej emisji dwutlenku węgla niż opakowania w e-commerce, które stanowią największy czynnik zwiększający ślad węglowy tego sektora. W przypadku dostaw bezpośrednio do domu, standardowy w pełni załadowany pojazd dostawczy może zastąpić ponad 100 przejazdów samochodem osobowym do sklepu [3]. Do tego konsolidacja zamówień i optymalizacja sieci pozwalają operatorom e-commerce obniżyć koszty.

Dostawy realizowane bezpośrednio do domu z miejskich centrów realizacji zamówień mogą być skuteczną dźwignią stymulującą dalszą redukcję emisji.
Rozbudowane sieci logistyczne, które umożliwiają dostawę towarów z miejskich centrów realizacji zamówień położonych w pobliżu konsumentów (w przeciwieństwie do obiektów oddalonych od centrum miasta), mogą ograniczyć emisje gazów cieplarnianych z transportu o około 50%, a także zmniejszyć ogólny ślad węglowy każdej paczki średnio o 10% [3]. Umiejscowienie towarów możliwie najbliżej konsumenta końcowego pozwala zmniejszyć odległości dostaw końcowych oraz zagęszczenie ruchu, a zmaksymalizowanie ładowności floty skraca czas dostawy i obniża koszty.

Operacje logistyczne mogą być jeszcze bardziej zrównoważone dzięki rozwojowi inteligentnych budynków, elektryfikacji pojazdów i sztucznej inteligencji (AI). Nowe technologie mają odpowiedni potencjał, aby połączyć interesy konsumentów, sprzedawców i inwestorów na rynku nieruchomości w ich wspólnym dążeniu do zmniejszenia śladu węglowego. Badacze z MIT opracowali model przedstawiający trzy sposoby, w jakie użytkownicy nieruchomości logistycznych zwiększają zrównoważony wpływ swoich operacji:

  • Elektryfikacja pojazdów dostawczych: Wykorzystując dostępne obecnie źródła energii technologia ta może zmniejszyć emisje związane z transportem średnio o 27% [3], a jej dodatkową zaletą jest zmniejszenie poziomu hałasu. Nowe modele aut, których premiery zaplanowano na ten rok, oferują zasięg ok. 320 km, co pozwoli w USA na realizację 90% dostaw typu last mile na jednym ładowaniu [5]. Dodatkowym katalizatorem wpływającym na upowszechnienie pojazdów elektrycznych oraz rozbudowę niezbędnej infrastruktury są regulacje prawne. W piętnastu stanach oraz w Waszyngtonie, D.C, ogłoszono plany elektryfikacji wszystkich pojazdów ciężarowych, dostawczych i autobusów w ciągu najbliższych 15-30 lat. Tymczasem Europa przoduje w tworzeniu stref niskiej emisji w ruchu drogowym, po których poruszać się mogą jedynie elektryczne pojazdy dostawcze. Zostały wprowadzone już na dwóch trzecich obszarów miejskich, na których działa Prologis6. Rozwiązania elektryczne wprowadzają też sprzedawcy detaliczni nastawieni na przyszłość. Amazon zamówił 100 000 elektrycznych pojazdów dostawczych i przewiduje, że pierwsze 10 000 z nich wyjedzie na drogi już w przyszłym roku[7].
  • Opakowania: Opakowania to największe źródło emisji w sektorze e-commerce (aczkolwiek handel elektroniczny po części odpowiadają także za ograniczenia emisji wynikające z efektywnego transportu towarów). Niemniej innowacje w tym obszarze mogą sprawić, że zakupy online będą jeszcze bardziej przyjazne środowisku. Obecnie emisje z opakowań są średnio sześciokrotnie wyższe w przypadku zakupów przez Internet niż w sklepie stacjonarnym, wynika to przede wszystkim z wykorzystania kartonów i pojedynczych opakowań3. Badacze z MIT opracowali model scenariusza, w którym w przypadku 80% zakupów elektronicznych emisje związane z kartonowymi opakowaniami zastąpiono emisjami związanymi z papierowymi torbami. Według tego scenariusza e-commerce okazał się bardziej zrównoważony w 90% wszystkich prób; według scenariusza bazowego jest to obecnie 75%. Wielu sprzedawców detalicznych wprowadza materiały opakowaniowe przyjazne dla środowiska, a inni korzystają z automatyzacji w tym obszarze – polega ona na analizie i ustaleniu najbardziej optymalnych rozmiarów i rodzajów opakowań dla dowolnych towarów. Zastąpienie kartonowych pudeł torbami i kopertami bąbelkowymi zmniejsza objętość i wagę paczek, co może przyczynić się do zmniejszenia emisji.
  • Dane: Zaawansowane metody analityczne i rozwiązania oparte na Internecie rzeczy, takie jak transport łączony i dynamiczna zmiana trasy, mogą zredukować emisje o 10 procent oraz obniżyć koszty jednostkowe z i zmniejszyć zagęszczenie ruchu o 30% [8]. Wykorzystanie analizy danych jest pomocne także w ograniczeniu zwrotów. Dla przykładu, rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji mogą wskazywać klientom podczas zakupów online rekomendacje dotyczące rozmiaru czy stylu, które będą formułowane na podstawie dotychczasowych transakcji, w efekcie minimalizując liczbę zwrotów. Badacze z MIT przygotowali model scenariusza, w którym wskaźnik zwrotów z zakupów dokonanych przez Internet zmalał o 50%, przyczyniając się tym samym do zmniejszenia śladu węglowego e-commerce w 80% prób.

Metodologia badania i zastosowane podejście
W badaniu przeprowadzonym przez MIT modele śladu węglowego zachowań zakupowych konsumentów opracowano poprzez połączenie odpowiednich zmiennych, a następnie symulację scenariuszy, w których odpowiednio modyfikowano dane parametry. W raporcie zacytowano wyniki badania przeprowadzonego przez MIT Real Estate Innovation Lab.

Przypisy końcowe

  1. Światowe Forum Ekonomiczne (prognoza sprzed pandemii)
  2. Mastercard SpendingPulse (okres świąteczny od 11 października do 24 grudnia)
  3. MIT
  4. Mastercard SpendingPulse (okres świąteczny od 11 października do 24 grudnia)
  5. Chanje i Mercedes
  6. Komisja Europejska i regulacje dotyczące dostępu do obszarów miejskich
  7. https://www.aboutamazon.com/news/transportation/introducing-amazons-first-custom-electric-delivery-vehicle
  8. Światowe Forum Ekonomiczne

(Prologis)

Poleć ten artykuł:

Polecamy