
Notino odnotowuje dwucyfrowy wzrost
Notino, europejski sprzedawca internetowy produktów z kategorii urody i zdrowia, zakończył rok fiskalny 2024 z obrotami wynoszącymi 1,579 mld euro. Znaczący udział w wynikach miały Polska i Włochy, które odpowiadały za 16 proc. i 9 proc. całkowitych obrotów. Wyniki finansowe pokazują, że Notino osiągając dwucyfrowy wzrost, rozwija się szybciej niż europejski rynek e-commerce.
Notino działa na 27 rynkach europejskich i obsługuje ponad 30 mln klientów. W roku fiskalnym 2024 (od maja 2024 do kwietnia 2025) firma osiągnęła obroty w wysokości 1,579 mld euro, co oznacza wzrost o 18 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Tempo wzrostu Notino było ponad dwukrotnie wyższe niż średnia dla europejskiego rynku e-commerce, który w tym samym okresie wzrósł o około 8 proc.
Polska pozostaje największym rynkiem, generując prawie 16 proc. całkowitych obrotów. Na drugim miejscu znalazły się Czechy z udziałem na poziomie 12 proc., a trzecie miejsce zajęły Włochy, które odpowiadają za 9 proc. obrotów. Największy wzrost rok do roku firma odnotowała w Finlandii i Irlandii, gdzie sprzedaż wzrosła odpowiednio o 56 proc. i 39 proc. Z perspektywy Notino miniony rok fiskalny charakteryzował się zróżnicowaną dynamiką rynkową w poszczególnych okresach.
– Pierwsze dziewięć miesięcy roku fiskalnego było bardzo udane, ale okres świąteczny przyniósł większe wyzwania. Po tym czasie skupiliśmy się na stabilizacji i zrozumieliśmy, że ważniejsze od szybkiej ekspansji jest skoncentrowanie się na kluczowych obszarach. Wciąż rozwijamy się znacznie szybciej niż rynek i wiemy, że chcemy inwestować w jakość oraz długoterminowy, zrównoważony rozwój – powiedział Zbyněk Kocián, CEO Notino.
Firma osiągnęła zakładany poziom zysków, notując stabilny, dwucyfrowy wzrost. Z kolei dwucyfrowe tempo rozwoju nadal pozostaje jednym z głównych celów strategicznych firmy.
Dbałość o klienta i szybka dostawa
Jednym z kluczowych czynników sukcesu Notino jest nowoczesna infrastruktura logistyczna, która obejmuje cztery centra dystrybucyjne zlokalizowane w Czechach, Rumunii, Włoszech i Polsce. Dzięki temu firma może zapewnić szybkie i niezawodne dostawy na terenie całej Europy.
– Automatyzacja naszych centrów dystrybucyjnych to jedno z największych wyzwań, przed którymi stoimy w obszarze logistyki. Jest to bardzo złożony proces, zwłaszcza biorąc pod uwagę ogromną liczbę przesyłek, które obsługujemy każdego dnia – wyjaśnia Tomáš Hofer, dyrektor ds. logistyki w Notino. W związku z tym firma rozwija własne zespoły ekspertów, jednocześnie współpracując z wiodącymi partnerami w branży.
W minionym roku fiskalnym Notino dostarczyło klientom łącznie 114,771,511 produktów. Rekordowym dniem pod względem liczby wysłanych zamówień było Black Friday, podczas którego firma zrealizowała ich prawie 300 tys. Najpopularniejszą kategorią w minionym roku były perfumy, które stanowiły niemal połowę wszystkich zakupów. Dużą popularnością cieszyły się również produkty do pielęgnacji skóry (14 proc. udziału w sprzedaży), a kosmetyki do włosów odnotowały imponujący wzrost o prawie 20 proc. rok do roku.
Notino łączy rozwój online z ekspansją sklepów stacjonarnych
Strategia Notino opiera się na podejściu omnichannel, które łączy silną obecność w internecie z dynamicznie rozwijającą się siecią sklepów stacjonarnych. W ubiegłym roku firma otworzyła nowe sklepy w Czechach i Polsce, a w lipcu 2025 r. pierwszy sklep w Zagrzebiu, stolicy Chorwacji. Obecnie Notino posiada 27 sklepów w ośmiu krajach europejskich.
– Nauczyliśmy się, jak być rentownymi w sprzedaży stacjonarnej. Naszym celem jest zapewnienie najwyższych standardów zakupowych i dlatego modernizujemy naszą sieć – otwieramy nowe lokalizacje, przenosimy istniejące sklepy lub całkowicie je remontujemy – wyjaśnia Bartosz Kliś, dyrektor handlowy w Notino. Firma dąży do tego, aby być jak najbliżej swoich klientów, oferując spersonalizowaną obsługę zarówno w aplikacji, na stronie internetowej, jak i w sklepach stacjonarnych.
Rok fiskalny 2024 był również czasem refleksji, usprawniania struktur, zwiększania efektywności oraz koncentracji na zrównoważonym rozwoju. W ostatnich latach Notino dynamicznie się rozwijało, umacniając swoją pozycję na rynkach europejskich, otwierając nowe sklepy stacjonarne oraz udoskonalając aplikację i usługi w środowisku wirtualnym. Podsumowanie 21 lat działalności zapoczątkowało proces transformacji, którego celem jest uproszczenie wewnętrznych struktur, poprawa efektywności i skupienie się na długoterminowym, zrównoważonym rozwoju.
– Przekształciliśmy naszą firmę tak, aby w przyszłości skupić się na mniejszej liczbie działań, ale realizować je na jak najwyższym poziomie. Po dwudziestu latach po raz pierwszy spojrzeliśmy wstecz i postanowiliśmy wdrożyć nowe procesy, które będą stabilne i efektywne w dłuższej perspektywie – powiedział Kocián.
Zmiany objęły również najwyższe szczeble zarządzania, gdzie utworzono trzy główne obszary działalności. Pierwszym z nich kieruje Lukáš Havlásek, odpowiedzialny za sprzedaż online, doświadczenia klientów i innowacje. Drugim zarządza Bartosz Kliś, dyrektor handlowy, który odpowiada za wyniki sprzedażowe, politykę cenową i współpracę z dostawcami. Trzecim obszarem kieruje Hana Ducháčková, doświadczona menedżerka, która odpowiada za strategię, planowanie, zasoby ludzkie oraz rozwój IT.
Notino wierzy, że dzięki połączeniu innowacji technologicznych, wzmocnionej logistyce, rozwijającej się sieci sklepów oraz transformacji organizacyjnej, firma ma solidne podstawy do dalszego rozwoju.