Nowa koncepcja dla intermodalu

Nowa koncepcja dla intermodalu

Prace nad zoptymalizowaniem rozwiązań dla transportu intermodalnego nie zwalniają tempa. Projekt TelliSys, będący wspólnym przedsięwzięciem kilku firm i organizacji związanych z branżą transportową, zaowocował propozycją nowego typu pojazdu.TelliSys to wspólny projekt...

TelliSys to wspólny projekt Instytutu Procesów Hutniczych i Odzysku Metali Uniwersytetu RWTH w Aachen, Europejskiego Stowarzyszenia Transportu Intermodalnego (European Intermodal Association) oraz firm DAF, WECON i WESOB, który stawia sobie za cel umożliwienie transportu kontenerów o wewnętrznej wysokości 3 metrów. W efekcie w kontenerze można będzie ustawić 3 palety przemysłowe o wysokości 1 metra, dzięki czemu pojemność załadunku wzrośnie do 100 m3.

Siodło o wysokości 85 cm

Opracowany prototyp stanowi połączenie ciągnika z naczepą o wyjątkowo niskim położeniu siodła, co pozwala uzyskać o 20% większą ładowność. Rozwiązanie to umożliwia więc znaczne oszczędności zużycia paliwa i emisji CO2 na tonę/kilometr w intermodalnym transporcie kontenerowym.

 

W ramach konsorcjum TelliSys firma DAF opracowała ciągnik siodłowy o superniskim podwoziu. Dzięki obniżeniu ramy za silnikiem i użyciu bardzo zwartego tylnego zawieszenia w połączeniu z kołami 22,5-calowymi na osi napędowej udało się uzyskać zaledwie 85-centymetrową wysokość siodła. Dodatkowo specjalny niskopokładowy ciągnik ma lekką 4-tonową oś nienapędową wyposażoną w koła 17,5-calowe, dzięki czemu dopuszczalna masa całkowita zestawu wynosi 44 tony. Na potrzeby projektu Goodyear opracowała specjalne, nowe niskoprofilowe opony na os kierowaną i pędną. Opony te charakteryzują się bardzo niską wysokością przy dużej nośności.

Nowa generacja kontenerów

Do opracowanego przez DAF niskopokładowego ciągnika z siodłem o wysokości zaledwie 85 cm firma WECON opracowała specjalną, lekką naczepę o masie własnej tylko 3 830 kg. Równie ważne było przygotowanie nowej generacji kontenerów 40- i 45-stopowych, których podłoga jest znacznie cieńsza, przy utrzymaniu dotychczasowej nośności i sztywności skrętnej. Na prototypie firma WECON zamontowała plandekę kurtynową, co ma podkreślić wszechstronność koncepcji technologii intermodalnej TelliSys.

Ruszają testy

Podczas prac nad koncepcją ciężarówki wzięto pod uwagę oczywiście nie tylko jej wymiary i ładowność, ale także zwrotność, wygodę i wydajność operacyjną. TelliSys przejdzie teraz wymagające testy terenowe przy udziale partnera logistycznego GEFCO, podczas których ciągnik, naczepa i kontener będą intensywnie użytkowane w ramach operacji transportu intermodalnego tej firmy w transporcie drogowym, kolejowym i wodnym.

 

– TelliSys pokazuje, że można osiągnąć 20-procentową poprawę wydajności transportu kontenerowego – mówi konsultant ds. transportu intermodalnego Heiko Sennewald, który jest zarówno wspólnikiem, jak i inicjatorem projektu.

 

Testy terenowe wykonywane przez GEFCO muszą jeszcze wykazać, że system ten jest praktyczny. – Wyniki testów przesądzą o tym, czy wykonalne jest wprowadzenie prototypu na rynek; zależeć to będzie również od zainteresowania potencjalnych odbiorców. Aby zorientować się, czy rynek będzie zainteresowany tym rozwiązaniem, zamierzamy przedstawić koncepcję technologii transportu intermodalnego TelliSys na początku maja na wystawie Transport Logistics w Monachium. Trzeba podkreślić, że wprowadzenie tej koncepcji technologicznej na rynek nie nastąpi z dnia na dzień.

 

TelliSys, czyli inteligentny system intermodalnego transportu towarowego, przyczynia się do realizacji postawionego przez UE celu optymalizacji wyników intermodalnych łańcuchów logistycznych oraz zapewnia sprawne i łatwe współdziałanie różnych rodzajów transportu. Realizację projektu rozpoczęto w grudniu 2012 r., a finansowanie przez okres 3 lat zapewnił Siódmy Program Ramowy Unii Europejskiej.

Poleć ten artykuł:

Polecamy