Nowy dostawczy Ford będzie produkowany w Poznaniu
Koncerny Volkswagen i Ford ogłosiły pierwsze szczegóły planu kooperacji w obszarze projektowania i produkcji samochodów użytkowych. Jednym z efektów będzie powrót do Polski produkcji samochodów marki Ford.
W Płońsku w drugiej połowie lat 90. XX w montowano już Escorty i Transity, zaś w Tychach w latach 2008-2016 powstawał Ford Ka, techniczny bliźniak Fiata 500. Teraz pora na Poznań – tamtejsza fabryka marki Volkswagen Samochody Użytkowe jest jednym z ważnych ogniw kooperacji Volkswagena i Forda, ogłoszonej już w zeszłym roku.
Na bazie nowej generacji Volkswagena Caddy 5, który został oficjalnie został zaprezentowany w lutym, powstanie Ford Transit Connect. Pandemia koronawirusa nie zmieniła planów poznańskiej fabryki – masowa produkcja Caddy 5 ruszy w Antoninku w drugiej połowie roku, zaś w przyszłym roku z taśm produkcyjnych zacznie też zjeżdżać Transit Connect.
Współpraca obejmie też średniej wielkości pojazdy dostawcze. W ramach “Projektu 1 tona” wiodącym partnerem będzie Ford – zaprojektuje on i będzie produkował także nową generację Volkswagena Transportera, opartego na Fordzie Transicie. Podobnie będzie wyglądała sytuacja w segmencie pick-upów. Następca Volkswagena Amaroka będzie oparty na Fordzie Rangerze i począwszy od roku 2022 wytwarzany będzie w fabryce Forda w Silverton w RPA.
– W świetle pandemii COVID-19 i jej skutków dla światowej gospodarki, bardziej niż kiedykolwiek konieczne jest zawiązywanie odpornych sojuszy między silnymi firmami – powiedział prezes zarządu Grupy Volkswagen dr Herbert Diess. – Współpraca skutecznie obniży koszty prac rozwojowych, umożliwiając szerszą dystrybucję pojazdów elektrycznych i dostawczych na świecie, a także wzmocni pozycję obu firm.
– Sojusz pojawia się w czasach ogromnego entuzjazmu, towarzyszącemu ekspansji coraz bardziej inteligentnych, skomunikowanych pojazdów w coraz bardziej inteligentnym świecie – powiedział dyrektor generalny Ford Motor Company Jim Hackett. – Stwarza to ogromną szansę na wprowadzanie innowacji i rozwiązanie wielu światowych wyzwań transportowych oraz zapewnienie wyjątkowych korzyści klientom – nawet jeśli firmy staną przed większym wyborem, w jaki sposób wykorzystywać swoje pieniądze.