Olej silnikowy “od środka”

Olej silnikowy “od środka”

W pracy nad olejem silnikowym duże znaczenie ma zastosowanie wysokiej jakości bazy olejowej. Jednak dopiero w połączeniu z odpowiednimi dodatkami uszlachetniającymi tworzy ona olej o pożądanych właściwościach, zapewniających prawidłową ochronę silnika.Dodatki uszlachetniające są...

Dodatki uszlachetniające są stosowane przede wszystkim po to, aby zapewniać stabilność parametrów olejów bazowych i poprawić ich właściwości, a tym samym lepiej chronić silnik. W zależności od przeznaczenia, rodzaju silnika i wymogów producentów, dodatki są dobierane i mieszane w różnych konfiguracjach, stanowiąc zwykle od 10 – 25% oleju. Resztę tworzy baza olejowa.

Detergenty, antyoksydanty, środki dyspresyjne

Istnieje kilka rodzajów dodatków uszlachetniających stosowanych w olejach silnikowych. Detergenty utrzymują silnik w czystości i neutralizują kwasy powstające w wyniku spalania paliwa. Środki dyspersyjne usuwają sadzę i szlamy oraz utrzymują je w postaci zawiesiny w oleju, co zapobiega powstawaniu blokad. Z kolei dodatki chroniące przed zużyciem tworzą aktywną chemicznie powłokę na częściach ruchomych. Dodatki te są szczególnie istotne w przypadku dużych obciążeń podczas rozruchu silnika i jazdy samochodem. Antyoksydanty przyczyniają się do spowolnienia naturalnej degradacji oleju silnikowego, a modyfikatory tarcia zmniejszają opór pomiędzy ruchomymi częściami silnika. Natomiast dodatki przeciwkorozyjne to substancje zabezpieczające silnik przed korozją.

Bezpieczna praca silnika

Odpowiednie połączenie wysokiej jakości dodatków i bazy olejowej ma duże znaczenie dla ochrony silnika zwłaszcza w przypadku nowoczesnych olejów syntetycznych. Oleje syntetyczne działają skuteczniej niż mineralne, ponieważ do ich produkcji wykorzystywane są zaawansowane procesy chemiczne, dzięki którym ich struktura molekularna i właściwości mogą być precyzyjnie określane. W olejach syntetycznych dodatki nie rozpuszczają się, dlatego muszą być wcześniej odpowiednio przygotowane. Każda z firm ma własne metody oraz doświadczenia i wykorzystuje różne składniki do tego, aby uzyskać określone parametry.

Jednym z najnowszych osiągnięć inżynierów Shell jest syntetyczny olej silnikowy Shell Helix Ultra 5W-40 wyprodukowany z krystalicznie czystej bazy olejowej, powstałej z gazu ziemnego z wykorzystaniem technologii Shell PurePlus, w której wykorzystano ponad 3500 patentów. Środki smarne oparte na olejach wytwarzanych w tej technologii są pozbawione większości zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej, co pozwala utrzymać wysokie parametry eksploatacyjne silnika. [1]

Testy na torze Formuły 1

Technologie środków smarnych Shell są opracowywane i testowane przez globalny zespół naukowców. Jednym z istotnych elementów tej działalności jest współpraca techniczna z Ferrari. Obecnie zespół Shell dedykowany do współpracy ze Scuderia Ferrari składa się z 50 ekspertów technicznych. Jego członkowie współpracują ze sobą na całym świecie w laboratoriach i wszystkich torach objętych kalendarzem wyścigów Grand Prix i u boku inżynierów Ferrari w Maranello.

 

[1] Na podstawie testu tworzenia się szlamu Sequence VG przeprowadzonego na oleju SAE 0W-40.

Poleć ten artykuł:

Polecamy