Opakowania na akumulatory

Opakowania na akumulatory

Pojazdy elektryczne to przyszłość światowej motoryzacji. Jednak transport akumulatorów stosowanych w pojazdach elektrycznych nadal stanowi problemy – jest niebezpieczny i kosztowny. Wykorzystywanie specjalistycznych opakowań wielokrotnego użytku CHEP na akumulatory pozwala eliminować ryzyko środowiskowe oraz finansowe.

Popyt na pojazdy elektryczne i hybrydowe nieustannie przyspiesza. Napędzany jest m.in. przez rosnącą świadomość konsumentów oraz prawodawstwo z zakresu ochrony środowiska. Nawet w trakcie obecnej pandemii sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV) i hybrydowych (PHEV) w Europie ucierpiała w znacznie mniejszym stopniu niż sprzedaż samochodów spalinowych. Długoterminowe prognozy sprzedaży pojazdów elektrycznych dla okresu po zakończeniu pandemii koronawirusa przewidują szybsze ożywienie tego segmentu i uzyskanie 42% europejskiego rynku samochodowego do roku 2030[1].

Inwestycji w produkcję pojazdów EV/PHEV jest coraz więcej. Jednocześnie akumulatory są najdroższym i najbardziej krytycznym elementem składowym – ich koszt sięga 25–40% całkowitego kosztu produkcji samochodu[2]. Rygorystyczne przepisy dotyczące transportu akumulatorów narażają producentów i dostawców na znaczne ryzyko zarówno pod względem kosztów, jak i odpowiedzialności.

Według prognoz akumulatory litowo-jonowe zdominują rynek EV/PHEV w ciągu najbliższej dekady[3]. Lit jest jednak wysoce łatwopalny, a w dużych akumulatorach EV może dojść do wycieku i zjawiska gwałtownego rozbiegania termicznego w przypadku niewłaściwej obsługi, co może spowodować straty ekologiczne i finansowe. Z tego względu komponenty te zaliczono do klasy 9 towarów niebezpiecznych (grupa pakowania II), a ich opakowania transportowe wymagają rygorystycznej certyfikacji przez ONZ[4]. Akumulatory muszą być zabezpieczone przed przegrzaniem, przechowywane stabilnie i w zamknięciu, aby wykluczyć narażenie na działanie powierzchni przewodzących prąd. Ze względu na takie koszty stosowanie opakowań jednorazowych jest nieopłacalne.

Pojemniki Eurobin i IsoBin firmy CHEP są jednymi z najczęściej używanych krajowych i międzynarodowych pojemników transportowych w łańcuchu dostaw przemysłu motoryzacyjnego. Ponadto CHEP zapewnia jakość pojemników i ciągłość dostaw niezależnie od zmian w zapotrzebowaniu.

– Dbamy o to, aby transport akumulatorów w łańcuchu dostaw odbywał się bezpiecznie, szybko i ekonomicznie. Nasze pojemniki Eurobin i IsoBin spełniają wszystkie wymogi ONZ i certyfikatów celnych dla transportu towarów niebezpiecznych dzięki m.in. ściśle dopasowanym pokrywom, prowadnicom na taśmy i wkładkom dostosowanym do potrzeb klienta. Firmy współpracujące z CHEP nie muszą inwestować w takie specjalistyczne opakowania, ponieważ płacą jedynie za potrzebne pojemniki, które są dostarczane we wskazanym miejscu i czasie – zaznacza Murray Gilder, wiceprezes CHEP Automotive & Industrial Solutions.


[1] Deloitte: Pojazdy elektryczne – wyznaczanie kursu na rok 2030

[2] UBS – Serce pojazdu elektrycznego https://www.ubs.com/global/en/investment-bank/in-focus/2020/heart-of-electric-car.html

[3] IEA – Globalna prognoza dla segmentu pojazdów elektrycznych 2020

[4] Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), Załącznik C – Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID) https://otif.org/fileadmin/new/3-Reference-Text/3B-RID/RID%202019%20E.pdf

Poleć ten artykuł:

Polecamy