Operatorzy Logistyczni Roku 2020

Operatorzy Logistyczni Roku 2020

We wtorek 15 czerwca ogłosiliśmy laureatów badania Operator Logistyczny Roku 2020. Oscary Logistyki zostały przyznane! Poznajmy firmy logistyczne, które zyskały największe uznanie klientów i zdobyły Złote, Srebrne i Brązowe Godło.

Ubiegły rok postawił przed firmami wyjątkowe wyzwania. Jakie wnioski dla łańcuchów dostaw można wyciągnąć z analizy sytuacji, która miała miejsce w ubiegłym roku. W jakim kierunku laureaci planują się rozwijać?


Laureat pierwszej nagrody, Złotego Godła, dziewiętnastej edycji programu Operator Logistyczny Roku DHL Express, to jedna z najsilniejszych marek na polskim rynku, reprezentująca jedną z największych grup logistycznych w Polsce i na świecie, zdobywca nagrody głównej w 2004 i 2011 roku oraz – jako jedyny uczestnik programu – nagród i wyróżnień we wszystkich pozostałych jego edycjach począwszy od 2003 roku.
DHL Express jest jednym z beneficjentów ogromnego wzrostu zapotrzebowania na dostawy międzynarodowych przesyłek ekspresowych i kurierskich w dobie pandemii. Firma jest dominującym dostawcą usług logistycznych w sektorze międzynarodowych usług kurierskich, niezmiennie od lat najczęściej rekomendowana firma w całym sektorze usług kurierskich i ekspresowych.

Tomasz Buraś
Prezes DHL Express

Ubiegłoroczna pandemia podkreśliła i udowodniła iż łańcuch dostaw jest niezbędny dla funkcjonowania globalnej gospodarki, funkcjonowania wszystkich państw i branż, a także każdej i każdego z nas. Każda firma miała okazję przetestować swój łańcuch dostaw i wyciągając wnioski może teraz uczynić go bardziej odpornym i niezawodnym w razie kolejnej sytuacji kryzysowej. Ubiegły rok w DHL Express był podporządkowany pandemii. Utrzymanie ciągłości łańcucha dostaw i zapewnienie dostaw podstawowych produktów zdrowotnych było priorytetem. W niespotykanym dotąd tempie wprowadziliśmy nowe, specjalne usługi dystrybucji szczepionek. Najważniejszą lekcją, jaką dała i nadal daje nam obecna sytuacja, jest to, że wszystkie sektory, branże i kraje muszą współpracować, aby pomyślnie zakończyć ostrą fazę tej pandemii. Kluczowe również jest tworzenie silnych partnerstw i wykorzystanie analizy danych. Ważne będzie stałe utrzymanie infrastruktury logistycznej i wysokiej wydajności, ponieważ spodziewamy się kolejnych fal pandemii. Jednocześnie musimy odpowiednio przewidywać wahania sezonowe, aby zapewnić stabilną i dobrze funkcjonującą platformę na nadchodzące lata.
DHL Express będzie nadal rozwijał ofertę e-commerce. Już poprzedni rok potwierdził, jak gigantyczny potencjał tkwi w tym obszarze. Dotyczy nie tylko-transakcji między firmą a konsumentem (B2C), ale też pomiędzy firmami (B2B). Według danych DHL Express, do 2025 roku 80% wszystkich interakcji sprzedażowych pomiędzy firmami będzie odbywać się online. To jest nasza wielka szansa rozwojowa, ale też i wyzwanie, którym bez wątpienia będzie obsłużenie rosnącego zapotrzebowania wywoływanego przez rozwój e-commerce. Aby zapewnić najwyższą jakość dla klientów oraz terminowe dostawy, inwestujemy w międzynarodowo certyfikowanych pracowników, sieć logistyczną, nowe samoloty oraz ekologiczne formy transportu. Dzięki pracy naszych naprawdę dobrych i zaangażowanych pracowników udaje się nam uzyskać znakomity poziom wskaźnika NPS, który wynosi aż 86%.
Jednocześnie, mimo wzrostu liczby przesyłek, wszyscy intensywnie pracujemy nad realizacją celów zrównoważonego rozwoju. W naszej firmie programy z tego obszaru noszą nazwę GoGreen i są ważną częścią naszej strategii biznesowej. Zakładają one osiągnięcie zerowej emisji CO2 do 2050 roku w całej grupie DP DHL. Ale np. już do 2025 roku aż 60% samochodów kurierskich DHL będzie miało napęd hybrydowy lub elektryczny.



Laureat drugiej nagrody, Srebrnego Godła, to firma, która jako pierwsza i jak dotąd jedyna spośród firm reprezentujących rodzimy kapitał wywalczyła pierwsze miejsce w tym programie, i to dwukrotnie, w 2014 i 2018 roku. Zdobywca nagród i wyróżnień w prawie wszystkich jego edycjach począwszy od debiutu w 2007 roku. W sumie już po raz dziewiąty zajmuje jedno z trzech pierwszych miejsc w rankingu najlepszych firm logistycznych w kraju.
Maszoński Logistic jak w porównywalnym stopniu żadna inna firma umieszczona w zestawieniu, cieszy się najwyższym zaufaniem i lojalnością klientów. Warunkiem koniecznym zdobycia zadowolenia klientów, i zapewnienia sobie w tych klientach promotorów, którzy gotowi są rekomendować usługi firmy innym, wydawało się być utrzymywanie stałych ścisłych relacji z klientami. Prawdziwym testem tej realizowanej konsekwentnie od lat strategii nastawionej na klienta okazał się w okres pandemii.

Mirosław Maszoński
Prezes, Maszoński Logistic

Pandemia uświadomiła wszystkim, że zarządzanie łańcuchem dostaw ma znaczenie strategiczne, ale również ujawniła słabości w jego strukturze. Ostatni rok dobitnie pokazał, że łańcuchy dostaw muszą być bardziej inteligentne i elastyczne aniżeli kiedykolwiek w przeszłości, by móc szybko reagować na wszelkie zmiany i dostosowywać się do potencjalnych przeszkód. Większość firm odczuła mniejsze lub większe trudności w obszarze logistyki, a niestabilne otoczenie biznesowe w rezultacie wymusiło na firmach zaktualizowanie swojej strategii. Najbardziej ucierpiały przedsiębiorstwa, które obsługiwały klientów z jednej branży. Aby zapobiec takim sytuacjom na przyszłość dywersyfikacja biznesu stała się sprawą kluczową.
W ramach planowanego działań dokonujemy kolejnych inwestycji w automatyzację procesów oraz partycypujemy środki w kontenery wymienne, które będą wykorzystywane w transporcie intermodalnym – to oczywiście odpowiedź na ogromne zainteresowanie ze strony klientów. Planowany jest także rozwój powierzchni magazynowych. Równolegle przechodzimy ze struktury scentralizowanej na oddziałową. Realizując kolejne postanowienia rozbudowujemy naszą flotę – odbierając tylko w trzecim kwartale 2021 roku 70 pojazdów napędzanych LNG. Inwestując w flotę niskoemisyjną wybraliśmy rozwiązanie, które jest zarówno przyjazne dla środowiska, jak i opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia. Zawsze jesteśmy gotowi podejmować wyzwania – zwłaszcza takie, które mogą mieć wpływ na zrównoważony rozwój. Fakt ten był, jest i będzie integralną częścią naszego biznesu.



Laureat trzeciej nagrody, Brązowego Godła, Northgate Logistics, to zeszłoroczny debiutant, kiedy zajął czwarte miejsce w rankingu i zdobył nagrodę Lider Logistyki 2019 w kategorii Najsprawniejsza organizacja transportu ładunków. Firma założona w 2012 roku została w programie zauważona już wcześniej, dzięki rekomendacjom klientów innych firm uzyskała tytuł Perspektywiczna Firma Logistyczna 2016.
Northgate Logistics to znakomicie zorganizowana firma spedycyjna oferująca kompleksowe rozwiązania w zakresie organizacji transportu ładunków drogowych, lotniczych i morskich. Podstawą sukcesu tego spedytora jest nadzwyczaj ścisła komunikacja z klientami. Klienci żadnej innej badanej firmy nie oceniają tak wysoko wsparcia opiekuna handlowego oraz szybkości odpowiedzi na zapytanie ofertowe.

Anna Krzyśko-Vaskovič
Prezes zarządu, Northgate Logistics

Odnotowujemy ponad 40% wzrost sprzedaży usług, więc uznaję, że znakomicie odnaleźliśmy się w sytuacji, która zaistniała w ubiegłym roku. Dostarczamy naszym klientom usługi charakteryzujące się najwyższymi standardami jakości, opracowanymi dla ich bezpieczeństwa. Umiejętność pracy na rynku spotowym to swoboda działania i możliwość dopasowania się do zmieniających się, wymuszonych przez pandemię oczekiwań. Ze względu na pandemię odbiorcy naszych klientów wstrzymywali zamówienia, zmuszeni więc byli do zmiany kierunku eksportu wytwarzanych dóbr. Współpracując z nami, nie obawiali się o realizacje dostawy w relacjach dotychczas nieobsługiwanych, gdyż NGLT organizuje transport do ponad 70 państw świata. Gdy nasi klienci muszą zmieniać kierunki zbytu, my jesteśmy w stanie im dostarczyć usługę w każdej relacji przy zachowaniu niskich kosztów transportu. W tym cyklu pracy my wygrywamy. Przedstawiamy plan działania adekwatnie do oczekiwań i możliwości budżetowych klienta. Będąc tak bardzo elastyczną organizacją, łatwo nam sprostać nieprzewidzianym sytuacjom.
Czas pandemii pokazał, że nie można przywiązywać się do utartych relacji biznesowych. Należy szukać nowych wyzwań, otwierać się na nowe branże i świadczyć usługi w relacjach, które do tej pory nie znajdowały się na horyzoncie producentów. Model spotowy sprawdza się bardzo dobrze w zmiennym środowisku, a my znamy się na nim najlepiej.
NGLT się rozwija, gdyż stojąc w miejscu, można już tylko zacząć się cofać! Jako jedyni (!) w Europie opracowaliśmy i stworzyliśmy innowacyjny system partnerski w branży TSL. Jest to odważne i nowoczesne spojrzenie na spedycję. Do tej pory nikt nie chciał dzielić się umiejętnościami spedycyjnymi. System polega na sprzedaży usług spedycyjnych wg standardów i norm, jakie nasza firma wypracowywała przez lata. Nasze techniki działania pozwalają osiągać nam co roku 30% wzrost. Pierwsze umowy już zostały podpisane. Działają już w Kielcach, Bydgoszczy, a z początkiem maja placówkę partnerską otworzył w Oławie nasz były pracownik. Partnerzy po podpisaniu umowy wdrażani są sukcesywnie w organizację, poznają branżę, metodykę działania i przechodzą cykl szkoleń. Mają dostęp do standardów, wiedzy, szkoleń, systemów, najnowszych technologii. Działamy szybko i skutecznie, bo branża i klienci nasi wymagają aktywności od liderów. Budujemy sieć partnerską Northgate, by wraz z ludźmi biznesu budować firmę, którą klienci wybierają najchętniej.


Partnerem raportu jest firma P3 Logistic Parks


Pełna treść raportu „Operator Logistyczny Roku 2020” opublikowana została w najnowszym wydaniu Eurologistics, który można pobrać TUTAJ.
Raport dostępny jest również pod linkiem: www.dgc.com.pl

Poleć ten artykuł:

Polecamy