Panattoni i rekordowy rok
Panattoni poinformowało o znaczącym wzroście wynajmowanej powierzchni w 2020 roku w Polsce. Przez dwanaście miesięcy tego roku deweloper podpisał umowy najmu z takimi klientami jak Media Expert, 4f, Inpost, Allegro czy Phoenix Contact na ponad 2,1 mln mkw. powierzchni – aż 800 000 mkw. więcej niż rok wcześniej.

Na ten wynik, mimo trwającego od marca stanu epidemii, wpływ miał przede wszystkim szybki rozwój e-commerce. Ożywieniu na rynku magazynowo-przemysłowym sprzyjały też nowe trendy – zarówno jeśli chodzi o przenoszenie produkcji z Azji bliżej konsumenta końcowego, jak i sieci handlowe zabezpieczające ciągłość łańcucha swoich dostaw.

Na fali e-commerce

W czasie lockdownu gospodarki e-commerce stał się jednym z głównych kanałów sprzedaży i głównym motorem napędowym logistyki. Wzrost znaczenia handlu internetowego był widoczny już wcześniej, ale pandemia spowodowała, że konsumenci masowo zaczęli się przenosić z klasycznych kanałów sprzedaży do sieci. Szacuje się, że w 2020 roku wartość rynku e-commerce wzrośnie o 16-18% do ponad 44 mld zł., a w 2023 roku ma to już być 58 mld zł. Z kolei według raportu „Europa 2020: Region e-commerce” oczekuje się, że wartość handlu elektronicznego w Europie na koniec 2020 roku wyniesie ponad 700 miliardów euro. To oznacza wzrost o 12,7% w porównaniu z sytuacją w zeszłym roku.
Przy tak szybko rosnących zamówieniach internetowych oraz obrotach, firmy z branży e-commerce potrzebowały nowych powierzchni do zaspokojenia tego popytu. Jak szacuje Panattoni inwestycje związane z branżą e-commerce stanowiły w tym roku blisko 30 proc. realizacji dewelopera. Przykładem jest firma Globalway (wchodząca w skład grupy Costway), dostawca m.in. zabawek, mebli, akcesoriów sportowych i wyposażenia wnętrz z Chin, który wynajął całą powierzchnię w ramach Panattoni Park Tricity East IV (52 000 mkw.). Gdańskie centrum dystrybucyjne ma ułatwić firmie handel nie tylko na rynku polskim, ale i w całej Europie. Wśród jej strategicznych partnerów Globalway znajdują się takie firmy jak Wallmart, Amazon, eBay, Wish czy Home Depot.

Blisko, coraz bliżej

Popyt rośnie nie tylko na wielkie magazyny dla potentatów branży internetowej. Ponieważ klienci oczekują otrzymania zamówienia możliwie jak najszybciej, zwiększa się też – w ramach last mile delivery – zapotrzebowanie na operatorów logistycznych czy platformy przeładunkowe właśnie blisko końcowych odbiorców oraz zainteresowanie powierzchniami w obrębie parków miejskich czy w mniejszych miejscowościach. Jeden z największych operatów logistycznych w Polsce – firma InPost – zajmuje już ponad 30 000 mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej udostępnionej przez Panattoni m.in. w Toruniu, Szczecinie, Opolu czy Olsztynie. W ostatnim kwartale tego roku objęła kolejne w A2 East Warsaw Park (8200 mkw.), Panattoni Park Lublin III (8100 mkw.), Panattoni Park Bydgoszcz II (2470 mkw.), Panattoni Park Białystok II (8500 mkw.) oraz City Logistics Kraków 1 (9000 mkw.).
Duży wpływ na rynek najmu powierzchni magazynowych miały też sieci handlowe, które musiały udoskonalić swoje strategie omnichannel, koncentrując się bardziej na sprzedaży online i swoich sklepach internetowych. Wymuszało to na nich konieczność zabezpieczenia łańcucha dostaw i przestawienie się z dotychczas popularnego rozwiązania dostaw just-in-time oraz zabezpieczenie dodatkowej powierzchni magazynowej. W marcu tego roku deweloper wynajął 35 000 mkw. w Panattoni Park Gliwice III jednej z dużych sieci handlowych, która chciała realizować zamówienia internetowe produktów z segmentu nieżywnościowego jak odzież, akcesoria sportowe, ogrodowe czy do domu, w tym również sprzęt AGD. Najemca wprowadził się do parku już w kwietniu br., dzięki czemu zapewnił swoim konsumentom stały dostęp do oferty.

Offshoring zyskuje na znaczeniu

W popycie na powierzchnie przemysłowe rośnie też udział przedsiębiorstw produkcyjnych, które na fali pandemii i problemów z importem coraz częściej myślą o dywersyfikacji źródeł dostaw i zaprzestaniu bazowania na jednym azjatyckim poddostawcy. Przy przenoszeniu produkcji bliżej konsumentów końcowych, Polska staje się idealną lokalizacją. Wynika to z jej położenia w Europie, jak i nadal niższych kosztów pracy oraz dostępu do wykwalifikowanych pracowników. Dzięki utworzeniu nowych linii produkcyjnych blisko swoich rynków zbytu, firmy skracają łańcuch dostaw i zapewniają sobie bezpieczeństwo ich dostaw. Przykładem takiej realizacji jest budowa przez Panattoni nowoczesnej fabryki w Rzeszowie dla fabryki Phoenix Contact E-Mobility w Rzeszowie – firmy działającej w obszarze elektromobilności. Od początku 2021 roku w obiekcie o powierzchni 15 000 mkw. będą produkowane i testowane różne kable do ładowania na potrzeby wiodących producentów samochodów elektrycznych.

Zielona rewolucja

Niezwykle istotna w sektorze nieruchomości przemysłowych staje się też troska o środowisko. Rozważne wykorzystanie zasobów i proekologiczna, energooszczędna eksploatacja zaczyna odgrywać coraz większą rolę w wielu przedsiębiorstwach. Stąd coraz więcej inwestorów chce, aby ich magazyny i hale produkcyjne były budowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. To trend, który jest już widoczny i od którego nie ma odwrotu biorąc pod uwagę zmiany klimatyczne. Zwłaszcza, że przejście na zieloną energię oznacza również znaczną redukcję kosztów operacyjnych. Dlatego Panattoni, idąc za potrzebami rynku, wdrożyło koncepcję zrównoważonego rozwoju – Go Earthwise with Panattoni – co pozwoliło znacząco zniwelować wpływ inwestycji dewelopera na środowisko i zadbać o wellbeing pracujących tam osób. Przykładowo, wszystkie budowane przez Panattoni obiekty posiadają podwyższoną izolację dachów i ścian oraz szczelność budynku, co pozwala na redukcję emisji spalin i dwutlenku węgla oraz daje do 20% oszczędności energii na ogrzewanie obiektu. Dzięki nowym technologiom pozwalającym na zautomatyzowane zarządzanie energią elektryczną oraz minimalizację zużycia wody, oszczędności na tych mediach mogą sięgać nawet 60-70%. Dodatkowo, w celu poprawy komfortu pracy, Panattoni wprowadziło m.in. przeszklone elewacje, zwiększające dopływ światła słonecznego, powiększa strefy zieleni i wypoczynku (m.in. nowe nasadzenia, hotele dla pszczół) wokół obiektów.
Potwierdzeniem tych wszystkich zmian jest certyfikacja inwestycji Panattoni w systemie BREEAM na poziomie Very Good. Tylko w tym roku certyfikaty z tą notą otrzymały już inwestycje o łącznej powierzchni 520 400 mkw. (Polska). W sumie Panattoni zrealizowało w Polsce już 50 obiektów zgodnych z koncepcją zrównoważonego rozwoju. To łącznie aż 2,6 mln mkw. powierzchni poddanej certyfikacji, a kolejne 1,5 mln mkw. jest w planach. Certyfikacji poddawane są inwestycje dewelopera w Wielkiej Brytanii czy Czechach. Do tej pory uzyskało ją 100 inwestycji. W całej Europie Panattoni planuje certyfikację kolejnych 2,5 mln mkw.

(Panattoni)

Poleć ten artykuł:

Polecamy