Pandemia nie spowolniła dostaw dla rolnictwa

Pandemia nie spowolniła dostaw dla rolnictwa

Rynek usług logistycznych dla rolnictwa ulega ciągłemu rozwojowi w zakresie jakości dostaw i bezpieczeństwa oraz wdraża nowoczesne narzędzia. Covid-19 pokazał, że tylko dobrze zaplanowana działalność w połączeniu z przemyślanymi procedurami reagowania kryzysowego gwarantują bezpieczeństwo dostaw i utrzymanie produkcji.

Wbrew obawom, które pojawiły się pod koniec pierwszego kwartału, rynek rolny bardzo dobrze poradził sobie z pandemią. Resort rolnictwa poinformował, że w I połowie br. wartość sprzedaży zagranicznej polskich artykułów rolno-spożywczych wyniosła 16,4 mld euro i była o 7% większa niż przed rokiem. To także zasługa firm zaopatrzenia rolnictwa.

– Warto zaznaczyć, że w czasie pandemii nie odnotowaliśmy żadnych zagrożeń, opóźnień, obniżenia jakości czy też innych nieprzewidzianych sytuacji, których następstwem byłyby jakiekolwiek zaburzenia w rytmie realizowanych dostaw – podkreśla Wojciech Wolnicki, wiceprezes zarządu Ekoplon. – Wszyscy pamiętamy, jak dynamicznie rozwijała się sytuacja pandemiczna w marcu i kwietniu i jak mało było w tamtym czasie kwestii pewnych, w ramach których można było zaplanować cokolwiek na dłużej niż kilka dni do przodu – dodaje.
Ekoplon jest jednym z dostawców kompleksowych rozwiązań dla produkcji rolnej w zakresie środków żywienia zwierząt hodowlanych oraz nawozów dolistnych.

Koronawirusowa układanka

Zagrożenia, z jakimi w ostatnich latach musiał zmierzyć się cały świat, takie jak ptasia grypa, wirus afrykańskiego pomoru świń (ASFV) czy COVID-19, sprawiły, że firmy produkcyjne stanęły przed nie lada wyzwaniem, by utrzymać ciągłość wszystkich procesów logistycznych.
– Oczywiście trudno powiedzieć, że przyzwyczailiśmy się do wybuchających co jakiś czas kryzysów, które dotykają przemysł rolno-spożywczy – stwierdza Monika Mołas, kierownik ds. logistyki Ekoplon. – Chociaż prawdą jest, że właśnie dzięki powtarzalności takich sytuacji zawsze mamy pod ręką plan awaryjny. Z czasem okazało się, że szybkie reagowanie stało się naszym naturalnym działaniem – podsumowuje.

Pandemia Covid-19 dała możliwość wykorzystania dotychczasowych doświadczeń i ich błyskawicznego wdrożenia po odpowiedniej adaptacji. W pierwszej kolejności zmieniony został model realizacji zamówień. System „dostawa prosto pod drzwi” zagwarantował utrzymanie ciągłości dostaw, dzięki zmniejszeniu minimum logistycznego i zmianie modelu dystrybucyjnego. Następnie wprowadzono nowoczesny system bioasekuracji – In oraz Out Ekoplon – obejmujący nie tylko sam transport, który podlega dezynfekcji w specjalnie do tego celu przygotowanych stanowiskach, lecz także kierowców, którzy wraz z wdrożeniem nowych zasad zostali odpowiednio przeszkoleni i poinformowani o znaczeniu wprowadzanych zmian. Naturalnym następstwem zastosowanych rozwiązań było ograniczenie bezpośrednich kontaktów na linii pracownicy firmy–kierowcy–odbiorcy do niezbędnego minimum.

Poleć ten artykuł:

Polecamy