Pierwsza europejska sieć obsługująca transport biochemiczny

Pierwsza europejska sieć obsługująca transport biochemiczny

Osiem firm specjalizujących się w logistyce produktów medycznych utworzyło Skandi Network, która jest pierwszą międzynarodową, zgodną z wymogami DPD, siecią dystrybucji w temperaturze kontrolowanej, dedykowaną produktom biochemicznym. Należy do niej również polski operator logistyczny – Arra Group.

– Coraz więcej firm z branży medycznej poszukuje wykwalifikowanych rozwiązań w zakresie transportu międzynarodowego oraz dystrybucji w wielu krajach zgodnie z wytycznymi Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (DPD) – twierdzi Rudy Smets, dyrektor zarządzający nowo powstałej sieci.
Szeroka sieć partnerów dystrybucyjnych zwiększy konsolidację przesyłek, a tym samym podniesie i wyrówna ich jakość. Transport stanie się bardziej opłacalny , a emisja CO2 ulegnie zmniejszeniu.
Nuno Rangel, dyrektor generalny Rangel Logistics, podkreśla, że głównym atutem Skandi Network jest unikalny system cyfrowej platformy informacyjnej o nazwie CIPS – Collaborative Information Platform System, który został opracowany na potrzeby sieci. Zadaniem CIPS jest zintegrowanie wszystkich danych z systemów informatycznych członków sieci i udostępnienie ich poprzez jeden wspólny front-end. – Dzięki CIPS temperatura przesyłki z Danii do Portugalii będzie widoczna dla nadawcy, odbiorcy i wszystkich partnerów bezpośrednio po zeskanowaniu dostawy i na każdym etapie transportu.
Informacje te będą podawane zarówno na poziomie przesyłki, jak i paczki. W związku z tym CIPS ułatwia nowym członkom podłączenie się do platformy, ponieważ mogą oni nadal korzystać z ich dotychczasowego oprogramowania i sprzętu. Ponadto informacje o tym, gdzie znajduje się przesyłka, dokąd powinna dotrzeć i jaka jest jej temperatura, ułatwią konsolidację przesyłek w wielu krajach w jednej z 10 strategicznych regionalnych platform konsolidacyjnych Skandi Network. – Narzędzie to daje klientom i odbiorcom końcowym dostęp do tych informacji w czasie rzeczywistym, zapewniając pełną przejrzystość – mówi Nuno Rangel.
Kolejnym, głównym wyróżnikiem w porównaniu do istniejących sieci transportowych jest stuprocentowa koncentracja Skandi Network na produktach biochemicznych. Obejmuje ona dystrybucję farmaceutyków, produktów biomedycznych, diagnostycznych, urządzeń medycznych i szczepionek do praktycznie wszystkich szpitali, aptek, hurtowni farmaceutycznych, zakładów opieki zdrowotnej, lekarzy, weterynarzy, laboratoriów, pacjentów domowych, terenowych organizacji farmaceutycznych i przedstawicieli handlowych. Większość z tych produktów jest wrażliwa na temperaturę i wymaga aktywnego środowiska o kontrolowanej temperaturze 2-8°C, 15-25°C lub nawet -25°C.

Członkowie – od Irlandii po Turcję, od Polski po Portugalię

Członkami Skandi Network są: Arra Logistics (Polska), BHS Logistics (Dania, Szwecja, Norwegia, Finlandia, Estonia, Łotwa, Litwa), BL Turkey Logistics (Turcja), Eurotranspharma (Francja, Belgia, Holandia, Luksemburg, Hiszpania, Czechy, Słowacja i Niemcy za pośrednictwem istniejącego lokalnego partnera), Movianto (Anglia, Szkocja, Walia, Irlandia Północna), PHSE Logistics (Włochy), Rangel Logistics (Portugalia), Schachinger Pharma Logistics (Austria i Słowenia).
Oznacza to, że już od początku istnienia członkowie SKANDI Network obejmują swoim zasięgiem 25 krajów. Do 2025 roku zasięg zwiększy się do 36 krajów. W sumie członkowie sieci zatrudniają ponad 4 000 osób, posiadają 4 780 pojazdów z temperaturą kontrolowaną, 10 strategicznych regionalnych platform konsolidacyjnych, 165 magazynów z temperaturą kontrolowaną. Przewożą łącznie 14 750 000 przesyłek rocznie w temperaturze kontrolowanej.

Rozwój zrównoważony to podstawa dla Skandi Network

– Jednym ze strategicznych zagadnień Skandi Network i głównych powodów jej tworzenia jest rozwój zrównoważony – dodaje Nuno Rangel, CEO of Rangel Logistics Solutions. – Jeśli dostawca usług logistycznych działa w pojedynkę, jest prawie niemożliwe, aby stał się godną zaufania i odpowiedzialną częścią rozwiązań dla zrównoważonej transformacji europejskiego przemysłu biochemicznego. Jest to jednak możliwe za sprawą współpracy.
W zakresie zrównoważonego rozwoju Skandi Network zakłada dwa główne cele – sprawdzenie realistycznych rozwiązań technologicznych w zakresie zrównoważonych paliw, pojazdów i technologii chłodniczych oraz zaprojektowanie zrównoważonej mapy drogowej dla środowiska poprzez dostosowanie działań partnerów w kluczowych obszarach, dzięki czemu nastąpi redukcja emisji CO2 w całej sieci do 2030 roku, zgodnie z paryskim porozumieniem klimatycznym, oraz osiągnięcie poziomu zerowej emisji najpóźniej w 2050 roku.
Korzystna współpraca w ramach Skandi Network zmniejszy emisję CO2 na przesyłkę ze względu na wyższe współczynniki konsolidacji i spadku na długich trasach oraz na ostatniej mili w wyniku połączenia przesyłek krajowych i międzynarodowych. Drugim czynnikiem wpływającym na obniżenie emisji CO2 jest aktywny transport z kontrolowaną temperaturą, który eliminuje potrzebę stosowania opakowań z kontrolowaną temperaturą (TCP) oraz opakowań pasywnych, które prowadzą do zwiększenia ciężaru transportu, zwiększenia liczby transportów powrotnych i/lub zwiększenia kosztów odpadów i utylizacji.

(Arra Group)

Poleć ten artykuł:

Polecamy