Polskie zakłady Toyoty rozpoczęły produkcję napędu do nowego crossovera

Polskie zakłady Toyoty rozpoczęły produkcję napędu do nowego crossovera

Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) uruchomiła produkcję Yarisa Cross, zupełnie nowego miejskiego SUV-a. Jednocześnie polskie zakłady Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach rozpoczęły produkcję napędów do tego modelu.

Zaprojektowany z myślą o europejskich klientach Yaris Cross, który we wrześniu zadebiutuje na polskim rynku, dostępny jest z napędami znanymi z Yarisa czwartej generacji – benzynowym silnikiem TNGA o pojemności 1,5 l i mocy 125 KM oraz układem hybrydowym 1.5 o mocy 116 KM. Podobnie jak dla Toyoty Yaris w wersji hatchback fabryka Toyoty w Wałbrzychu dostarcza do nowego modelu sześciobiegową skrzynię biegów oraz elektryczną przekładnię hybrydową.

Zakład w Jelczu-Laskowicach wytwarza zaś 1,5-litrowy silnik benzynowy TNGA, który może stanowić samodzielną jednostkę napędową lub, wraz z przekładnią hybrydową z Wałbrzycha, tworzy elektryczny napęd hybrydowy. Według przewidywań dominującym napędem dla tego modelu będzie niskoemisyjny układ hybrydowy, co ułatwi Toyocie osiągnięcie do 2025 roku 90-procentowego udziału zelektryfikowanych samochodów w całkowitej sprzedaży marki.

Wraz z uruchomieniem w kwietniu b.r. produkcji przekładni hybrydowej do Yarisa i Yarisa Cross fabryka Toyoty w Wałbrzychu rozpoczęła również po raz pierwszy w historii produkcję silników elektrycznych MG1 stanowiących integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej.

– Yaris, w tym nowa wersja SUV czyli Yaris Cross, to bardzo ważny samochód dla naszych polskich fabryk. Nakładem blisko miliarda złotych w Wałbrzychu uruchamiamy produkcję elektrycznych napędów hybrydowych do tego modelu na zupełnie nowych liniach produkcyjnych, w tym silników TNGA 1,5 l w wybudowanej od zera hali produkcyjnej. To nasz kolejny ważny krok w kierunku elektromobilności, co pozwala nam spokojnie patrzeć w przyszłość – podkreśla Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland

Po całkowitej rozbudowie obu fabryk w 2022 roku w polskich zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonować będzie łącznie aż sześć linii produkcyjnych głównych podzespołów hybrydowych, w tym trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA. Dodatkowo w roku 2020 w TMMP rozpoczął działalność Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania napędów hybrydowych oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie. Wraz z obecnie realizowanymi projektami poziom inwestycji w obu zakładach do końca 2022 wzrośnie do prawie 6 miliardów złotych, możliwości produkcyjne do 1,65 miliona podzespołów rocznie a zatrudnienie do ponad 3000 osób. W związku z tymi projektami zakład w Wałbrzychu prowadzi intensywne działania rekrutacyjne zmierzające do zatrudnienia dodatkowo jeszcze ponad stu pracowników.

Poleć ten artykuł:

Polecamy