Port Hamburg: rekordowy przewóz koleją w relacji z zapleczem lądowym

Port Hamburg: rekordowy przewóz koleją w relacji z zapleczem lądowym

Hamburski port osiągnął w 2018 r. z wynikiem 46,8 mln ton rekordowy wynik w przewozach towarowych koleją. Łączny przeładunek towarów pozostał stabilny osiągając 135,1 mln ton: niewielki spadek w przypadku ładunków masowych, stabilny wynik przeładowanych pełnych kontenerów.

Największy uniwersalny port Niemiec osiągnął w 2018 roku, z wynikiem 135,1 milionów ton przeładowanych towarów, znaczący wynik. Hamburg skutecznie rywalizował w trudnym środowisku, a w relacji z zapleczem lądowym zwiększył przewozy koleją do łącznie 46,8 milionów ton (+2,7%) a w przypadku kontenerów 2,44 miliona TEU (+4,7%). W samym tylko Hamburgu po torach kolei portowej Hafenbahn przejechało w 2018 roku ponad 60 000 pociągów towarowych z około 1,6 miliona wagonów. Tym samym przekroczony został rekordowy rezultat z roku 2016 i umocniona pozycja Hamburga jako czołowego europejskiego portu kolejowego. Jens Meier, prezes zarządu Hamburg Port Authority: – Pozytywne wyniki kolei portowej są sukcesem, który osiągnęliśmy wspólnie z naszymi partnerami w minionych latach. Z tego osiągnięcia możemy być naprawdę dumni. Ta silna pozycja bazuje w dużej mierze m.in. na wielkiej liczbie ponad 100 połączeń liniowych, które łączą Hamburg z dużą częścią ponad 1000 portów morskich na świecie. – Hamburski port rozpoczyna nowy rok z wielkim rozmachem, uruchamiając cztery nowe połączenia liniowe. Cztery serwisy transatlantyckie łączą z Hamburgiem obok portów wschodniego wybrzeża USA także meksykańskie porty w cyklu tygodniowym – wyjaśnia Axel Mattern CEO Hafen Hamburg Marketing e.V. (HHM). – Z przeniesieniem tych serwisów liniowych THE Alliance nad Łabę trafi dodatkowy wolumen kontenerów rzędu do 500 000 TEU.

 

W przewozach kontenerowych z Chinami wzrosły zarówno przewozy morskie, jak i kolejowe. Dla hamburskiego portu Chiny pozostają również w 2018 roku największym partnerem handlowym. Każdy, co trzeci przeładowany w porcie kontener, jest kontenerem chińskim. W uzupełnieniu doskonałych połączeń morskich w ruchu z Chinami jest oferowanych aktualnie w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku ponad 235 połączeń kolejowych tygodniowo. – Z łącznie przewiezionymi w relacji z Chinami 4,8 miliona TEU jesteśmy czołowym hubem dla chińskich ładunków z dużą przewagą wobec innych europejskich lokalizacji – powiedział Mattern. Hamburg jest centralnym hubem dla ładunków morskich i lądowych przewożonych Nowym Jedwabnym Szlakiem. – Tą transportowo-geograficzną pozycję będziemy dalej wzmacniali i rozbudowywali z korzyścią dla naszych portowych klientów z całego świata – uzupełnił Mattern.

 

Zarząd HHM widzi ogromny potencjał wzrostu w logistycznym powiązaniu krajów regionu Morza Bałtyckiego z rynkami wzdłuż jedwabnego szlaku. – Żadne inne miejsce w Europie nie dostarcza tak różnorodnych bezpośrednich połączeń morskich i kolejowych z Chinami – podkreśla Mattern. – Krótkie drogi między połączeniami morskimi i lądowymi dla wszystkich gałęzi transportu czynią Hamburg szczególnie atrakcyjny, jako hub w handlu z Chinami.

 

Gęsta sieć około 2000 kontenerowych połączeń kolejowych, dobrych połączeń autostradowych, różnorodnych możliwości transportowych samochodem i barką, a także lotniska z centrum frachtu lotniczego uzupełniają aspiracje Hamburga jako czołowego logistycznego hubu.

– Prace nad modernizacją toru wodnego już się rozpoczęły – powiedział Michael Westhagemann, senator ds. gospodarki. – Będziemy ten projekt realizować tak szybko, jak to jest możliwe, i mamy nadzieję, że nie dojdzie do żadnych opóźnień. 9 marca rozpoczynam podróż do Azji, aby osobiście poinformować naszych portowych klientów i zachęcać do współpracy z Hamburgiem. Także naszych europejskich klientów portowych odwiedzę osobiście. Chciałbym podziękować za to, że armatorzy nas wiernie wspierają od dziesięcioleci. Chciałbym jednak im też przekazać, co Hamburg wraz ze swoim portem ma do zaoferowania.

 

Także Ingo Egloff, drugi obok Axel’a Mattern członek zarządu, wskazuje na to, że wraz z rozpoczętymi właśnie pracami inwestycyjnymi w ramach dostosowania toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby, został wysłany do armatorów i załadowców w kraju i za granicą pozytywny sygnał. Cieszy się, iż już teraz duże alianse armatorskie zapowiadają, że Hamburg po pogłębieniu i poszerzeniu Łaby w ich serwisach kontenerowych uczynią pierwszym portem wyładunkowym i ostatnim załadunkowym w Europie. – Pogłębienie Łaby czyni dla armatorów zawinięcia do Hamburga nie tylko łatwiejszymi, ale umożliwia też wzrost przeładunków. Większe zanurzenie i więcej możliwości mijania na dostępowym torze wodnym na Łabie pozwalają też na lepsze wykorzystanie możliwości transportowych statków – wyjaśnia Egloff. Wielkie statki kontenerowe i masowe będą mogły po zakończeniu pogłębienia Łaby przewozić do i z Hamburga około 18 000 ton dodatkowego ładunku. Port i terminale przeładunkowe obsługują już dziś mega-statki o pojemności ponad 21 000 TEU i przygotowują się na nadejście jeszcze większych jednostek. – Portfel zamówień na mega-statki nowej generacji jest pełen. Stoimy w blokach startowych, aby zrealizować wszystkie niezbędne przygotowania, aby także te statki o pojemności 23 000 TEU bezpiecznie trafiły do Hamburga – powiedział Jens Meier.

 

Hamburski port, który jest także największym w Niemczech spójnym obszarem przemysłowym, będzie rozwinąć istniejące know-how w dziedzinie logistyki poprzez wykorzystanie postępu technologicznego, nie tracąc z pola widzenia także celów polityki klimatycznej. Wobec armatorów i załadowców z kraju i zagranicy port i region logistyczny północnych Niemiec pozycjonuje się jako doskonała lokalizacja z doskonałymi perspektywami na przyszłość.

Port w Hamburgu w szerokim ujęciu tworzy jako port uniwersalny ponad 156 000 miejsc pracy w regionie metropolitarnym Hamburga. Port jest też istotnym centrum przemysłu i z tworzoną wartością dodaną brutto rzędu 21,8 miliarda euro, jest ważnym elementem całej niemieckiej gospodarki.

W roku 2019 organizacja marketingowa hamburskiego portu liczy na znaczący wzrost pomiędzy 3 a 4 procent w ruchu kontenerowym i stabilny wynik w przeładunkach masowych.

 

(Prot Hamburg)

Poleć ten artykuł:

Polecamy