Przebudowa terminalu promowego w Świnoujściu

Przebudowa terminalu promowego w Świnoujściu

Trwają roboty budowlane w ramach inwestycji przystosowania infrastruktury terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego. Inwestycja stanowi element globalnego projektu dotyczącego usprawnienia i optymalizacji łańcuchów logistycznych pomiędzy Skandynawią i Europą Południową, obejmujących m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk.

Przedsięwzięcie jest kontynuacją współpracy w ramach „autostrady morskiej” z portem Trelleborg rozpoczętej w 2014 r. i ma na celu przystosowanie istniejącej infrastruktury terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego, w tym obsługi promów o długości do 270 m. Obszarem działań objęta jest północna część terminala, tj. stanowiska promowe nr 5 i 6 oraz ich zaplecze.

Roboty budowlane obejmują modernizację stanowiska nr 5 w celu uzyskania głębokości technicznej Ht = 12,0 m i dopuszczalnej Hdop = 13,0 m. Powstanie linia cumownicza o długości 294 m, umocnione będzie także dno. Istniejąca rampa przeładunkowa o szerokości 14 m i nośności 60T zostanie przebudowana do nowych parametrów technicznych i uzyska 35 m szerokości i 180T nośności. Zakres prac obejmuje również przebudowę istniejącej i wykonanie nowej niezbędnej infrastruktury technicznej na nabrzeżu i zapleczu. Kwestią kluczową będzie przebudowa istniejących oraz budowa nowych torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych. Budowa estakady nad stacją kolejową Świnoujście skomunikuje zaplecze z terenem terminala. Zakupione będą też cztery ciągniki siodłowe i dwa wózki wysokiego składowania typu „reach stacker” służące do transportu i przeładunku kontenerów na terminalu.
Obecnie wykonywana jest podbudowa pod parking od strony ulicy Duńskiej i przebudowa układu torowego na placu przy ulicy Dworcowej, trwają tu roboty kafarowe mające na celu umocnienie tego terenu. Zakończyły się prace palowe na nabrzeżu 5B. W akwen na długości ponad 186 m wbito 550 pali prefabrykowanych oraz ściankę szczelną. Dalsze roboty kafarowe są prowadzone na odcinku nabrzeża 5A oraz w rejonie przyszłego łoża rampy do rozładunku promów. Równolegle wykonywane są fundamenty przyszłej estakady przechodzącej ponad torami kolejowymi oraz ulicą Dworcową.

Całkowity koszt robót budowlanych przekracza 185 mln zł netto, wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę) to 75,26% kosztów kwalifikowalnych. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na koniec 2021 roku.

(Port Świnoujście, Fot. Wiesław Mileńko)

Poleć ten artykuł:

Polecamy