Przewożenie cieczy

Przewożenie cieczy

Na polskim rynku pojawiły się innowacyjne rozwiązania w dziedzinie magazynowania. Powszechnie stosowane beczki i paletozbiorniki mają nową konkurencję w postaci flexitanków i zbiorników IBC.Firma DTTS Trading oferuje alternatywę dla beczek i paletozbiorników. Flexitank i...

Firma DTTS Trading oferuje alternatywę dla beczek i paletozbiorników. Flexitank i IBC to zbiorniki produkowane przez firmę Roam Fluid Solutions przeznaczone do przewozu i magazynowania cieczy. Rozwiązanie to jest idealne dla przewoźników, którzy chcieliby niecyklicznie transportować płyny, a nie posiadają cystern i finansów na ich zakup. Użytkownik może dostosować uniwersalne naczepy plandekowe do transportu cieczy. Flexitank i IBC są również idealną alternatywą dla operatorów logistycznych ze względu na niewielką powierzchnię do ich przechowywania.

 

Flexitank alternatywą dla beczek

Dotychczasowymi rozwiązaniami stosowanymi do transportu cieczy były cysterny i beczki. Aktualnie na naszym rynku dostępna jest jeszcze jedna metoda – zbiorniki flexitank. Ta innowacyjna jednostka ładunkowa może być transportowana uniwersalnymi naczepami plandekowymi, jak również kontenerami. Jeden zbiornik flexitank ma pojemność 80 beczek. Zbiorniki spełniają normy ISO i są produktami jednorazowego użytku, dostosowanymi do recyklingu. W związku z tym nie zachodzi potrzeba ich czyszczenia, co zmniejsza koszty transportu i składowania w porównaniu z opakowaniami wielokrotnego użytku. Ponadto zbiorniki można ogrzewać wymiennikami ciepła, co poszerza gamę ich zastosowania o transport cieczy, które wymagają zapewnienia odpowiedniej temperatury. Brak powietrza wewnątrz zbiornika gwarantuje mniejszy stopień zanieczyszczenia cieczy w porównaniu z zastosowaniem beczek. Załadunek odbywa się bezpośrednio na naczepie, dzięki czemu uzyskuje się oszczędność czasu w porównaniu do załadunku przy użyciu wózków widłowych. Ponadto do przechowywania pustych zbiorników nie jest wymagana wydzielona powierzchnia magazynowa, tak jak to się dzieje w przypadku stosowania tradycyjnych jednostek ładunkowych.

 

IBC – składak na życzenie

Innym innowacyjnym rozwiązaniem na rynku są składane zbiorniki IBC (Intermediate Bulk Container). Napełnione posiadają nośność do 1,5 tony i mogą być składowane nawet w pięciu warstwach (7985 kg w jednym słupku). Ich kształt – zbliżony do paletopojemników – w przeciwieństwie do tradycyjnych beczek zapewnia użytkownikowi prosty załadunek. Na standardowej naczepie w jednym poziomie mieszczą się 22 pojemniki. W przypadku towarów lżejszych, takich jak granulat, można załadować dwie warstwy. IBC mają funkcję składania. Napełniony zbiornik o wysokości 122 cm w ciągu zaledwie kilku sekund po złożeniu ma 48 cm wysokości. Opróżnione i złożone pojemniki dzięki dużej wytrzymałości mają nieograniczoną zdolność składowania sięgającą nawet kilkunastu warstw. Daje to ogromną oszczędność powierzchni magazynowej. Napełnianie zbiornika następuje odgórnie. Natomiast opróżnianie, w zależności od potrzeb, może odbywać się również oddolnie. Producent do rozładunku oddolnego przystosował specjalny zawór z elementem do przebijania worka. Sprawdzenie poziomu cieczy odbywa się za pomocą czujnika z wskaźnikiem. IBC dzięki opcjonalnemu zastosowaniu mat grzewczych umożliwiają transport i składowanie cieczy krystalizujących się, takich jak tłuszcz czy miód. Jednorazowe worki są dostosowane do załadunku płynów o wysokiej temperaturze i posiadają atest do kontaktu z żywnością. IBC jest zatem odpowiedzią na potrzebę operatorów i przewoźników w zakresie możliwie największego wykorzystania dostępnej powierzchni składowanego towaru. Zbiorniki te mogą być użytkowane przez siedem lat. Dzięki zmniejszeniu objętości pojemników przy ich składowaniu do 1/3 rzeczywistych rozmiarów minimalizowane są również koszty transportu, a co za tym idzie, negatywny wpływ na środowisko.

Te nowoczesne rozwiązania dopiero od niedawna zalazły się na naszym rynku, a już budzą wiele kontrowersji. Ocenić ich funkcjonalność będzie można dopiero za jakiś czas, gdy Flexitank i IBC będą już powszechnie stosowane.

 

Adam Redmer, wykładowca, szkoleniowiec i doradca biznesowy w zakresie logistyki Politechnika Poznańska: W ostatnich latach na światowych rynkach pojawia się bardzo dużo nowości w zakresie technologii transportowych. Przyczyna jest oczywista – musi być taniej, szybciej, lepiej. Firma DTTS Trading z Młochowa pod Warszawą wprowadziła ostatnio na rynek europejski, w tym polski, elastyczne zbiorniki do transportu i magazynowania cieczy, tzw. flexitank produkcji ROAM Fluid Solutions z USA. A skoro tego typu rozwiązania goszczą na światowych rynkach od ponad 20 lat, warte są uwagi polskich transportowców czy logistyków. Flexitank pozwalają na bardziej elastyczne planowanie transportu (można je umieścić na pojeździe o sztywnej zabudowie, którym na co dzień realizowane są inne przewozy), pozwalają na uzyskanie lepszej relacji masy opakowania do masy produktu (niż np. cysterny przenośne typu IBC czy beczki), a także lepsze wykorzystanie przestrzeni ładunkowej (np. w zbiorniku flexitank o pojemności 24 tys. litrów, umieszczonym w klasycznym 20-stostopowym ISO kontenerze, można przewieźć o 40 procent większy ładunek niż umieszczając w tym samym kontenerze ładunek w beczkach, o 50 procent większy niż w przypadku ładunku butelkowanego i o 15 procent większy niż w przypadku zbiorników przenośnych IBC). Są to rozwiązania jednorazowego użytku, nie ma więc konieczności ich transportu powrotnego ani czyszczenia po wykonaniu przewozu, z kolei ich transport przed użyciem, w postaci spakowanej, też wypada korzystniej i wreszcie czasy załadunku (bez konieczności użycia wózka widłowego) są krótsze. Czy zatem jest to rozwiązanie bez wad? Oczywiście nie, takich przecież nie ma. Nie można w nich przewozić produktów niebezpiecznych (zgodnie z kodeksem IMDG), gdyż mimo wszystko występuje tu większe ryzyko wycieku i zanieczyszczenia/skażenia innych ładunków czy otoczenia; ponadto w celu za- i wyładunku cieczy wymagane jest użycie pompy; jakkolwiek flexitank nie wymaga czyszczenia, pracochłonność przygotowania do transportu może okazać się większa niż cysterny samochodowej, dodatkowo pozostaje nam odpad w postaci zbiornika z tworzywa sztucznego i jego osprzętu (co oczywiście nie jest korzystne dla środowiska). Jednak w określonych warunkach (np. okazjonalne przewozy, konieczność okresowego magazynowania ładunku, nawet pod gołym niebem, przewozy intermodalne, na duże odległości, w wynajętym kontenerze) w pełni uzasadniają użycie flexitanków.

 

J. Michael Rose, prezes ROAM Fluid SolutionsŁ Flexitank nie wymaga od firmy transportowej lub operatora logistycznego zakupu dodatkowego sprzętu do załadunku, jeśli firma posiada uniwersalną pompę. Jego ładowność wynosi od 15 000 do 25 000 litrów, co uzależnione jest od gęstości produktu i drogowych zezwoleń. Wystarczy dwóch pracowników, uniwersalna pompa i w ciągu godziny flexitank jest wypełniony cieczą i gotowy do drogi. Pusty flexitank zajmuje powierzchnię dwóch palet. Nasz produkt nie wymaga specjalnych mocowań w naczepie, żadnych pasów. Jest stabilny, pod warunkiem, że jest wypełniony – wtedy płyn się nie przemieszcza i nie tworzy siły odśrodkowej. Flexitank umożliwia podgrzewanie wymagających tego procesu cieczy krystalicznych przy pomocy mat grzewczych, które pozwalają zamienić np. miód lub tłuszcze w ciecz. Nasz drugi produkt IBC pozwala zmniejszyć koszty przewozu pakowania i składowania towarów sypkich i cieczy od 20 do 50 procent. Po złożeniu IBC zajmuje jedną trzecią pierwotnej objętości, dlatego może być składowane nawet w kilkunastu warstwach. Można ich używać wielokrotnie, dzięki opatentowanym workom fast-fuel liner, które posiadają atest do kontaktów z żywnością. Koszt IBC to 380 dolarów, a fexitank 1250 dolarów.

Zastosowanie Flexitank i IBC:

– koncentraty płynne

– żywice

– soki i syropy

– smary

– tłuszcze płynne

– lakiery

– oleje spożywcze

– farmaceutyki

– pulpy owocowe

– miód

– biokomponenty

– wino



Poleć ten artykuł:

Polecamy