Rośnie zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową
Z najnowszego raportu opracowanego przez międzynarodową firmę doradczą Savills wynika, że w latach 2021-2025 firmy kurierskie w Europie będą potrzebowały dodatkowo 8,6 mln mkw. powierzchni magazynowej, aby dotrzymać kroku rosnącemu popytowi w sektorze handlu internetowego.
Przeprowadzona przez Savills analiza danych przedstawionych w raporcie firmy Effigy Consulting pokazuje, że w 2019 roku na terenie Europy dostarczono łącznie 12,3 mld przesyłek. Z kolei biorąc pod uwagę dane brytyjskiego urzędu regulacyjnego OFCOM, które wskazują na roczny wzrost liczby przesyłek w Wielkiej Brytanii o 9,1%, prognozuje się, że w najbliższych pięciu latach niezbędne będzie znaczne zwiększenie skali inwestycji magazynowych na kontynencie europejskim.
Zakładając, że w tym czasie 20% produktów kupowanych online będzie zwracanych, ok. 1,7 mln mkw. spośród prognozowanej podaży nowej powierzchni magazynowej będzie musiało być przeznaczone na potrzeby związane ze składowaniem i obsługą zwrotów od firm kurierskich. Zwroty przesyłek nie przełożą się bezpośrednio na zapotrzebowanie na powierzchnie logistyczne u samych producentów, ale mogą przyczynić się do wykreowania dodatkowego popytu ze strony ich partnerów handlowych, w tym dystrybutorów i firm kurierskich.
– W 2020 roku odnotowaliśmy dynamiczny wzrost zakupów przez Internet, do czego w dużym stopniu przyczyniła się pandemia COVID-19. Przewidujemy, że sieci handlowe będą dążyć do ograniczenia liczby zwrotów, na przykład rozwijając strategie omnichannel, ale popyt na powierzchnie magazynowe nie będzie przez to malał i utrzyma się na wysokim poziomie – komentuje Mike Barnes, Associate, dział badań rynków europejskich, Savills.
Savills zwraca uwagę, że wyzwania dotyczące obsługi zwrotów towarów kupowanych w Internecie dotyczą wszystkich krajów europejskich. Liderem na tym polu jest Wielka Brytania, gdzie udział e-commerce w sprzedaży detalicznej w 2020 roku wyniósł 28%. W Holandii widać, że również operatorzy logistyczni 3PL wprowadzają nowe rozwiązania mające na celu ułatwienie dokonywania zwrotów i przyspieszenie procesu ich obsługi. Specyfika polskiego rynku związana jest z kolei z tym, że duże sieci handlowe takie jak Zalando, lokują w Polsce swoje zaplecze magazynowe, które jest następnie wykorzystywane do obsługi zarówno klientów krajowych, jak i zamówień z państw sąsiednich.
– Pandemia z pewnością nie spowolniła tempa rozbudowy bazy magazynowej przez sieci handlowe, na co wpływ miała popularyzacja sprzedaży online, w tym również wynikający z niej wzrost liczby zwracanych towarów. Czas pokaże, czy po zniesieniu lockdown’u sieci handlowe będą chciały w większym stopniu wykorzystywać sklepy jako centra zwrotów. Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania w tym zakresie – konsumenci cenią sobie wygodę, a sieci handlowe i firmy kurierskie odpowiadają na zmieniające się preferencje klientów, na przykład poprzez odpowiednie projektowanie układu funkcjonalnego obiektów magazynowych – dodaje Marcus de Minckwitz, dyrektor w dziale doradztwa inwestycyjnego w regionie EMEA, Savills.
KOMENTARZE
Nie ma wątpliwości co do tego, że w ostatnich kilkunastu miesiącach e-handel stał się kołem zamachowym dla dalszego rozwoju rynku nieruchomości magazynowych i wszystko wskazuje na to, że trend ten w najbliższym czasie się utrzyma. Wzrost sektora e-commerce powoduje coraz większe zapotrzebowanie zarówno na projekty dedykowane logistyce miejskiej, jak i na obiekty wielkopowierzchniowe, liczące kilkadziesiąt tysięcy mkw. Duże zainteresowanie generują firmy wysyłające i odbierające zamówienia z rynku krajowego, ale również pojawiają się zapytania pod obsługę innych części Europy, np. Niemiec. Przyczyną rosnącego popytu na powierzchnie logistyczne ze strony branży e-commerce, jest też coraz ważniejsza rola klienta końcowego. Klienci stają się bardziej wymagający, poszukują jak najlepszych wrażeń zakupowych, przy tym oczekując szybkiej i sprawnej dostawy, a w razie potrzeby – także bezproblemowego zwrotu zamówienia. Stąd, prowadzenie handlu online stawia przed przedsiębiorcami wyzwanie, jakim jest efektywne zarządzanie zwrotami. Warto podkreślić, jak ważną funkcję pełni tutaj funkcjonalność obiektów. SEGRO oferuje obiekty odpowiadające ściśle potrzebom branży. Odpowiednia liczba doków do obsługi dużej liczby wysyłek oraz zwrotów, ergonomiczność wynajmowanych powierzchni, nowoczesne instalacje budynkowe wraz z rozwiązaniami ekologicznymi, komfortowe przestrzenie biurowe i socjalne to nieodzowne elementy, które powinny pojawić się w magazynach obsługujących e-commerce.
Dynamiczny wzrost udziału sektora e-commerce w rynku magazynowym to trend ogólnoświatowy, który w ostatnim czasie jest wyraźnie widoczny także w Polsce i spodziewamy się, że będzie nadal przybierał na sile. Według prognoz globalna sprzedaż przez Internet w bieżącym roku wzrośnie o kolejne 14,3%, a w Polsce w 2026 r. wartość tego rynku będzie na poziomie 162 mld zł, co oznacza średnioroczny wzrost o 12% i spowoduje jeszcze większy popyt na powierzchnię magazynową obsługującą ten sektor.
Handel elektroniczny to dla wielu konsumentów obecnie preferowany kanał zakupów i konieczna jest reorganizacja łańcucha dostaw, działań logistycznych i dostosowania przestrzeni magazynowej. Nasi klienci coraz częściej oczekują powierzchni w pełni odpowiadającej wymaganiom, jakie narzuca ten rodzaj sprzedaży. Dlatego tworzymy np. obiekty magazynowe, w których zaplanowane jest miejsce na showroom zapewniający możliwość prezentowania i testowania produktów, wpisujemy w projekt strefy osobistego odbioru towaru przez klientów indywidualnych i wydzielone strefy zwrotu. Coraz częściej potrzebne są i będą mniejsze magazyny zlokalizowane w miastach, bliżej ich centrów, co pozwoli na sprostanie wymaganiom konsumentów dotyczących czasu dostawy, który jest dla nich jednym z istotniejszych kryteriów. Logistyka miejska pozwala na zagwarantowanie szybkiej dostawy i obniżenie jej kosztów, znacznie skracając końcowy odcinek w łańcuchu dostaw. P3 wychodząc naprzeciw tym potrzebom, w ubiegłym roku kupiło dwie działki w aglomeracji warszawskiej, na których powstaną właśnie obiekty dedykowane obsłudze logistyki miejskiej. Aktywnie poszukujemy także nowych, atrakcyjnych terenów pod budowę kolejnych parków logistycznych.