Rozsądek przy wyborze
Z naszych badań wynika, że cztery na dziesięć przedsiębiorstw w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw korzysta z leasingu, a najczęściej leasingowane wśród tego typu firm są pojazdy – aż 80 procent wszystkich umów. Wymusza to dużą konkurencję firm leasingowych na tym rynku...
Co istotne, firmy MŚP korzystające z leasingu w Polsce bardzo pozytywnie oceniają jakość świadczonych usług i aż 90 procent firm planuje nadal korzystać z tej formy finansowania, w zdecydowanej większości u tego samego leasingodawcy. Z naszych doświadczeń wynika, że małe i średnie przedsiębiorstwa nie tylko coraz lepiej znają i rozumieją istotę leasingu, ale jednocześnie coraz więcej wymagają od firm finansujących środki trwałe, np. w kwestii szybkości uzyskania leasingu czy też odebrania przedmiotu.
Uwaga na ukryte koszty
Dla właścicieli firm i pracowników bardzo często odpowiadających za wiele spraw jednocześnie „czas to pieniądz”. Stąd leasingodawcy proponują uproszczone procedury uzyskania finansowania. Duże znaczenie mają również mobilni doradcy, którzy w razie potrzeby mogą zawsze dojechać do siedziby klienta. Ważne, by firma leasingowa miała rozbudowaną sieć sprzedaży we wszystkich miastach wojewódzkich i większości dużych ośrodków gospodarczych – to bowiem wpływa znacząco na szybkość i jakość obsługi.
Oczekujmy od firm leasingowanych przejrzystości. Przed podpisaniem umowy zawsze sprawdźmy transparentność jej zapisów oraz OWUL, a także zweryfikujmy całkowity koszt, który może być ukryty np. w karach umownych za spóźnienie się z płatnościami. W trakcie trwania umowy powinniśmy natomiast spodziewać się szybkiego rozwiązania problemu i otrzymania wsparcia ze strony spółki w przypadku np. szkody, kradzieży pojazdu, zagubienia dowodu rejestracyjnego czy tablic. Podejmując współpracę z firma leasingową, należy pamiętać, że będziemy z nią współpracować przynajmniej przez kilka najbliższych lat, dlatego już na etapie wyboru partnera warto się zastanowić czy zaspokoi on nasze przyszłe potrzeby inwestycyjne.
A może jednak gotówka?
Pierwszym pytaniem jakie zawsze warto sobie zadać to czy finansować pojazdy ze środków własnych. W takim przypadku nie ponosimy obciążeń z tytułu marży instytucji finansowej, tzw. kosztu pozyskania pieniądza oraz opłat manipulacyjnych. Z drugiej strony zamrażamy kapitał, który moglibyśmy wykorzystać w inny sposób – np. przeznaczyć go na leasing kilku samochodów zamiast zakupu jednego.
W przypadku finansowania samochodów osobowych, w zdecydowanej większości klienci decydują się na leasing operacyjny – to około 90 procent umów leasingu. Tutaj za odpisy amortyzacyjne odpowiada leasingodawca, natomiast klient może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów całą opłatę wstępną oraz wszystkie raty leasingowe (zarówno część podstawową i odsetki), a także opłaty związane z bieżącą eksploatacją przedmiotu leasingu.
Skala finansowania
Powoduje to możliwość szybszego zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z nabyciem pojazdu, z uwagi na fakt, że okres umowy leasingu jest najczęściej krótszy od okresu, w którym dany przedmiot podlega amortyzacji. Ponadto, w przypadku leasingu operacyjnego podatek VAT jest naliczany wraz z każdą opłatą leasingową, zatem zapłata podatku VAT – w porównaniu z zakupem przedmiotu – zostaje także rozłożona w czasie. To wartość dodana, szczególnie dla małych oraz młodych firm.
Leasing finansowy chętnie wybierają większe firmy i korporacje. W przypadku tego rodzaju finansowania cały podatek VAT od sumy płatności leasingowych należy zapłacić w całości wraz z pierwszą ratą leasingową, co stanowi dla nich dogodną metodę rozliczenia własnego podatku VAT należnego.
Głównym czynnikiem „wspierającym” negocjowanie dodatkowych upustów jest skala finansowania. Stąd zawsze warto współpracować z leasingodawcą mogącym wyleasingować wszystkie potrzebne firmie środki trwałe, np. nie tylko flotę. Coraz większą rolę na rynku leasingu odgrywają dodatkowe usługi dostępne w pakiecie z finansowaniem auta firmowego. Korzysta z nich już 84% klientów MŚP na rynku. Przede wszystkim są to polisy komunikacyjne, które dzięki efektowi skali działania są uzyskiwane przez firmy leasingowe – oferowane w pakietach z leasingiem w wariantach finansowych lub szerokim zakresem ubezpieczenia.
Wartości dodane
Co druga firma MŚP wykupuje w Polsce ubezpieczenia komunikacyjne OC i AC, a w drugiej kolejności Assistance (30 procent). Popularne są również ubezpieczenia na wypadek zdarzeń losowych (22 procent) i od utraty wartości pojazdu GAP (16 procent). GAP przez cały okres trwania umowy leasingu, w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży pojazdu, które są najtrudniejszymi sytuacjami dla leasingobiorcy, gwarantuje zwrot do 100 procent wartości pojazdu z dnia jego zakupu.
Dlaczego nadal odsetek firm korzystających z usług dodatkowych jest na rynku tak niski? Z jednej strony firmy uważnie analizują swoje potrzeby, aby uniknąć podwójnego płacenia za usługi. Poza tym część firm leasingowych nie posiada pełnych pakietów lub nie są one atrakcyjnie skonstruowane.
Fot. Fotolia