Rozsądek przy wyborze

Rozsądek przy wyborze

Z naszych badań wynika, że cztery na dziesięć przedsiębiorstw w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw korzysta z leasingu, a najczęściej leasingowane wśród tego typu firm są pojazdy – aż 80 procent wszystkich umów. Wymusza to dużą konkurencję firm leasingowych na tym rynku...

Co istotne, firmy MŚP korzystające z leasingu w Polsce bardzo pozytywnie oceniają jakość świadczonych usług i aż 90 procent firm planuje nadal korzystać z tej formy finansowania, w zdecydowanej większości u tego samego leasingodawcy. Z naszych doświadczeń wynika, że małe i średnie przedsiębiorstwa nie tylko coraz lepiej znają i rozumieją istotę leasingu, ale jednocześnie coraz więcej wymagają od firm finansujących środki trwałe, np. w kwestii szybkości uzyskania leasingu czy też odebrania przedmiotu.

Uwaga na ukryte koszty

Dla właścicieli firm i pracowników bardzo często odpowiadających za wiele spraw jednocześnie „czas to pieniądz”. Stąd leasingodawcy proponują uproszczone procedury uzyskania finansowania. Duże znaczenie mają również mobilni doradcy, którzy w razie potrzeby mogą zawsze dojechać do siedziby klienta. Ważne, by firma leasingowa miała rozbudowaną sieć sprzedaży we wszystkich miastach wojewódzkich i większości dużych ośrodków gospodarczych – to bowiem wpływa znacząco na szybkość i jakość obsługi.

Oczekujmy od firm leasingowanych przejrzystości. Przed podpisaniem umowy zawsze sprawdźmy transparentność jej zapisów oraz OWUL, a także zweryfikujmy całkowity koszt, który może być ukryty np. w karach umownych za spóźnienie się z płatnościami. W trakcie trwania umowy powinniśmy natomiast spodziewać się szybkiego rozwiązania problemu i otrzymania wsparcia ze strony spółki w przypadku np. szkody, kradzieży pojazdu, zagubienia dowodu rejestracyjnego czy tablic. Podejmując współpracę z firma leasingową, należy pamiętać, że będziemy z nią współpracować przynajmniej przez kilka najbliższych lat, dlatego już na etapie wyboru partnera warto się zastanowić czy zaspokoi on nasze przyszłe potrzeby inwestycyjne.

A może jednak gotówka?

Pierwszym pytaniem jakie zawsze warto sobie zadać to czy finansować pojazdy ze środków własnych. W takim przypadku nie ponosimy obciążeń z tytułu marży instytucji finansowej, tzw. kosztu pozyskania pieniądza oraz opłat manipulacyjnych. Z drugiej strony zamrażamy kapitał, który moglibyśmy wykorzystać w inny sposób – np. przeznaczyć go na leasing kilku samochodów zamiast zakupu jednego.

W przypadku finansowania samochodów osobowych, w zdecydowanej większości klienci decydują się na leasing operacyjny – to około 90 procent umów leasingu. Tutaj za odpisy amortyzacyjne odpowiada leasingodawca, natomiast klient może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów całą opłatę wstępną oraz wszystkie raty leasingowe (zarówno część podstawową i odsetki), a także opłaty związane z bieżącą eksploatacją przedmiotu leasingu.

Skala finansowania

Powoduje to możliwość szybszego zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z nabyciem pojazdu, z uwagi na fakt, że okres umowy leasingu jest najczęściej krótszy od okresu, w którym dany przedmiot podlega amortyzacji. Ponadto, w przypadku leasingu operacyjnego podatek VAT jest naliczany wraz z każdą opłatą leasingową, zatem zapłata podatku VAT – w porównaniu z zakupem przedmiotu – zostaje także rozłożona w czasie. To wartość dodana, szczególnie dla małych oraz młodych firm.

Leasing finansowy chętnie wybierają większe firmy i korporacje. W przypadku tego rodzaju finansowania cały podatek VAT od sumy płatności leasingowych należy zapłacić w całości wraz z pierwszą ratą leasingową, co stanowi dla nich dogodną metodę rozliczenia własnego podatku VAT należnego.

Głównym czynnikiem „wspierającym” negocjowanie dodatkowych upustów jest skala finansowania. Stąd zawsze warto współpracować z leasingodawcą mogącym wyleasingować wszystkie potrzebne firmie środki trwałe, np. nie tylko flotę. Coraz większą rolę na rynku leasingu odgrywają dodatkowe usługi dostępne w pakiecie z finansowaniem auta firmowego. Korzysta z nich już 84% klientów MŚP na rynku. Przede wszystkim są to polisy komunikacyjne, które dzięki efektowi skali działania są uzyskiwane przez firmy leasingowe – oferowane w pakietach z leasingiem w wariantach finansowych lub szerokim zakresem ubezpieczenia.

Wartości dodane

Co druga firma MŚP wykupuje w Polsce ubezpieczenia komunikacyjne OC i AC, a w drugiej kolejności Assistance (30 procent). Popularne są również ubezpieczenia na wypadek zdarzeń losowych (22 procent) i od utraty wartości pojazdu GAP (16 procent). GAP przez cały okres trwania umowy leasingu, w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży pojazdu, które są najtrudniejszymi sytuacjami dla leasingobiorcy, gwarantuje zwrot do 100 procent wartości pojazdu z dnia jego zakupu.

Dlaczego nadal odsetek firm korzystających z usług dodatkowych jest na rynku tak niski? Z jednej strony firmy uważnie analizują swoje potrzeby, aby uniknąć podwójnego płacenia za usługi. Poza tym część firm leasingowych nie posiada pełnych pakietów lub nie są one atrakcyjnie skonstruowane.

Fot. Fotolia

Poleć ten artykuł:

Polecamy