Rozwój lekiem na kryzys

Rozwój lekiem na kryzys

Poprosiliśmy przedstawicieli firm z branży flotowej o opinie o minionym roku i perspektywach na kolejne 366 dni. Przeważa umiarkowany optymizm. Większość naszych rozmówców podkreśla, że aby było coraz lepiej, nie można stać w miejscu.CFM
Partycypują w kosztach
 
 
...

CFM

Partycypują w kosztach

 

 

 

 

 

 

CFM-y nie marnowały czasu na odpoczynek po trudnym 2010 roku. – Koncentrowaliśmy się przede wszystkim na rozwoju sprzedaży pośredniej. Produkty tego typu są oferowane klientom przez sieci dealerskie producentów, my dostarczamy zaplecze organizacyjne, know-how, realizujemy zadania wykonawcze. Obecnie prowadzimy programy dla czterech producentów i toczymy rozmowy z kolejnymi – wyjaśnia Łukasz Żurek, dyrektor handlowy ALD Automotive Polska.

Niektóre CFM-y postawiły na restrukturyzację. – Reorganizacja objęła swoim zasięgiem wszystkie kluczowe elementy związane z obsługą klienta i doprowadziła do powstania m. in. nowej struktury dedykowanej do obsługi nabywców, call center oraz nowej platformy usprawniającej sezonową wymianę opon. W 2011 roku wystartowaliśmy również z projektem „Happy Call”, pozwalającym na bieżącą weryfikację jakości usług świadczonych przez współpracujące z nami serwisy – informuje Anna Burakowska, dyrektor handlowy Business Lease Poland.

Nie mogło zabraknąć działań ukierunkowanych na optymalizację kosztów. – Coraz więcej naszych ofert opartych jest na założeniu minimalizacji całkowitego kosztu posiadania floty, mniejsze znaczenie odgrywają marki producentów, wybieranych przez klientów. Niekiedy zgadzamy się wręcz dzielić z nabywcami nakłady na wdrożenie nowych rozwiązań, jeśli znacząco poprawiają one efektywność działania floty, wpływając na zadowolenie naszych partnerów biznesowych – dodaje Łukasz Żurek.

Business Lease współpracuje z Kia Motors Polska w zakresie programu Kia Fleet Management. – Pozwala on na oferowanie klientom wynajmu pojazdów marki Kia wraz ze wszystkimi, standardowo dostępnymi w Business Lease usługami. We wrześniu rozpoczęliśmy kampanię „Stop szkodom”, która jest odpowiedzią na rosnącą liczbę szkód oraz związane z nimi zwiększające się stawki ubezpieczeniowe. Zaoferowaliśmy naszym partnerom biznesowym możliwość otrzymywania elektronicznych faktur, otworzyliśmy także Centrum Remarketingu i Sprzedaży Samochodów Poleasingowych. Plany dotyczące otwarcia oddziału handlowego na terenie Polski dotyczą przełomu 2012/2013 roku – zdradza Anna Burakowska.

Alphabet przejął ING Car Lease

Jednym z ważniejszych wydarzeń roku w branży flotowej jest przejęcie wszystkich europejskich oddziałów ING Car Lease przez Alphabet – część grupy BMW, oferującej wynajem długoterminowy pojazdów i dysponującą ponad 530 tysiącami aut. Transakcja opiewała na kwotę 637 mln euro. – W 2012 roku zostanie przeprowadzone bezinwazyjne i efektywne połączenie firm i flot. Stabilnym fundamentem tej operacji jest fakt, że obydwie marki mają tożsame cele i strategie biznesowe – wyjaśnia Leszek Pomorski, prezes zarządu ING Car Lease.

Masterlease intensywnie zagęszczało siatkę punktów w Polsce. – Istniejąca sieć sprzedaży usług wynajmu pojazdów obejmująca Warszawę, Gdańsk, Katowice, Wrocław oraz Poznań została rozszerzona o reprezentantów w Krakowie, Bydgoszczy i Łodzi. Tradycyjnie struktury sprzedażowe fsl bazują na naszej sieci oddziałów leasingowych, liczącej 16 punktów – zdradza Grzegorz Czarnecki, dyrektor ds. sprzedaży korporacyjnej Masterlease.

Branża CFM w obliczu kryzysu europejskiego poradziła sobie całkiem nieźle. – W bieżącym roku, mimo że jest on trudny gospodarczo, postanowiliśmy zwiększyć zatrudnienie oraz zmienić strukturę organizacyjną w naszej firmie, aby móc w dalszym ciągu rozwijać się tak dynamicznie jak do tej pory. Pozyskaliśmy wielu nowych klientów utrzymując dotychczasowych, co pozwala nam z optymizmem patrzeć na przyszłe lata. Co bardzo cieszy, mamy coraz więcej partnerów biznesowych wśród polskich firm, które dotychczas postrzegały wynajem długoterminowy jako drogą usługę. Mit ten został w znacznej mierze obalony – wyjaśnia Joanna Malinowska, dyrektor Account Management Carefleet.

I zaraz dodaje: – Rok 2011 pokazał wiele niepokojących aspektów, które wpłynęły i będą dalej wpływać na przyszłość i rozwój branży CFM. Są to między innymi szkodowość i rosnące kilkakrotnie stawki ubezpieczeniowe, rosnące marże przy zakupie pieniądza czy drożejące paliwo. Wszystkie te aspekty wpłyną na dostępność i cenę usług.

Optymizm i… obawy

Przedstawiciele firm CFM mają kilka życzeń noworocznych. – Nasze oczekiwania co do przyszłego roku są takie same jak chyba wszystkich przedsiębiorstw i nie zmieniają się od dłuższego czasu: uproszczenie pozwalające odliczać pełen VAT od aut użytkowanych do celów służbowych, dotacje do samochodów napędzanych elektrycznie czy na gaz, uproszczenie ustawy o podatku dochodowym. Przyszły rok pomimo zawirowań i kryzysu w Europie wydaje się być w Polsce czasem stabilizacji – dodaje Joanna Malinowska.

Perspektywa, jaką maluje aktualna sytuacja na rynku ubezpieczeń nie sprzyja rychłej realizacji życzeń Joanny Malinowskiej. – Przewidujemy, że duży wpływ na rynek będzie miała sytuacja w zakresie ubezpieczeń samochodów. Nasilą się poszukiwania oszczędności w obszarze serwisu pojazdów. Wysoki kurs euro ogranicza import z krajów UE, a słaba koniunktura gospodarcza wpływa na przesuwanie zainteresowania części nabywców z aut nowych na używane, co powinno stymulować wzrost cen. Jednak równolegle taka sytuacja gospodarcza może prowadzić do odraczania decyzji o zakupie samochodu bądź wymianie na nowszy obecnie używanego. Zachodzi obawa, że przy zastoju w sprzedaży ceny nie ulegną poprawie. Dodatkowo, relatywnie „młode” rocznikowo, bo mające od 2 do 5 lat samochody poleasingowe, mieszczą się na rynku wtórnym w przedziale produktów droższych, co też może ograniczać popyt – dodaje G. Czarnecki z Masterlease.

Udany rok

– Rok 2011 zaliczymy do udanych w branży leasingowej między innymi za sprawą bardzo dobrych wyników sprzedaży pojazdów. Dane, którymi w tym momencie dysponujemy, pokazują, że w okresie od stycznia do września firmy leasingowe odnotowały 20 procentowy wzrost liczby finansowanych aut, głównie osobowych, notujących ponad 40-procentową progresję. Z powodu niepewnej sytuacji makroekonomicznej spodziewamy się, że w ostatnim kwartale 2011 roku, wyniki polskich podmiotów leasingowych będą nieco słabsze niż po trzech kwartałach, lecz nadal stabilne. W naszej opinii wzrost rynku leasingowego w całym 2011 r. wyniesie około 15 procent – mówi Dariusz Sokołowski, koordynator ds. finansowania pojazdów w BZ WBK Leasing.

Brokerzy

Mniej pracy klienta

W tej części sektora flotowego nie było znaczących zawirowań. Brokerzy wykorzystali rok 2011 na wdrażanie nowoczesnych technologii w strukturach swoich firm. – W tym roku finalizowaliśmy prace nad zintegrowaną platformą IT. Ponadto wdrażamy aplikację mobilną, której zadaniem jest usprawnienie kontaktów z nabywcami. Nowe rozwiązania umożliwiają efektywniejsze zarządzanie ubezpieczeniami oraz szybszą obsługę przy zachowaniu wysokich standardów jakościowych. Z roku na rok ograniczamy nakłady pracy po stronie klienta oraz redukujemy ilość papierowej dokumentacji – wyjaśnia Alexander Konopka, prezes Gras Savoye.

Broker rozbudował również programy w zakresie likwidacji szkód. – Proponujemy coraz bardziej zaawansowane rozwiązania w zakresie samoubezpieczenia – od programów z kilkoma poziomami franszyz, poprzez obsługę funduszy szkodowych, po analizę opłacalności i obsługę captivów ubezpieczeniowych dla bardzo dużych flot – dodaje A. Konopka.

Monitoring floty, nawigacje

Kryzys nie jest zły

Również dostawcy GPS-ów i systemów telematycznych do zarządzania flotą nie próżnowali.

– Rok 2011 był dla naszej firmy przełomowy – wprowadziliśmy do sprzedaży w całej sieci Kia jeden z najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa drogowego – Kia Safety System: zamocowany w samochodzie moduł automatyczne rozpoznaje charakter i lokalizuje miejsce wypadku i natychmiast przesyła te dane do Centrum Monitorowania, które wzywa właściwe służby ratownicze. Pomoc można wezwać również w przypadku zasłabnięcia – mówi Krzysztof Batolik, prezes EMG Poland.

Rozpoczęto również promocje systemu eCall (więcej o tym na s. 13), który z powodzeniem może być montowany we wszystkich modelach samochodów. – Już wkrótce wprowadzamy do sprzedaży w kolejnych sieciach importerów czujniki ciśnienia i temperatury opon. Będą one informowały w czasie rzeczywistym o uszkodzeniu opony, czy też nadmiernym wzroście temperatury lub ciśnienia w kołach. Sugerowana cena detaliczna produktu wraz z montażem w zależności od modelu urządzenia wyniesie 1400-1500 zł, co wydaje się niewygórowana ceną wobec korzyści jakie daje urządzenie – wystarczy, że uratujemy jedną aluminiową felgę z 17- calową oponą – dodaje Krzysztof Batolik, prezes EMG Poland.

– AutoControl został właśnie wyposażony w możliwość zarządzania punktami użytkownika. Już nie będzie trzeba wpisywać ich „ręcznie”, wystarczy jedno kliknięcie, aby przenieść je z Excela do aplikacji. Stworzyliśmy nowy moduł komunikacji dyspozytora/spedytora z kierowcą. Za pomocą NavtoOnLine, bez potrzeby korzystania z telefonu komórkowego, można przekazywać informacje w obie strony – wyjaśnia Robert Rozesłaniec, prezes AutoGuardu.

Nowe modele, aplikacje

Jeśli chodzi o urządzenia PND, 2011 rok obfitował w nowości. – Swoją premierę miało urządzenie dēzl 560LT. Specjalny sposób kalkulowania trasy umożliwia wyznaczenie drogi do celu z uwzględnieniem ewentualnych obostrzeń dotyczących ciężarówek, takich jak ograniczenia masy samochodu, jego długości, wysokości czy przewozu materiałów niebezpiecznych. W ramach rozbudowy funkcjonalności systemu Guidance rozwijamy również usługi związanie z informacjami o natężeniu ruchu drogowego – rozbudowana sieć informacyjna dostarczająca aktualne dane na temat sytuacji na drogach z częstotliwością co 30 sekund. Jeśli chodzi o krajowe drogi, dużą wagę przykładamy do rozwoju funkcjonalności naszych urządzeń związanych z systemem TMC – wyjaśnia Jakub Szałamacha, menedżer ds. marketingu Garmin Polska.

Asortyment NavRoad został w 2011 roku poszerzony o 6 nowych modeli nawigacji oraz jeden wielofunkcyjny tablet z możliwością nawigacji. Wśród innowacji wprowadzonych w nowych modelach można wymienić wyposażenie w gniazdo kart SIM, antyrefleksyjne ekrany, wejście wideo IN, umożliwiające np. korzystanie z kamery cofania. NavRoad został laureatem konkursu organizowanych przez czasopismo Biznes Raport – Jakość Roku (Srebro) oraz nominację do nagrody Jakość Roku Złoto. Markę nagrodzono również prestiżowym Laurem Konsumenta.

– Na rynku dostępne są między innymi trzy nowe modele nawigacji przeznaczone do profesjonalnego wykorzystania: TomTom Pro 7150, Pro 9150, Pro 7150 Truck. Wszystkie posiadają pięciocalowe ekrany Fluid Touch. Seria Pro dostarcza nie tylko dokładne i inteligentnie wyznaczone trasy, ale również tworzy część rozwiązania WORKsmart. Dzięki niemu możliwe jest rejestrowanie przejechanych kilometrów, czas podróży, raportowanie statusu pracy i uzyskiwanie wielu innych przydatnych informacji. Dodatkowo TomTom Business Solutions wprowadził usługę Active Driver Feedback zapewniającą kierowcy natychmiastową informację zwrotną na temat wydajności jazdy oraz aplikację WebFleet® Mobile dającą fleet managerom dostęp do najważniejszych informacji na temat ich pojazdów -z poziomu telefonu komórkowego. TomTom EcoPlus™ z kolei dostarcza przedsiębiorstwom ekonomiczne narzędzie dostępu do wiarygodnych danych dotyczących zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla, który może być zainstalowany w ciągu kilku minut w każdym typie pojazdu – mówi Andreas Klemautzki, dyrektor sprzedaży na region Niemiec, Austrii, Szwajcarii i Wschodniej Europy w TomTom Business Solutions.

Systemy IT

Nowe wymagania

Jeżeli jest już mowa o nowoczesnych technologiach to grzechem byłoby pominięcie systemów do zarzadzania flotą. Rok 2011 wyróżnił się zmianą wymagań flotowców. – Punkt ciężkości został przesunięty z prostego, funkcjonalnego wykorzystywania oprogramowania przez flotowca na zaawansowane narzędzia analityczne, ułatwiające wnioskowanie na podstawie rozszerzonych danych z różnych, zintegrowanych źródeł. Zauważalnym kierunkiem zmian jest także częstsze korzystanie z usług firm CFM oraz serwisów specjalistycznych, takich jak sieci napraw czy zarządzania oponami – wyjaśnia Marek Zwierzchowski, wiceprezes spółki PasCom.

Hasłem przewodnim tej branży stała się „Integracja”. – Działalność skupiliśmy na rozbudowie systemów w kierunku łatwości połączeń naszych produktów z innymi źródłami danych i różnych technologii. Efektem prac jest PasCom Flota II Plus pozwalający na płynne łączenie danych pochodzących z wielu źródeł tj. GPS, CRM, HR, FK – dodaje Marek Zwierzchowski.

Hosting mile widziany

Również Softra ukierunkowała rozwój swoich produktów na integrację z systemami. – Przy współpracy z dużymi klientami zaprojektowaliśmy i uruchomiliśmy nowe moduły usprawniające zarządzanie flotą ciężką i maszynami budowlanymi. Dodaliśmy także nowe wersje językowe oprogramowania i rozszerzyliśmy możliwości jego konfiguracji dla klientów zagranicznych. Znacznie rozbudowaliśmy zdolności integracji z systemami monitoringu GPS firm polskich i międzynarodowych, dzięki czemu możemy pobierać dużo więcej danych oraz analizować je w systemie Flota Commandor, Flota Rent czy Flota Pro CFM. Rozszerzyliśmy ofertę hostingu oprogramowania i jego wynajmu – wymienia Rafał Dmytryszyn, menedżer ds. sprzedaży i wdrożeń oprogramowania w firmie Softra.

Hosting aplikacji był również azymutem obranym przez PasCom. – W bieżącym roku przygotowaliśmy technologię i oprogramowanie do nowych rodzajów świadczonych usług jak hosting aplikacji, czyli zapewnienie dostępu do naszych narzędzi bez dodatkowych inwestycji użytkownika we własne zasoby ludzkie i serwerowe – zdradza Marek Zwierzchowski.

Rok 2011 to dla firmy ADH-Soft czas intensywnych prac rozwojowych. – Dla dealerów i sprzedawców samochodów przygotowaliśmy nową sprzedażową platformę webową webLSP (LEO Sales Point). Zmodyfikowano system zarządzania flotą samochodową Tiger w zakresie obsługi flotowej, jak również definiowania produktów. Poszerzyliśmy również gamę produktów w zakresie zarządzania flotą samochodów osobowych o wynajem krótkoterminowy, długoterminowy, ubezpieczenia, likwidację szkód komunikacyjnych, przeglądy i naprawy serwisowe, samochody zastępcze, wymianę opon, karty paliwowe, obsługę franszyz, zarządzanie zdarzeniami serwisowymi. W 2012 roku będziemy nadal udoskonalać nasze wysokiej jakości produkty – opowiada Paweł Barchwic, prezes ADH-Soft.

Szkoły jazdy

Zajęcia wieloetapowe

A jak oceniają 2011 rok przedstawiciele szkoły doskonalenia techniki jazdy? – Do programu wprowadziliśmy ćwiczenia z wykorzystaniem „górki”, czyli wyprowadzanie z poślizgu i hamowanie na spadku drogi. Poza tym rozpoczęliśmy nowy sposób nauki jazdy defensywnej – w szkoleniach proaktywnych jego uczestnicy biorą aktywny udział w całym procesie kierowania samochodem. Zadaniem kierowcy jest dokładna obserwacja drogi oraz świadome dopasowywanie czynności do spodziewanych sytuacji – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

– Coraz większa liczba kierowników flot szuka rozwiązań długofalowych, wieloetapowych i wielowarstwowych. Zdają oni sobie sprawę z tego, że zwykle jednodniowe zajęcia nie przyniosą oczekiwanych efektów. Ciągła praca nad świadomością – comiesięczny e-learning, profesjonalna analiza kolizji i wypadków to oczekiwania coraz większej grupy osób odpowiadających za bezpieczeństwo flot. Dla nich ważny jest również udział w akcjach społecznych, rankingi bezpieczeństwa, dobry system motywacyjny oraz inne działania wewnątrz firmy poparte dedykowanymi programami szkoleniowymi pracowników – wyjaśnia Andrzej Jarubas trener Safe Drive Polska.

Jakie szkolenia cieszyły się największą popularnością? – Firmy dysponujące zwłaszcza dużymi flotami, coraz więcej uwagi poświęcają na szkolenia z ekojazdy i jazdy defensywnej. Wynika to z faktu ponoszenia coraz większych kosztów eksploatacji floty, takich jak wzrost cen paliwa i usług naprawczych. Naszym zdaniem w najbliższych latach ta tendencja będzie się utrzymywała – dodaje Z. Weseli.

Paliwa

Przyzwyczaić się do 6 zł

Roczna średnia cen paliw w 2011 roku będzie o kilkanaście procent wyższa w porównaniu z rokiem poprzednim. Najmniej zdrożała benzyna Eurosuper 95, bo o 12,2 procent, o blisko 18 procent wzrosły średnie koszty zakupu Diesla i autogazu. ON pozostanie w 2012 roku droższy od benzyny. Niestety, ceny obu paliw jeszcze wzrosną. Czynnikiem windującym opłaty jest kryzys zadłużenia na Starym Kontynencie, a ten szybko nie zostanie rozwiązany. Problemy europejskich gospodarek przekładają się na osłabienie złotówki w stosunku do dolara. Dodatkowo giełdowe ceny ropy są na wysokim poziomie, a jej światowa konsumpcja mimo problemów gospodarczych będzie nadal rosła. Motor napędowy popytu na ropę stanowi sektor transportowy, w którym podstawowym paliwem jest olej napędowy – mówi Urszula Cieślak, dyrektor marketingu BM Reflex i Wspólnicy

– Od stycznia 2012 roku czeka nas podwyżka akcyzy dla oleju napędowego w wysokości około 16 gr./l netto). To czy ceny osiągną poziom 6 zł/l na początku nowego roku będzie również uzależnione od polityki koncernów w zakresie marż detalicznych. W 2011 roku są one stosunkowo niskie – na średnim poziomie 15-20 gr./l wobec 30 gr./l w latach ubiegłych, lecz mają obecnie tendencje wzrostowe. Realnymi poziomami cen detalicznych ON i Pb95 w roku 2012 są wartości 5,20-6,00 zł/l – dodaje U. Cieślak.

Komentarze

Wzrost sprzedaży aut Grupy VW

Daniel Trzaskowski, dyrektor Departamentu Finansowania i Zarządzania Flotą w Volkswagen Bank Polska.

– Dla Volkswagen Leasing Polska rok 2011 był czasem odświeżenia wizerunku marki, przebudowy procesów oraz zmiany modelu sprzedaży flotowej na wzór rynku niemieckiego. Tam Volkswagen Leasing GmbH to lider rynku, a sama konstrukcja produktu fsl jest podobna do naszej. Dlatego wiele uwagi poświęcamy na budowanie relacji z dealerami, importerami oraz oczywiście klientami. Zmieniliśmy naszą strategię, skupiając się przede wszystkim na pojazdach z Grupy VW (Volkswagen, Škoda, Audi, SEAT). Efekt? Po pierwszych 10. miesiącach 2011 roku w porównaniu do analogicznego okresu 2010 r., wzrost sprzedaży flotowej wyniósł u nas blisko 90 procent. W związku z tym spadek ilości samochodów – co raportujemy do PZWLP – jest wyłącznie pochodną zminimalizowania przez nas finansowania marek spoza koncernu.

Naszą ambicją jest być liderem

Andreas Klemautzki, dyrektor sprzedaży na region Niemiec, Austrii, Szwajcarii i Wschodniej Europy w TomTom Business Solutions.

– Z naszych urządzeń korzysta w Europie ponad 13 000 klientów, są one zainstalowane w ponad 150 000 samochodach, jeżdżących w różnej wielkości flotach. Co prawda wykorzystanie rozwiązań do zarządzania pakiem maszyn w Polsce jest wciąż na relatywnie niskim poziomie, ale oczekujemy w najbliższym czasie zmiany w tej kwestii. Niemal wszyscy poszukują oszczędności, zarówno sektor MSP jak i wielkie koncerny. My możemy im zapewnić – zarówno optymalizację, zmniejszenie kosztów, ale również znaczne polepszenie efektywności wykorzystania pojazdów. Naszą oczywistą ambicją jest stać się liderem na tym rynku.

Uprościć opłaty

Paweł Wydymus, dyrektor Biura Sprzedaży Kart Flotowych PKN Orlen.

– Największą zmianą dla flot samochodowych w tym roku było wejście w życie systemu opłat drogowych viaToll. Klienci posiadający samochody powyżej 3,5 t mogą podpisać odpowiednią umowę na ponad 100 naszych stacjach, a ci używający kart Flota mogą zarejestrować się za naszym pośrednictwem. Dzięki temu ich urządzenia viaBOX będą automatycznie fakturowane z odroczonym terminem płatności, razem z wydatkami paliwowymi. Zauważam też bardzo silny trend do przechodzenia na e-faktury. Wdrożenie projektu rozbudowy portalu flotowego przeznaczonego dla naszych klientów planujemy na koniec br. – pozwoli on jeszcze łatwiej pozyskać dane. Nie sposób wymienić wszystkich nowych stacji pod markami Orlen i Bliska, jakie powstały lub zostały przebudowane w 2011 roku. Będziemy się starać także ułatwić klientom programu Flota korzystanie z usług związanych ze zwiększaniem ilości odcinków dróg płatnych i wprowadzaniem opłat dla samochodów osobowych na nowych odcinkach.

Droższe OC

Alexander Konopka, prezes Gras Savoye.

– Jeśli chodzi o rok 2012, w zakresie ubezpieczeń AC nie należy się spodziewać istotnych zmian. Teraz podwyżki mogą dotyczyć raczej ubezpieczenia OC. Przyczyn jest kilka. Po pierwsze polskie prawodawstwo oraz wzrost świadomości ubezpieczeniowej sprawiają, że z tego ubezpieczenia zgłaszanych jest coraz więcej roszczeń osobowych. Zwiększa się również z roku na rok ich wysokość. W 2012 roku, w związku z wdrażaniem unijnych przepisów, zwiększą się sumy gwarancyjne w komunikacyjnym ubezpieczeniu OC, poza tym aktualnie Polska ma jedne z najniższych w Europie stawek w zakresie ubezpieczenia komunikacyjnego OC. Wszystkie te czynniki mogą wpłynąć na zmianę cen. Wzrost świadomości ubezpieczeniowej skutkuje nie tylko zainteresowaniem polityką ubezpieczeniową, ale również szerszym spojrzeniem na kwestię ryzyka we flotach. Fleet managerowie zauważają, że bardzo istotnym elementem zarządzania ryzykiem jest prewencja – narzędzie, które umożliwia efektywny spadek szkodowości i to na długi czas.

Zainteresowanie autoalarmami

Krzysztof Batolik, prezes EMG Poland

– Paradoksalnie, kryzys może być dla branży akcesoriów motoryzacyjnych korzystny. Nadchodzące ciężkie czasy wymuszają na menedżerach racjonalizację kosztów, mniej istotne stają się metody kontroli pracowników, bo sami się pilnują przy rosnącym bezrobociu, na znaczeniu zyskują narzędzia pozwalające na lepsze i oszczędniejsze wykorzystanie posiadanego majątku i potencjału ludzkiego m.in. poprzez pozapłacowe motywowanie zatrudnionych. Do realizacji tych trzech celów świetnie nadają się produkty oferowane przez branżę. Potwierdzają to fakty: nasilające się kradzieże aut i znaczące podwyżki ubezpieczeń komunikacyjnych spowodowały, że po latach zastoju zaczęła rosnąć sprzedaż alarmów. Wzrosło zainteresowania monitoringiem samochodów służbowych – nie w celu kontroli pracowników, choć tego nikt nie wyklucza, lecz dla poprawy efektywności zarządzania flotą pojazdów i optymalizacji wykorzystania czasu pracy. Coraz więcej firm, w ramach pozapłacowego wynagradzania pracowników, instaluje w samochodach najlepszych pracowników i kadry kierowniczej moduły systemu eCall. Ludzie czują się z tym dobrze – są chronieni bez śledzenia ich każdej czynności. Ubezpieczalnie, między innymi Allianz, już oferują 10 procent zniżki, co sprawia powoduje, że abonament jest za darmo, gdyż mieści się w zniżce. Choć będziemy wprowadzać system eCall w sieciach kolejnych importerów i poszerzać ofertę o nowe produkty, pierwsze półrocze 2012 roku może być dość trudne. W drugiej części roku przewidujemy dynamiczny rozwój rynku.

Dwucyfrowy rozwój

Leszek Pomorski, prezes PZWLP

– Sytuacja na rynku flotowym jest stabilna. Opublikowane przez PZWLP wyniki za trzeci kwartał 2011 roku potwierdzają ogólną tendencję: stopniowe i systematyczne zwiększenie liczby wynajmowanych aut. Wg raportu Keralla podsumowującego pierwszych 6 miesięcy br. dynamika wzrostu branży wynajmu została oceniona na 7 procent w skali roku. Firmy zrzeszone w PZWLP, które stanowią obecnie 2/3 całego rynku, rozwijają się jednak znacznie szybciej. Związek w analogicznym okresie odnotował około 15-procentowy wzrost, zaś najnowsze, kwartalne wyniki wykazują progresję na poziomie 20% rok do roku. Ten pozbawiony gwałtownych wahań, dwucyfrowy rozwój powinien się utrzymać również w roku 2012. Fsl, flagowa usługa wynajmu długoterminowego, stanowiąca coraz popularniejszą formę finansowania parku pojazdów, w przyszłym roku może rozwijać się jeszcze dynamiczniej – jeżeli do klientów dołączą firmy z sektora MSP.

Fot. Fotolia

Poleć ten artykuł:

Polecamy