Rozwój segmentu C2C jako motor wzrostu usług międzynarodowych

Rozwój segmentu C2C jako motor wzrostu usług międzynarodowych

W 2024 roku segmenty B2C i C2C stały się istotnym katalizatorem wzrostu przesyłek międzynarodowych. Firmy od dawna wykorzystują usługi cross-border do poszerzania swoich rynków zbytu a klienci indywidualni, coraz bardziej świadomi korzyści płynących z handlu na platformach dedykowanych sprzedaży i zakupowi rzeczy używanych, zaczynają wykorzystywać je nie tylko lokalnie, ale również w wymiarze transgranicznym. Jak wskazuje raport E-shopper Barometer od Geopost, już w 2023 roku aż 81 proc.[1] polskich regularnych e-konsumentów korzystało z platform C2C. Co więcej, polskie społeczeństwo na tle Europy wykazuje jedną z najwyższych wrażliwości cenowych. Istotność kryterium ceny jako kluczowego czynnika przy podejmowaniu decyzji zakupowych, wskazuje aż 65 proc. z nas. Motywacje są jasne – klienci poszukują produktów niedostępnych lokalnie lub oferowanych w bardziej konkurencyjnych cenach, także na rynku re-commerce. Zjawisko to napędza zapotrzebowanie na usługi międzynarodowe, które zapewnią przystępność cenową z niezawodnością.

W efekcie, w 2024 roku DPD Polska odnotowało wzrost wolumenu przesyłek międzynarodowych o ponad 20 proc. Warto również zwrócić uwagę na zmiany w kierunkach handlu międzynarodowego – największe rynki eksportowe to dla DPD Polska kolejno: Niemcy, Czechy, Francja i Słowacja, zaś największą dynamikę zaobserwować można w Czechach i Słowacji. Z perspektywy rynku e-commerce szybko rośnie zaś rynek w Rumunii, Bułgarii czy Słowenii.

Rozwój segmentu C2C przyczynia się do ciągłego podnoszenia dostępności i łatwości korzystania z usług kurierskich. Współpraca z międzynarodowymi platformami e-commerce wymaga od operatorów logistycznych stałego doskonalenia obsługi transgranicznej, obejmującej zarówno szybkość, jak i elastyczność dostaw. W tym kontekście DPD Polska skupia się na dostarczaniu rozwiązań odpowiadających na te potrzeby, oferując korzystne cenowo przesyłki międzynarodowe oraz elastyczne opcje dostaw, które uwzględniają specyfikę różnych rynków, w tym sieć punktów odbioru OOH oraz wygodne dostawy 2door.

Nasi klienci coraz częściej wybierają rozwiązania umożliwiające handel transgraniczny przy wykorzystaniu infrastruktury punktów odbioru oraz automatów paczkowych, liczących w samej Polsce ponad 31 tys. lokalizacji, a w Europie – 116 tys. Do tego dochodzą rozwiązania takie jak aplikacja DPD Mobile, która pozwala na wygodne korzystanie z usług kurierskich krajowych i międzynarodowych – zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych.

Prognozy na kolejne lata wskazują, że handel międzynarodowy będzie jeszcze bardziej dynamiczny w segmencie C2C, a jego rozwój stanie się jednym z kluczowych wyzwań i szans dla branży logistycznej. Polska, będąca jednym z liderów w korzystaniu z platform C2C w Europie, ma potencjał, aby stać się ważnym węzłem w globalnym handlu segmentu re-commerce.

Autor: Marcin Jeżółkowski, dyrektora ds. kluczowych klientów i sprzedaży międzynarodowej w DPD Polska


[1] https://www.dpd.com/pl/pl/2024/04/18/e-konsumenci-w-polsce-wyniki-badania-barometr-e-shopper-2023/

Poleć ten artykuł:

Polecamy