Rusza realizacja S5 i przetargi na S6

Rusza realizacja S5 i przetargi na S6

W dniu 12 października 2015 roku w Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy, podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę prawie 130 km drogi ekspresowej S5.

Bydgoszczy, podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę prawie 130 km drogi ekspresowej S5.

 

Kujawsko-pomorski odcinek ekspresowej trasy połączy Poznań, istniejące i budowane odcinki S5 w Wielkopolsce oraz Bydgoszcz z autostradą A1 w Nowych Marzach koło Grudziądza.

 

Wykonawcy 7 odcinków drogi ekspresowej S5:

  • odc.1 Nowe Marzy – Dworzysko (23,3 km ) – cena 374 722 113,70 zł. firma Impresa Pizzarotti & C.S.p.A.,
  • odc. 2 Dworzysko – Aleksandrowo ( 22,4 km) – cena 409 760 779,95 zł. firma Impresa Pizzarotti & C.S.p.A.
  • odc. 3 Aleksandrowo – Tryszczyn (14,7 km) – cena 369 000 000 zł. konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. ( lider), Trakcja PRKiI S.A (partner).;
  • odc. 4 Tryszczyn – Białe Błota ( 13,5 km ) – cena 328 476 590,77 zł. konsorcjum firm: Polaqua Sp. z o.o. (lider), Dragados S.A. (partner);
  • odc. 5 Białe Błota – Szubin (9,7 km) – cenę 259 926 113,82 zł. firma Impresa Pizzarotti & C.S.p.A.,
  • odc. 6 Szubin – Jaroszewo ( 19,3 km ) – cena 351 971 806,20 zł. konsorcjum firm: Trakcja PRKiI S.A. (lider), Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. (partner).;
  • odc. 7 Jaroszewo – gr. województwa ( 25,1 km ) – cena 421 818 666,51 zł. konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. ( lider); Mirbud S.A. ( partner),

Przy wyborze najkorzystniejszej oferty, oprócz ceny, punktowany był termin wykonania prac oraz okres gwarancji.

 

Po podpisaniu umów na poszczególne odcinki, rozpoczną się prace projektowe. Wyłonieni Wykonawcy opracują projekt budowlany, który uszczegółowi dotychczasowe rozwiązania techniczne i pozwoli dokładnie wyznaczyć działki i tereny przewidziane do wykupu. Prace nad projektem zakończą się wydaniem przez Wojewodę Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej. Gdy decyzja stanie się prawomocna, rzeczoznawcy Urzędu Wojewódzkiego przeprowadzą wycenę poszczególnych nieruchomości wywłaszczonych pod przyszłą drogę ekspresową S5.

 

Po otrzymaniu decyzji odszkodowawczej wydaje przez Wojewodę, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeleje środki na konta bankowe poszczególnych Właścicieli działek i nieruchomości, zgodnie z decyzją. Rozpoczęcie wykupu nieruchomości planowane jest w roku 2017. Ostatnim etapem będą prace budowlane na przyszłej drodze ekspresowej S5 prowadzone w latach 2017 – 2019 roku.

 

Jednocześnie ogłoszono 5 przetargów na realizację odcinków dróg województwie zachodniopomorskim. Przetargi dotyczą: odcinka S3/A6 od węzła Kijewo do węzła Rzęśnica, odcinka S3 od obwodnicy Parłówka do obwodnicy Miękowa wraz z rozbudową odcinka Miękowo – Rzęśnica, II jezdni obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa na drodze S10 i obwodnicy Przecławia i Warzymic na DK nr 13. Dzięki tym inwestycjom znacznie skróci się czas dojazdu do pasa nadmorskiego i portu w Świnoujściu, co jest niezwykle ważne dla rozwoju gospodarki i turystyki, poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego, a Szczecin będzie znacznie lepiej skomunikowany z siecią autostrad i dróg ekspresowych. Inwestycje, na które przetargi zostały ogłoszone dzisiaj będą oddawane do ruchu w latach 2019-2020.

 

Autostrada A6 powstała w latach 30 ubiegłego wieku, od lat 1990 była sukcesywnie przebudowywana. Ogłoszone obecnie przetargi obejmują przebudowę ostatnich brakujących fragmentów tej trasy – odcinka od węzła Szczecin Dąbie do węzła Rzęśnica o dł. 3,5 km (obecnie oznaczonego jako droga ekspresowa) i węzła Kijewo. W ramach prac znajdującą się w fatalnym stanie poniemiecką nawierzchnię z płyt betonowych zastąpi nowa nawierzchnia asfaltowa. Droga zostanie poszerzona o pas awaryjny, powstanie górne przejście dla zwierząt. Przebudowany zostanie również węzeł Kijewo łączący autostradę z DK nr 10. Obecnie na węźle nie ma pasów włączenia i wyłączenia dla niektórych relacji, pozostałe są nienormatywne, stan nawierzchni autostrady w rejonie węzła wymusił ograniczenie prędkości do 70 km/h. Roboty obejmą przebudowę węzła do pełnego węzła typu koniczyna z jezdniami zbiorczo – rozprowadzającymi w ciągu autostrady A6.

 

Odcinek węzeł Szczecin Dąbie – węzeł Rzęśnica będzie realizowany w trybie buduj, czas realizacji zadania wyniesie 22 – 25 miesięcy, droga powinna być gotowa w II połowie 2019 roku Przebudowa węzła Kijewo będzie realizowana w formule projektuj (optymalizuj) i buduj, czas realizacji zadania wyniesie 28-31 miesięcy (w tym 12 miesięcy projektowanie), zakończenie inwestycji powinno nastąpić na przełomie 2019/2020.

Poleć ten artykuł:

Polecamy