Rynek logistyczny w dobie pandemii COVID-19 – część III
Pandemia jeszcze się nie zakończyła, jednak znaleźliśmy się na kolejnym etapie funkcjonowania gospodarki. Coraz więcej obostrzeń związanych z przestrzeganiem rygorów sanitarnych zniknęło, otwarte zostały galerie handlowe i większość granic państwowych w ramach UE.
Jakich zmian na rynku spodziewają się przedstawiciele firm logistycznych i transportowych wraz z przyśpieszającym procesem znoszenia ograniczeń rządowych? Jak od początków pandemii zmieniała się sytuacja rynkowa? Te pytania były motywem przewodnim trzeciej części sondażu
Firma DGC na zlecenie wydawnictwa Eurologistics przygotowała trzeci sondaż wśród firm logistycznych i transportowych, którego celem jest dokumentowanie na gorąco stanu rynku usług logistycznych. Zapraszamy do zapoznania się z jego skrótem i pobierania całego opracowania.
Nasz pierwszy sondaż, przeprowadzony w kwietniu, miał na celu sprawdzenie, jak zmienił się rynek logistyki w Polsce po wybuchu pandemii COVID-19. Pytania o stan rynku pozostają fundamentem sondaży, dzięki czemu mamy coraz więcej danych, pozwalających oceniać sytuacji, wyciągać wnioski i snuć pierwsze prognozy.
W drugim sondażu zapytaliśmy dodatkowo menedżerów o ocenę rządowych programów pomocowych. W czerwcu zapytaliśmy zaś ankietowanych o przedstawienie swojego wyobrażenia czasu po ustąpieniu pandemii.
Wnioski z trzeciej edycji raportu są następujące:
- praca zdalna czy zmiana organizacji pracy magazynierów i kierowców są stopniowo ograniczane, a w co piątej firmie właściwie już zostały zarzucone,
- nie zmieniła się znacząco liczebność firm, które nadal deklarują konieczność zwolnień pracowników i obniżenie poborów,
- firmy transportowe zdecydowały się obecnie premiować za gotowość do pracy, a także za pracę w nadgodzinach, w nadziei wydobycia się z kryzysu wywołanego kwarantanną,
- obniżanie stawek za usługi transportowe związane z nadpodażem jawi się teraz jako większe niebezpieczeństwo, niż chociażby zakłócenia w łańcuchu dostaw,
- sytuacja finansowa firm logistycznych nie poprawia się mimo stopniowego „odmrażania” życia gospodarczego ,
- niepokoi fakt, iż sprzedaż usług spedycyjnych spadła bardziej niż miesiąc temu,
- znakiem kryzysu są zmiany długości zawieranych kontraktów i ich zakresu,
- połowa operatorów logistycznych w okresie pandemii pozyskała nowych zleceniodawców z obszaru e-commerce,
Skala kryzysu obejmującego rynek usług logistycznych w naszym kraju jest potężna. Aż czterokrotnie częściej (61% do 14% badanych) respondenci wskazują, że kryzys „Będzie dotkliwy, ale dobrze zarządzane firmy sobie poradzą” niż, że „Skutki kryzysu nie będą aż tak dotkliwie, jak wieszczą niektórzy eksperci”. Przekonanie, że kryzys będzie dotkliwy jest zatem dominujące.
Jakkolwiek co czwarty skłonny byłby uznać, że „Za rok będzie lepiej niż przed wybuchem pandemii”, to dla co siódmego kryzys „Mocno się odbije na branży, przetrwają bez strat tylko najmocniejsi”. Linia podziału poglądów biegnie wzdłuż linii przychodów – im są większe, tym więcej zwolenników poglądu „Polacy, nic się nie stało”, im mniejsze, tym bardziej rośnie obawa, że „tacy, jak my, nie przetrwają”.
Przywracanie swobód obywatelskich i odmrażanie gospodarki wpływa pozytywnie na sytuację większości firm, dla dominującej grupy „Oznacza powolny powrót do normalności, spodziewamy się coraz więcej pozytywnych sygnałów w związku z działaniem firm”. Druga pod względem wielkości grupa firm (30%) liczy „na szybkie doprowadzenie firm do funkcjonowania sprzed czasów koronawirusa”. Najmniej liczna (26%) grupa firm „spodziewa się kolejnych poważnych kłopotów związanych ze skutkami COVID-19”. Charakterystyczne, że dominujące poglądy są równoliczne w podzbiorach wyróżnionych ze względu na wielkość dochodu. Dużo częściej natomiast spotkamy się z przekonaniem wyrażanym przez przedstawiciela dużej firmy niż małej czy średniej, że „Pandemia COVID-19 niewiele lub w ogóle nie pogorszyła sytuacji w mojej firmie, a odmrażanie gospodarki jeszcze bardziej wzmocni pozytywne perspektywy dla mojej firmy”. I odwrotnie, z wypowiadanym przez co dziesiątego przedstawiciela małej czy średniej firmy poglądem, że odmrożenie gospodarki „W żaden sposób nie polepszy sytuacji mojej firmy, najbliższe miesiące to będzie walka o przetrwanie”, nie zgodzi się żaden menedżer dużej firmy. W ocenie sytuacji rynkowej to zróżnicowanie powinniśmy brać pod uwagę.
Bądźcie zdrowi !
Zespół DGC/Eurologistics
Partnerzy raportu
Trzecią edycją raportu mogliśmy przygotować dzięki wsparciu firm Trimble i Panattoni. Dziękujemy!
O sondażu:
Sondaż DGC na zlecenie wydawnictwa Eurologistics. Rynek logistyczny w dobie pandemii COVID-19. Nr 3, Tydzień 23/2020. Liczba wywiadów 56 (dużo mniejsza niż w dwóch poprzednich miesiącach). Grupa docelowa: menedżerowie firm logistycznych. Najliczniej reprezentowane w próbie to ciągle – mimo systematycznego spadku udziału – firmy specjalizujące się w transporcie drogowym (29%) oraz stabilna liczebnie grupa dużych firm o przychodach powyżej 100 mln zł (47%). Zmiany struktury próby należy wziąć pod uwagę analizując wyniku sondażu, gdyż sama wola udziału w tym badaniu (odmowa bądź zgoda na udzielenie wywiadu) w obecnej sytuacji może być zdeterminowana sytuacją finansową zaproszonych do udziału firm.