Short Sea Shipping- kiedy to się opłaca?

Short Sea Shipping- kiedy to się opłaca?

Krótkodystansowy transport morski zyskuje na znaczeniu, gdy bardziej zależy nam na redukcji kosztów i emisji dwutlenku węgla niż na czasie transportu. W kontekście rosnących wyzwań ekonomicznych i ekologicznych, short sea shipping wydaje się więc doskonałym rozwiązaniem optymalizacyjnym. 

Już 25 kwietnia zapraszamy na bezpłatny webinar OMEGA Pilzno, w trakcie którego przedstawimy Short Sea Shipping jako formę optymalizacji Twojego transportu pod względem kosztowym i operacyjnym.

Szczególnie zapraszamy przedstawicieli firm, które importują i eksportują pomiędzy Polską i krajami partnerskimi: Wielką Brytanią, Irlandią, Hiszpanią, Portugalią  czy Egiptem.

ZAREJESTRUJ SIĘ>>

Opłacalność tego rodzaju transportu zależy jednak od wielu czynników, takich jak trasa czy rodzaj towaru. Trzeba przyznać, że trudno sobie wyobrazić bilansujące się koło transportowe, uwzględniające żeglugę, które łączyłoby Polskę i Niemcy. Jednakże na relacjach Polska-Hiszpania czy Polska-Irlandia istnieją świetne połączenia, które mogą wyraźnie obniżyć koszty transportu towarów.

Short sea shipping vs. transport drogowy

Wybierając short sea shipping, można znacząco obniżyć koszty transportu, co jest szczególnie widoczne na przykładzie przewozu towarów z Polski do Irlandii. Na tej relacji doskonale widać, że jednorazowa stawka za fracht morski może być o wiele bardziej atrakcyjna finansowo niż opłata za każdy przejechany kilometr w transporcie drogowym.

Żeby przetransportować towar z Polski do Irlandii na kołach należy pokonać bardzo długi odcinek trasy po lądzie, który dodatkowo musimy uzupełnić o dwa promy, które nie są tanie. Warto też zauważyć, że sama organizacja takiego przewozu jest dość skomplikowanym zadaniem. Natomiast transport morski na tej relacji wiąże się w zasadzie z wynajęciem miejsca na statku towarowym z Gdańska do Dublina. A ten dostarczy nasze dobra bezpośrednio. Wybór żeglugi bliskiego zasięgu w tym przypadku wiąże się z oszczędnością około 1300 euro w porównaniu do transportu drogowego. Dodatkowo, transport morski umożliwia przewóz większych ilości towarów w jednym czasie, co przekłada się na kolejne oszczędności.

Żegluga bliskiego zasięgu a transit time

Transport morski, nawet krótkich dystansach, zawsze będzie odznaczał się wydłużonym transit time w porównaniu do transportu drogowego. Na omawianej dzisiaj trasie z Polski do Irlandii różnica jest znacząca: ciężarówka jedzie 4-5 dni, natomiast statek płynie około 10. Sprawia to, że krótkodystansowy transport morski jest najbardziej użyteczny wtedy, gdy bardziej zależy nam na optymalizacji kosztów niż na przyspieszeniu czasu przewozu. Dlatego sprawdza się najlepiej w określonych warunkach, np. gdy nasz towar jest bardzo ciężki albo gdy mamy cykliczne dostawy.

Optymalizacja łańcucha dostaw i ekologia dzięki żegludze bliskiego zasięgu

Short sea shipping nie tylko pozwala na redukcję kosztów, ale również przyczynia się do zmniejszenia śladu węglowego. To czyni go wyborem przyjaznym dla środowiska. Wykorzystanie mniejszej liczby ciężarówek i przeniesienie towaru na statki, przekłada się na niższy ogólny koszt emisyjny.

Statki wykorzystywane do żeglugi bliskiego zasięgu mają zwykle ładowność nie większą niż 2000 TEU. Zwykle to jednostki do 10000 TEU, czyli to statki średniej wielkości. Ale na trasach np. do Hiszpanii czy Portugalii pływają już statki duże. Nie ulega wątpliwości, że ogólny koszt emisyjny przetransportowania towarów statkiem, który mieści tysiące kontenerów, jest mniejszy niż dostarczenie takiej samej ilości towaru z wykorzystaniem ciężarówek.

Poleć ten artykuł:

Polecamy